Ko je tvoj Drakula? - priča o legendama i njihovom nastajanju

Ko je tvoj Drakula? Ovo je priča o legendama, njihovom nastajanju i uticaju na nas. Neke legende su drevne, a neke savremene koje mi sami stvaramo. Blog analizira i jedne i druge. 


Vlad Tepeš Drakula
Vlad Tepeš Drakula, knez Vlaške i njegov omiljeni prizor 
Vlad III (1431-1476), je bio knez Vlaške. Otac mu se takođe zvao Vlad, doduše pod rednim brojem II, a majka mu je bila moldavska princeza Vasilisa. Nosio je titulu Dracul. 

Drakul je rumunska reč za zmaja, a dobili su to ime kao pripadnici Viteškog reda Zmaja, ustanovljenog od Ugarskog kralja Žigmunda Luksemburškog. Cilj zmajevitih vitezova je bila odbrana hrišćanstva, a posebno hodočasnika... neki vid vitezova Templara na istoku Evrope... Pošto je pripadanje tom redu bila čast, Drakul je postalo porodična oznaka. 

Međutim Vlad III, je za života nosio još jedan nadimak - Tepeš ili Nabijač. Kao mladić, proveo je više godina u Turskoj, kao talac sultana Murata, gde je naučio metode otomanske surovosti - najbijanje na kolac. To je kasnije postalo njegovo obeležje - nabijanje na kolac. Čuvena je slika iz tog perioda, gde Vlad ruča mirno, posmatrajući scene mučenja (na slici gore). 
Toranj u Sigisoari
Toranj u Sigisoari, Transilvanija

Jedna od zapisanih priča o njemu, je priča o slugi koji nije podnosio smrad. Dok je Vlad ručao okružen leševima nabijenim na kolac, sluga koji je posuživao ručak, začepio je nos zbog smrada lešava. Vlad je to primetio, i pitao ga da li mu smeta smrad. Kada je sluga to potvrdio, Vlad je rekao da će mu pomoći i izdići ga iznad smrada. Napravili su kolac tri puta duži od ostalih i nabili slugu na taj kolac.



KAKO JE NASTALA LEGENDA O DRAKULI?


Surov čovek u surovim vremenima Otomanskih osvajanja. Čudno vreme koje je izrodilo mnoge legende. O njegovom saradniku i neprijatelju Sibinjanin Janku pisao sam u članku koji možete pročitati OVDE


Sigisoara, pogled sa tornja
Toranj u Sigisoari
Vlad III je rođen u Sigišoari, Rumunija, Tranasilvanija, prilikom izbeglištva u tom gradu. U toku Balkanorame (o čemu možete pročitati OVDE), posetili smo taj dragulj Transilvanije sa Rendžerima, delimično i zbog legende o Drakuli. 


Sigišoara je Saski grad (Nemački, koji su se tamo doselili u 13 veku), renesansni. Kada ga posetite izgleda kao da je istorija zaustavljena. Moj doživljaj ovog grada je kao da je grad iz Nemačke preseljen u Rumuniju pre više vekova i onda je zaustavljeno vreme. Poseban doživljaj.  


  • Ako vam se dopada ovaj blog, podrižite KaHristu tako što će te se prijaviti na listu čitalaca ovog bloga. Opcija je ili sa strane teksta ili ispod. Hvala.


Rodna kuća Vlada Drakule
Posetili smo i Drakulinu rodnu kući koja se nalazi na glavnom trgu. Sada se u njegovoj rodnoj kući nalazi kafić, koji naplaćuje ulazak u spavaću sobu u kojoj je rođen Drakula. Stavili su mrtvački sanduk, i čoveka sa kojim možete napraviti selfi... Jedna od turističkih atrakcija ovog grada... koja pravi novac.

Zašto je Drakula popularan? Nije zbog istorijskog uticaja, on je jedan od mnogih knezova iz tog perioda koji su se borili na ratom zahvaćenom Balkanu. Priča o njemu je poslužila kao inspiracija za roman o vampiru Grofu Drakuli, Brama Stokera, 1897 godine. Bram je koristio njegovo ime, i reputaciju surovosti, ali osim toga u romanu nema ni trunke istorijskih činjenica. Fantastika... koja pravi novac. 

