Prijateljstvo kao suštinska vrednost - kako doživeti promenu?

Prijateljstvo kao suštinska vrednost - kako doživeti promenu?


Šta je vaša najveća vrednost? Vrednost označava najopštije verovanje o tome šta je valjano, poželjno, korisno, a šta je nepoželjno i nedopustivo. Pre izvesnog vremena pisao sam o Vrednostima Protestantske Hrišćanske zajednice (vidi link).

Svi imamo vrednosti. Pitanje je da li smo ih svesni. U naš komšiluk doselila se baka. Vredna, radi u nadnici. Voli Mirjanu i mene, često nas hvali kada vidi da ja radim u bašti a Mirjana oko kuće. Hvali to što gajim povrće, izgled dvorišta. 

Kada bi je pitao šta je njena vrednost, ne bi sigurno znala da odgovori. Ali njena najveća vrednost je očigledna, ceni kada neko radi, kada je vredan. Kroz rad vrednuje događaje i ljude. 

prijateljstvo
Zašto je bitno znati svoje vrednosti? Kako ih otkriti?

Šta je moja vrednost? Šta oblikuje moj pogled prema svetu? Smatram to bitnim pitanjem. 

Samosvesnost je važna osobina jednog vođe, i vernika. Samo otvorenim očima dobro možeš videti svet oko sebe. Zato u ovom tekstu sledi priča o mom razumevanju promene u meni. Nadam se da će vam biti od koristi. A ako bude, napišite komentar da znam. Šta su vaše vrednosti?

Kako procenjujem događaje?


Moj posao je takav da relativno često putujem. Odbori, sastanci, ili konferencije. Nekada sam konferencije procenjivao prema naučenom. Strastveno volim nova saznanja, dobre pouke... i dalje to cenim. Ali primetio sam da se moj sistem vrednosti pomerio.

Ranijih godina, ako pouka, sadržaj konferencije, nije bio dovoljno dobar, smatrao bi to izgubljenim vremenom. Promenio sam se. Sada cenim susrete, prijateljstvo i odnose. Velika promena za introvertnu osobu... 

Balkanci: Srbija, Makedonija, Slovenija i Hrvatska - Teen Challenge konfernecija, Holandija
Zašto sam se ponašao kao introvertan?
Zapravo razmišljam da li sam ikada bio introvertan ili me je moja slomljenost, nesigurnost, kompleksi terala da se tako ponašam. Introvertna osoba je po definiciji je uzdržana u odnosima, povlači se u svoj svet. Možda sam se povlačio u moj svet jer nisam mogao da se suočim sa sobom u svetu u kome sam se osećao izloženim?

Kada razmislim, mislim da sam pio jer mi je alkohol omogućavao da se oslobodim stega koje su me mučile. Pod uticajem alkohola postajao sam društven, zabavljao sam se... Moja introvertnost za zapravo bila nesigurnosti.

Prijateljstvo - zašto mi je značajno?

Otkrio sam da zapravo volim da provodim vreme sa ljudima, da ćaskam, družim se. 

Prošle nedelje putovao sam na konferenciju Teen Challenge u Holandiji. Video sam predivne gradove - Amsterdam i Roterdam, slušao sjajne predavače, učestvovao u sastancima koji oblikuju rad sa zavisnicima u centrima, uživao u hrani, bazenu... 

ali najznačajnije je sledeće...

1. Druženje sa Dacom i Đorđem, sa kojima smo putovali zajedno i obilazili Amsterdam. Razmena iskustva, mišljenja, doživljaja viđenog, ukrasila je Amsterdam.

Srbija odbor Teen Challenge
Odbor za Srbiju, Tenn Challenge, Đorđe Todorović-Gvozdenović, Jonatan Vlaisavljević i ja

2. Susret sa Balkancima na konferenciji. Jonatan, Ico, Mijo, Matijaž, Magdalena, Vale, Rebeka, Igor... razgovori, šale, zajednički obroci i vreme na pauzama. Uvek volim da susretnem ljude iz naših krajeva.

