Teen Challenge - Doneti nadu beznadežnima, kako bi postali nosioci nade


Teen Challenge, Izazov mladima... vizija je „doneti nadu onima bez nade, kako bi postali donosioci nade“. Dopada mi se ta vizija... volim da budem sa onima koji donose nadu, volim da ja donesem nadu, i volim da učim i vodim one koji postaju donosioci nade.


Moj život je uvek bio povezan sa zavisnošću. 

Odrastao sam u porodici u kojoj su svi muškarci bili zavisnici od alkohola (neki prestali, neki ostali...). 
Kao mladić i sam sam bio zavisnik (pisao sam o tome, možete pročitati delove moje životne priče OVDE i OVDE). 
Od kada sam doživeo slobodu, Bog je uvek dovodio zavisnike na moj put, deo sam onoga što se zove Centar Duga (Rehab centar za zavisnike u Novom Sadu, takođe, link se nalazi OVDE)... a u poslednje vreme deo sam i organizacije koja se zove Teen Challenge.


Teen Challenge – priča o početcima


Teen Challenge je počeo na čudesan način.

Potraga za „Egipatskim kraljevima“ i David Vilkerson


Teen Challenge - Doneti nadu beznadežnima, kako bi postali nosioci nade
1958. godine, mladi pastor seoske crkve, u ruralnom delu SAD, gledao je vesti. Nikada pre toga se nije susretao sa zavisnicima ili kulturom ulice. Međutim kada je počela vest o suđenju članovima bande „Egipatski kraljevi“, njegovo srce je zakucalo bliže.

Njujork je u to vreme potresalo nasilje među sukobljenim tinejdžerskim bandama, koje se u slučaju Egipatskim kraljeva završilo ubistvom. Kultni film „The Warriors“ je oslikao, možda prenaglašeno, taj problem uličnih bandi. Kao dete, voleo sam da gledam taj film, nasilje, borba, pobeda...

David Vilkerson, sa druge strane, dok je gledao prenos suđenja, realnost nasilja i izgubljenosti, osetio je poziv – „Idi, i donesi im Hrista, donesi im nadu“. Poziv od Boga je bio toliko snažan, da je Vilkerson otišao u Njujork tražeći „Egipatske kraljeve“, susreo predstavnike grupe „Mau Mau“... i ostatak je istorija. Rođen je Teen Challenge – izazov za mlade, promena za ljude ulice, margine, zavisnosti.

O Vilkersonu, i Božijem delu kroz njega je napisana knjiga „Naživot i smrt“, koja je prevedena na srpski, hrvatski, i desetine jezika sveta, potražite je. Za mene je ta knjiga, kao i „Poleti mali, poleti“, otvorila vidik da je moguće pomoći onima u zavisnosti. Sanjao sam devedesetih o promeni za ljude ulice kada sam čitao tu knjigu... nisam ni znao da i za nas dolazi to vreme.

Rađanje Teen Challeng-a


Sledeći korak je bilo osnivanje prvog rehabilitacionog centra u SAD, a 1969. godine, i prvog rada u Evropi, u Amsterdamu. 1970 godine, u Berlinu, u četvrti Crvenih fenjera, osnovan je i prvi rehabilitacioni centar za one bez nade u Evropi.

Priča Teen Challeng-a je od tog momenta samo rasla.

Trenutno u Evropi, Teen Challenge je prisutan u 39 država, sa preko tri stotine rehabilitacionih centara (broj je bez Rusije, gde ima barem još toliko), preko 100 kofi hausa tj centara za dnevni rad sa zavisnicima i ljudima ulice, nebrojeno prevencionih, resocijalnih i socijalnih programa.

Teen Challenge – priča o Srbiji


Srbija? Teen Challenge je počeo u Srbiji u kritično doba, u vreme bombardovanja 1998... Bivši zavisnici u to doba, Saša i Svetlana Ivanović, vratili su se u Srbiju sa Malte, odustali od sveta biznisa, sa velikom željom da pomogu narkomanima. Uskoro se rodilo Raskršće, kroz koje je na stotine zavisnika našlo slobodu od heroina i svih drugih oblika zavisnosti.

Raskršće


Raskršće je uticalo, inspirisalo i mnoge druge da se okušaju u tome da pomognu zavisnicima. 

Uticalo je i na mene, i na vođe crkve Protestantske Hrišćanske zajednice u to vreme. „Duga“, iako tada u početcima nije imala pravo da koristi Teen Challenge materijale i ime, je rođena velikim delom pod tim uticajem.

Na žalost, Raskršće više nije deo Teen Challenge porodice. 

Moram napisati  ovde, koliko god da se ne slažem sa nekim stvarima, od srca sam im zahvalan, i želim da Bog blagoslovi Sašu i Svetlanu Ivanović, i sve koji su bili pioniri pomaganju zavisnicima u Srbiji i Balkanu. Njihov uticaj, zalaganje, vizija, je bila dragocena, i uticala na spasenje mnogih.

Nova faza Teen Challenge


Danas Teen Challenge prolazi kroz novu fazu rasta, gde želimo da utičemo na mnoge crkve i pokrenemo ih da primene materijale i koncepte ove službe...

