Šta su to gradovi za ubice (gradovi utočišta) u Starom zavetu? - Knjiga Jošue (Isusa) sina Navinovog, 20 poglavlje. Krajnje čudan zakon, ali u njemu se nalaze dragocene lekcije za nas danas.
Tekst koji obrađujem u današnjem tekstu je nastavak prethodnog bloga.
U blogu koji možete pročitati OVDE, obradio sam tekst od 9 do 19 glave. Opisano je kako je tekla podela obećane zemlje Palestine po vođstvom Jošue sina Navinovog i kako je jedanaest plemena dobilo zemlju da se na njoj naseli.
Danas nastavak priče - piše kako je tekla podela gradova koji su imali posebnu namenu – gradovi utočišta i gradovi namenjeni Levijevom plemenu (21 poglavlje).
Jošua 20.1-9.
"1 Gospod govori Jošui i reče: 2 Govori sinovima Izrailjevim i reci: Odredite gradove utočište, kao što sam vam to po Mojsiju zapovedio, 3 da u njih uteče ubica koji ubije nekoga nehotice, bez namere, da vam budu utočišta od krvnog osvetnika.4 Ubica koji utiče u koji od tih gradova staće pred gradska vrata i kazaće starešinama toga grada stvar svoju. Oni će ga primiti k sebi i daće mu mesto da sedi kod njih. 5 Ako ga krvni osvetnik goni, oni mu neće predati ubicu u ruke, jer je on nehotice ubio bližnjega svoga, a da mu pre nije bio neprijatelj. 6 On će ostati u tom gradu dokle ne stane pred zbor na sud, do smrti prvosveštenika koji onda bude. Tada će s e ubica vratiti i ići će u svoj grad i svojoj kući u grad iz koga je utekao.
7 Oni osveštaše Kedes u Galileji, u gori Neftalimovoj,
Sihem, u gori Jefremovoj i Kirijat-Arvu, a to je Hevron, u gori Judinoj. 8 A
preko Jordana, istočno od Jerihona, odrediše Vosor, u pustinji, u ravnici, u
plemenu Ruvimovom, Ramot, u Galadu, u plemenu Gadovom, i Golan, u Vasanu, u
plemenu Manasijinu.
9 To su gradovi određeni svim sinovima Izrailjevim, i strancu koji se bavi među njima, da uteče u njih onak koji ubije nekoga nehotice, da ne pogine od ruke krvnog osvetnika dokle ne stane pred zbor."
9 To su gradovi određeni svim sinovima Izrailjevim, i strancu koji se bavi među njima, da uteče u njih onak koji ubije nekoga nehotice, da ne pogine od ruke krvnog osvetnika dokle ne stane pred zbor."
Gradovi utočišta - način da se zaustavi krvna osveta
Stihovi od 1 do 3 nam pokazuju jedan od velikih problema onog doba – a to je krvna osveta. Krvna osveta je u mnogim kulturama sveta bila česta praksa. Ako neko ubije člana moje porodice, moja obaveza je bila da se osvetim i da ubijem njega ili člana njegove porodice. U opšte nije bilo bitno da li se to desilo slučajno ili ne, čast je tražila krv za krv, život za život.
Nešto slično je postojalo i u ovim krajevima - na primer u Crnoj Gori, Albaniji, gde su čitave porodice bile uništene – krv na krv, krv na krv. Ja tebi, pa ti meni, pa ja tebi.
Imamo mi čak i narodnu poslovicu- Ko se ne osveti taj se ne posveti. Znači dok se ne osvetiš ništa ni ne vrediš, bezvredan si, čak i pred Bogom. Strašan ciklus koji je dovodio do propadanja naroda, a na istoku je, pa tako i među Jevrejima, bio strahovito raširen.
Da bi sprečio širenje krvne osvete Bog u svojoj reči određuje pravila, unosi red u haos i tako zaustavlja krvnu osvetu. Način je bio sledeći...
Određeno je 6 gradovi utočišta za one koji su slučajno počinili ubistvo – naprimer nesreća na radu. Po običajima krvne osvete takav bi trebao biti ubijen, ali ako bi stigao u grad utočište, bio je siguran.
Kako su bili organizovani gradovi za ubice?