Podržite blog KaHristu:
- Čitajte tekstove sa njega - zato postoji.
- Prijavite se u listu čitalaca - dajte blogu vaš autoritet.
- Podelite tekstove na društvenim mrežama - Facebook, Twitter... i komentarišite

3. Susret sa prijateljima u Roterdamu. 
Jan Baker, direktor Alpha Evrope je došao na konferenciju da nas odveze u Roterdam (100 km).
U Roterdamu su  nas on, Ron (pastor crkve) i Jan-Vilijam odveli u hotel New York (mesto odakle su emigranti odlazili za obećanu zemlju), provozali nas u ludačkoj vožnji taksi brodom po luci, pokazali grad. 
Posle smo posetili Marlin i njenog muža, gde nam se na večeri pridružila gomila prijatelja iz Holandije, koje smo susretali u različitim situacijama u toku poslednjih 15 godina.

Iako predavanja na konferenciji nisu bila nešto posebno (zbog proslave 50 godina delovanja u Evropi), i nije bilo seminara, ipak sam ispunjen. Prijateljstvo i odnosi su bili ključni.

Zašto sam se promenio?

Promenio sam se. Moja vrednost je postalo prijateljstvo i odnosi. Kako se to dogodilo?

1. Isceljenje ličnosti

Doživeo sam isceljenje. Ne fizičko ovaj put. Isceljenje od mojih kompleksa, osećaja manje vrednosti. Hristos je promenio moj doživljaj sebe - ne vidim sebe više kao gubitnika. Pisao sam o tome u članku - Zovite me Bera! Ili je vreme da nadimak ide u penziju?

Prvi ključ promene je zagledati se u sebe. Šta nas sputava? Da li nosimo neki teret, borbe koji nas sprečavaju da budemo ono što stvarno jesmo? To je bitno pitanje za istražiti.

novosadski roterdamci
Prijatelji Holanđani - Roterdamski Novi Sad

2. Naučio sam šta je prijateljstvo

Naučio sam vrednost prijateljstva. Nisam to poznavao. Prijateljstva na ulici su drugačija. Uvek može neko da ti smesti, da ti se izruga. Iako sam uvek težio prijateljima, to su bila samo kafanska prijateljstva (osim Mišela). 

U Hristu sam naučio da cenim prijateljstvo, odnose. Vremenom je došla promena, i sigurnost. 

Da li su me i vernici za koje sam mislio da su me prijatelji povređivali? Jesu. Ali kada pogledam u nazad moj život bilo je mnogo više podrške, iskrenih odnosa... stekao sam sigurnost. 

Drugi ključ jeste dopustiti da ponovo doživiš iskustvo, čak i kada to nosi opasnost da budeš povređen/a.

3. Učio sam da budem prijatelj

Nisam to znao. Učio sam. Odnosima se uči. Pisao sa o tome puno. Možete pročitati te tekstove - počnite sa "Odnose naše nasušne daj nam danas" (klikni link). Odnosi se uče.

I to je treći princip - odnosi se uče. Niko nije naučen rođen. Neko ima više talenta, drugi manje, ali svi treba da učimo.

Najveći utisak sa sjajne konferencije? Odnosi i prijateljstva. Ispunilo je srce moje. I saznanje da sam se promenio. Volim to u hrišćanstvu - promena je moguća. I da ne zaboravim, promena je jedna od mojih vrednosti.
Beređi Dušan Bera

Da li pratite naš Youtube kanal? Ako ne, klinknite link i počnite da nas pratite. Puno propovedi, muzike, i emisija Teologija uz jutarnju kafu


1 коментар:

  1. Hvala Bera za ovaj tekst! Prepoznajem sebe u ovim redovima... Pre upoznavanja sa Hristom nisam volela ljude, dozivljavala sam ih kao pretnju za moje razotkrivanje, kao uprte osudjivačke poglede u moje nesigurnosti... Hvala Bogu, danas Uzivam u društvu različitih ljudi, radujem se njihovim različitostima, otkrivam sebe i njih i uživam u tome.

    ОдговориИзбриши