Tu stoji sledeći poziv:
1. Ako ste vođa crkve, i želite da se vaša crkva uključi u ovaj rad, kontaktirajte nas na mejl:  teen.challenge.serbia@gmail.com       .

2. Možda niste vođa crkve, ali želite da pomažete zavisnicima, javite se na isti mejl, da vam pomognemo da se uključite.
3. Takođe, ako vodite bitku sa zavisnošću, javite mi se. Rado ću vam pomoći i ukazati na neku od opcija.  Možete mi pisati ovde na blogu u poruke.

Teen Challenge i ja


Nekako se desilo (Bog?) da sam sada deo priče Teen Challeng-a, iako nikada to nisam tražio.

Kako me Bog vodi?


Naučio sam u vremenu mogu služenja Bogu, da me Bog obično pozove u smeru koji nisam tražio. Nikad nisam tražio da budem pastor (radio sam na tome da budem inžinjer, sada mi diploma skuplja prašinu), nisam tražio da vodim službu Royal Rangera, i nisam tražio da budem deo Teen Challenga... sve tri stvari su sada veliki deo mog života.   

Razmišljam da je to najčešći način da me Bog pozove. Uvek sam spreman za nešto novo, novu ideju, novi smer. Pročitam nešto i već sam spreman da krenem u novom smeru. Nekada to bude destruktivno. Jedini način da me Bog usmeri je, izgleda, da me uvede u ono o čemu ne razmišljam. Ne znam da li vam to ima smisla? To je nova misao za mene.

Ta misao me zaokuplja ovih dana, kao da me Bog dovede u situaciju u kojoj je otvoren samo jedan pravac koji mogu da sledim, i kada krenem tim putem, moje oduševljenje počne da raste...

Da li Bog vas vodi na taj način? Kako vas Bog vodi?

Pre nego nastavite sa čitanjem, razmislite o tome da podržite KaHristu:
1. Pročitajte još neki tekst. Mi postojimo radi toga. I ako vam se dopada, postanite naš čitalac - prijavite se u listu čitalaca.
2. Podelite tekstove sa ovog bloga i preporučite nas u komentaru drugima. 

Putovanje u Portugal


Dok pišem ovaj blog, u Portugalu sam. U jednom od najvećih centara Teen Challenga u Evropi, mesto Fanhões, kod Lisabona. Bog je ovde oslobodio hiljade ljudi u toku dugačke istorije ovog centra.

Slušam predavanja ljudi koji se bave radom za zavisnicima preko 40 godina. Videli su različite faze u ovom svetu borbe protiv zavisnosti, ekspanzije novih droga, „ludačke“ zakone Evropske unije, regulative koje su dovele do samo daljeg širenja zavisnosti.



Promene u svetu zavisnosti


Primećujemo da danas 80 posto zavisnika koji dolaze u dodir sa centrima ima psihijatrijske dijagnoze kao posledica novih i snažnijih narkotika koje dovode do psihoza... Tako je i u Srbiji, dešava se prava „eksplozija“ psihoza...

Interesantno je da je moderna medicina, kao svoj najveći uspeh u borbi sa zavisnošću, dovela do lekova supstitucije kao jedinog rešenja, proglasila zavisnost hroničnom recidivnom bolešću. Jednostavno rečeno – „Jednom narkoman, uvek narkoman...“. Nema izlaza, to si, što si. Rešenje – smanjiti štetu, dati im drogu da se ne bave kriminalom...

Borba koja traje


Borbe koje danas vodimo sa zavisnošću su nove. Interesantno je da vidim ljude koji ne odustaju. Koji se i dalje bore da dobra vest nade dopre do svakog zavisnika.  Doneti nadu beznadežnima, da bi oni postali nosioci nade.

Rad rehabilitacije zavisnika je težak. Kada ne uspe da se pomogne, posledice su uvek fatalne, samo je pitanje momenta kada dolazi užasni kraj. Bol gubitka je neizbežan.
Takođe, tu su i uvrede, mržnja, manipulacija. Zavisnici, narkomani, nisu baš „Hor bečkih dečaka“. Laž, spletke... Jednom rečju, da ne iznosim sve, teško je.

Zato me fasciniram da vidim ljude koji ne odustaju, traže načine kako da pomognu, iako na sebi nose ožiljke mnogih bitki iz prošlosti.

Zašto Teen Challenge?

Jutros sam slušao ovde interesantnu priču. Neko je intervjuisao radnike na katedrali, u vezi posla koje rade. Pitao ih je šta rade... prvi je rekao: "Evo slažem neko kamenje.."... Drugi je rekao: "Zidam neki zid..."... treći je rekao: "Pomažem arhitekti (zaboravio sam ime iz priče) da izgradi katedralu..." 

Zašto raditi sa zavisnicima? Može se zauzeti stav, radim sa ljudima koji samo stvaraju probleme... Može se zauzeti stav, radim na zavisnicima da prestanu da budu problem... Može se zauzeti stav, pomažem velikom Arihtekti, Isusu Hristu, da od osobe bez nade, igradi onoga koji nosi nadu....
Beređi Dušan Bera 

Da li pratite moju emisiju Teologija uz jutarnju kafu... Saznajte više o tome kako razumeti Sveto pismo... 



Нема коментара:

Постави коментар