- Gradovi za ubice su bili pravilno raspoređeni širom zemlje. Određena su po tri grada sa svake strane Jordana, raspoređeni strateški jedan u gornjem delu zemlje, jedan u sredini, jedan dole. To je omogućavalo da Judeji iz svih krajeva zemlje brzo stignu do utočišta.
- Prema tradiciji putevi do tih gradova su bili dobro održavani a na raskrsnicama su postojali i putokazi, koji su upućivali gde je taj grad. Osim toga svi gradovi utočišta su bili na brdu i mogli su se videti iz daljine i tako dati nadu beguncu. Sve to u cilju da se pomogne beguncima.
- Po zakonu, svako ko bi došao na vrata grada je imao fer suđenje. Starešine grada bi se sastale i čuli kako se desilo ubistvo i ako bi se dokazalo da je u pitanju slučajnost, osoba bi bila sigurna i zaštićena. Ako bi se dokazalo da je osoba namerno izvršila ubistvo ne bi bila zaštićena.
Detalji suđenja su opisani u Knjizi Brojevi 35.9-34. ali neću analizirati proces. Ako bi osoba bila kriva, verovatno je bila predana u ruke osvetnika, jer je u Judeji važio zakon oko za oko. No ako je bila nevina, tj. ubistvo se slučajno dogodilo, bila bi zaštićena.
- Zaštita je trajala do smrti prvosveštenika, posle toga bi osoba mogla da ide kući. Zašto ova odredba, ne znam niti sam našao neko objašnjenje (Vidim u tome proročku sliku o Hristu - sa Hristovom smrću nama je oprošteno). No logična misao, jeste da su do smrti prvosveštenika prolazile godine. I vreme je lečilo rane porodice ubijenog, nestajala je želja za osvetom i posle puno godina povratak je bio mnogo sigurniji.
- Pre nego nastavite čitanje, imam molbu za vas. Podelite tekstove sa KaHristu na društvenim mrežama. Sa novim algoritmima, vaša pomoć je jedini način da tekstovi dospu do čitalaca.
Gradovi za ubice - pravo na fer suđenje
Primetimo genijalnost Božijeg delovanja. Mi, iako kukamo na pravnu državu, živimo u veku u kome su prava čoveka neprikosnovena. U principu, ma koliko bio težak nečiji zločin, svako ima pravo na fer suđenje. Izuzetaka naravno ima zbog korupcije, ali danas živimo u priličnoj sigurnosti.U vreme Jošue, pojam fer suđenja nije bio poznat. U potpunosti je vladala sila jačeg, sila oružja. Sveto pismo unosi neverovatnu promenu u tu oblast i propisuje za ono vreme revolucionarne zakone.
Revolucionarne, jer se u potpunosti razlikuju od svih ondašnjih zakona. Drugi zakoni kao Hamurabijev, Vavilonski koji je napisan negde u to doba, brinuli su se samo za one koji su imali vlast i moć, kako ih učiniti još moćnije i bogatije, a ne za pravo obespravljenih.
Bog se brine za pojedinca i njegova prava, čak i za najsiromašnije, i to je revolucionarno. Kroz to vidimo Božanski aspekt Svetog pisma. Bog je pokrenuo nešto nezaustavljivo...
Taj Božanski aspekt svetog pisma je bio inspiracija hrišćanima kroz vekove na brigu o pravima pojedinaca ili grupa ljudi. Iako hrišćanstvo optužuju da je religija koja je ukidala prava ljudi, to jednostavno nije tačno.
Pisao sam na ovom blogu o oslobođenje žena u Novom zavetu (vidi link) – toliko revolucionaran postupak, da Pavle mora da reaguje zbog sablazni ondašnjeg društva. Takođe pisao sam o oslobođanju robova (vidi link), ili o tome da je demokratija razvijena u državama koje su imale hrišćansku tradiciju....
Mene oduševljava što se jedan ovakav tekst nalazi u Svetom pismu. Pokazuje Božiju brigu za pojedinca i uči nas da su prava pojedinaca bitna, i da se treba boriti za njih.