Drakulina rodna kuća
Unutar kuće V. Drakule
Druga turistička atrakcija Rumunije je zamak Bran, u kome je navodno vladao Drakula... osim što nije! (Planirali smo izlet i do tog mesta ali nam je na kraju bilo predaleko) Vladova prestonica je bila Trgovište, u Vlaškoj, u kome nema lepi zamak... zato je napravljena priča da je Drakula bio zarobljen u Branu... a Bran lepo izgleda i legenda je stvorena... koja pravi novac. 

Ne pišem protiv legendi. Volim ih. Treba da postoje priče. Mašta je dobra osobina. Bez mašte nema književnosti, filmova... urbane legende su tu da nas zabave. 

Problem je kada mašta i legende postanu deo naše stvarnosti. Problem je kada napravimo naše heroje, legende našeg vremena, mistifikujemo ih. Živimo u vremenu zvezda, gde čak i prostituke, ako se nazovu klaberkama i objavljuju slike na instagramu i učestvuju u rijalitijima postanu zvezde o kojima pišu časopisi... hleba i igara davno je neko rekao.

sigisoara
Sigisvara, rodni grad Vlada Tepeša Drakule, Transilvanija
KAKO SAM RAZVIO LIČNU LEGENDU?

Kako to utiče na hrišćane? Ovih dana, meseci, jedan od mojih heroja, najveći od svih, se pokazao nedostojan te titule. Pao je. 

Nije napravio grešku ovih dana, nego su isplivale mrlje iz njegove prošlosti. Zove se Bil Hajbels, pastor crkve iz Čikaga, Vilov krik. Njegove knjige, poruke su uticale snažno na moj život. Hrabro vođstvo, njegova knjiga, je bukvalno spasila moju službu u jednom velikom momentu krize, kada sam bio na korak od odustajanja. Cenio sam ga iznad svega, bio je vrhunski  živi autoritet u mom životu.

U Americi je izbila afera o seksualnom zlostavljanju, #MeToo pokret je počeo da razobličava poznate osobe koji su koristili svoj položaj da iskoriste druge seksualno i ispalo je da je moj heroj optužen... kroz mesece broj optužbi je rastao... u početku nisam verovao, mislio sam da je u pitanju lažna optužba... ali sve više, i više potvrda je došlo... čak i oni koji su mu u početku verovali su prestali da mu pružaju podršku... i moj heroj, legenda se pokazao mitom u koji sam verovao. 

Događaji o kojima se radi su se desili pre 30, 20 godina. Neki u momentu kada je pisao knjige koje su uticale na mene i moje vođstvo. Pojedini principi koje je zastupao su se pokazali lažni ili ih je primenjivao bežeći od sebe i svog greha....


  • Podržite blog KaHristu tako što će te podeliti tekstove sa njega na društvenim mrežama. Blog je živ samo ako ima čitaoce. Vaše deljenje je izraz brige. Hvala. 


U nedelju u crkvi, u toku molitve, slavljenja, misli su mi došle u um. Verujem da je to bila poruka od Boga - "Bil je tvoj Drakula. Verovao si u bajku." Zato i pišem ovaj tekst, kao moj način procesuiranja te misli. 

Kako je moguće da sam napravio ličnog "drakulu"? Nisam napravio čudovište, ali da li mi je kralo (pilo) snagu? Da li me je osakatilo na neki način? Da li sam nešto pogrešno naučio od njega, i skrenuo sa puta? 

Ispitujem sebe svakodnevno. Ne volim to ispitivanje, jer unosi nesigurnost u vezi budućnosti. Kako vreme prolazi, mislim da nije bilo negativnog uticaja. Verujem da su saveti koje je pisao u knjiga bili deo njegove borbe, učenja kako da ostane na pravom smeru... ali sve jedno sam nesiguran. 

Sa druge strane, Pismo jasno govori: "Proklet je onaj ko se uzda u čoveka..." - Jeremija 17:5.  Ljudi nisu bezgrešni, ni savršeni. To je mit da postoji bezgrešan i savršen. Možemo učiti od njih, ali ne pretvarajmo ih u mit. Na kraju ćemo ostati razočarani. 

Zato je dobro pitanje - ko je tvoj Drakula? Tvoj mit? Razobliči ga pre nego se razočaraš. 
Beređi Dušan Bera

Ps. Moja ovo-nedeljna propoved na youtube... Ne vezana za ovu temu a sa druge strane možda i jeste...



Нема коментара:

Постави коментар