- Podržite blog KaHristu tako što će te se prijaviti u listu čitalaca. Na taj način primaćete obaveštenja o novim tekstovima, ali i omogućiti veću viđenost bloga. Hvala. Opcija se nalazi pored slikica čitalaca (sa strane na PC, ili ispod teksta na mobilnom)
Gradovi za ubice - slika spasenja u Isusu Hristu
Proročki aspekt slike gradova utočišta
Međutim, osim socijalnog aspekta, u slici gradova utočišta, mi vidimo i proročki aspekt, jednu predivnu analogiju, sličnost sa našim Gospodom Isusom Hristom. Jer dok smo u Hristu, mi smo sigurni. U Hristu mi nećemo biti osuđeni za naše grehe, piše nam u Poslanici Rimljanima 8:1. Samo u Hristu naši gresi su oprošteni, samo u Hristu mi možemo očekivati da ćemo ići u nebo.Spasenje se na više mesta u Svetom pismu opisuje rečima „u Hristu“, kao o mestu, odredištu, utočištu. A šta znači biti u Hristu?
Termin "U Hristu" - paralela sa gradom utočištem
Da bi smo razumeli ovu analogiju moramo znati sledeće istine o delu Isusa Hrista.1. Hristos je rođen ovde na zemlji kako bi umro i time postao utočište za naš grešnike.
2. Svako ko se pokaje za svoje grehe i prizove ime Gospodnje ulazi u Hristovo utočište.
3. Biti u Hristu znači da su tvoji gresi jednostavno prebačeni na Hrista i da si ti kroz to prihvaćen od Boga.
4. Ne pogađa te posledica tvog greha, nego nećeš biti osuđen...
Proročka slika u izboru gradova - značenje imena gradova utočišta
Proročku sliku možemo videti i u izboru gradova utočišta, u 7 i 8 stihu. Imena su redom Kadeš, Sihem, Hevron, Vasor, Ramot, Golan. Svaki od ovih gradova ima ime koje se može prevesti na srpski i koje ima poruku za nas danas.- Kadeš je značilo Svet. Naš Bog jeste Sveti Bog, što znači da je savršen, da u njemu nema greha i da greh pored njega ne može postojati.
Od Božije svetosti naša zaštita jeste samo Hristos. Ako smo u njemu pošteđeni smo kazne. No sa Bogom nema kompromisa. Tekst o gradovima za ubice, u Knjizi Brojevi 35.26-28. navodi da je osoba bila sigurna samo dok je bila u tom gradu. Ako bi izašao iz njega zaštita više nije vredela.
- Sihem znači Rame. O Isusu piše – „vlast će biti na njegovom ramenu“ (Isaija 9:6). Na njemu je vlast tj. On ima vlast nad svime.
Naš Hristos jeste gospodar Svemira a opet je zainteresovan da nas odbrani i zaštiti. A on ima način da nas zaštiti jer je vlast na njegovom ramenu. A ujedno vidimo da je i prepun razumevanja prema nama – On je naše rame za plakanja. Postao je čovek da bi nas razumeo.
- Vasor znači Tvrđava – Hrist je naša tvrđava. Naša odbrana – Psalam 46.1. I Petrova 5.8.
- Hevron znači zajedništvo. U Hristu možemo imati zajedništvo sa Bogom, a i jedni sa drugima. On nas je povezao u porodicu. Dok smo u njemu to funkcioniše. Van Hrista zajedništvo pada, vidimo mane jedni drugih, opterećuju nas i zajedništvo se raspada
- Ramot znači klicanje a Golan znači radost. Poruka je da u Hristu možemo uživati. Isaija 9.1, 2.6.
U Hristu mi možemo videti ispunjenje ovih reči, naziva gradova utočišta. Pozivaju nas da budemo sveti, da imamo njegovo rame da se na njega naslonima, da on bude naša tvrđava. U njemu možemo imati zajedništvo. I u njemu možemo iskusiti pravu radost i klicanje.
Ako vas interesuje više o slavljenju Boga, preporučujem vam moj tekst: 6 načina kako se osloboditi u slavljenju i doživeti silu slavljenja (vidi link)
Beređi Dušan Bera
- Da li pratite naš Youtube kanal? Na njemu možete pronaći propovedi, zanimljive emisije... na ovom videu je moja jučerašnja propoved. Prijavite se na naš kanal...
Нема коментара:
Постави коментар