Ovonedeljni trag koji pratim je priča o tri položaja Duha Svetog u odnosu na vernika. Pišem nešto, pa sam tražio stare tekstove, i shvatio da iako često govorim o toj temi, da je nisam nigde zapisao. Zato trag jeste priča pred vama o:
Tri položaja
Duha Svetog u odnosu na vernika
Biblija govori o tri različita, ali povezana načina na
koje Duh Sveti deluje u odnosu na čoveka. Ovi položaji nisu samo prostorne
slike, već opisuju i različite faze i iskustva odnosa sa Duhom Svetim.
Isus to jasno izražava u Jovanu 14:16–17: „A ja ću moliti
Oca i on će vam dati drugog Pomagača da bude sa vama doveka: Duha istine, koga
svet ne može da primi jer ga ne vidi i ne poznaje. Vi ga poznajete, jer boravi
s vama i biće u vama.“ Kasnije, u Delima apostolskim 1:8, Isus dodaje: „Ali
primićete silu kad na vas siđe Sveti Duh i bićete moji svedoci u Jerusalimu, u
celoj Judeji i Samariji, sve do kraja zemlje.“
U ovim stihovima nalazimo tri različita odnosa Duha
Svetog prema čoveku. U grčkom jeziku oni su izraženi kroz tri predloga: para
(pored), en (u) i epi (na). Ovi izrazi opisuju ne samo položaj, već i
iskustvo Duha Svetog.
Kada je Duh Sveti „pored“ nas (para)
Duh Sveti deluje „pored“ čoveka pre nego što on postane vernik. U tom periodu On još ne prebiva u čoveku, ali ga prati, dotiče i usmerava. Duh uverava u greh, istinu i potrebu za Bogom, vodi ka pokajanju i otvara srce za evanđelje. Božija želja ostaje jasna: da se svi ljudi spasu, i zato Duh neprestano deluje, poziva i strpljivo čeka odgovor srca.
Ovo je delo Duha koje često ne primećujemo svesno, ali bez kojeg niko ne bi mogao da dođe do vere, jer je On taj koji pokreće čoveka ka Bogu. Ipak, Bog ne prisiljava – čoveku je data sloboda volje da odbije Božiji poziv.
![]() |
| Isus kuca na vrata srca, Holman Hant. Detalj koji je bitan - nema kvake napolju, samo unutra. |
Kada je Duh Sveti „u“ nama (en)
U trenutku obraćenja i novorođenja, Duh Sveti ulazi u
vernika i počinje da prebiva u njemu. To je trenutak kada čovek prelazi iz
smrti u život, iz stare stvarnosti u novu. Isus to jasno objašnjava Nikodimu
kada kaže: „Ako se ko ne rodi odozgo, ne može videti carstva Božijeg... ako se ko
ne rodi od vode i Duha, ne može ući u carstvo Božije“ (Jovan 3:3-5).
Apostol Pavle ovu stvarnost opisuje rečima: „Ako je neko
u Hristu, novo je stvorenje; staro prođe, gle, novo nastade“ (2. Korinćanima
5:17). Duh ne dolazi samo da oprosti grehe, nego da nastani novi
život u čoveku. Zato Pavle piše da je „ljubav Božija izlivena u naša srca Duhom
Svetim koji nam je dat“ (Rimljanima 5:5).
U tom trenutku vernik postaje dete Božije. Jovan jasno
kaže: „A svima koji ga primiše, dade vlast da postanu deca Božija, onima koji
veruju u njegovo ime - koji se ne rodiše od krvi, ni od volje tela, ni od volje
muža, nego od Boga“ (Jovan 1:12-13). Duh Sveti u nama svedoči ovu novu
pripadnost: „Sam Duh svedoči našem duhu da smo deca Božija“ (Rimljanima 8:16).
Novorođenje
je temelj hrišćanske vere. Bez prebivanja Duha Svetog u čoveku nema hrišćanskog
života. Pavle to izričito kaže: „Ako neko nema Duha Hristovog, taj nije njegov“
(Rimljanima 8:9). Duh prebiva u verniku kao pečat i zalog: „U njemu ste i vi,
pošto ste čuli reč istine... zapečaćeni Duhom Svetim obećanja, koji je zalog
našeg nasledstva“ (Efescima 1:13-14). To znači da Bog lično garantuje
naš novi identitet i budućnost.
Važno je naglasiti da novorođenje nije prvenstveno
emocionalni doživljaj. Ono se može dogoditi uz snažne emocije, ali i bez njih.
Njegova suština nije u osećaju, nego u duhovnoj stvarnosti: Bog započinje novi
život u nama kroz Duha Svetog. Promena karaktera, nova glad za Bogom, želja za
svetim životom i unutrašnje usmerenje ka istini nisu rezultat naše discipline,
nego delovanja Duha koji prebiva u nama. To je početak hoda u kojem Duh Sveti
oblikuje Hristov lik u nama, „dok se ne uobličimo u obličje Sina njegovog“
(Rimljanima 8:29).
Kada Duh Sveti dolazi „na“ nas (epi)
Treći položaj Duha Svetoga u odnosu na vernika jeste Duh
koji dolazi „na“ čoveka. Novi zavet ovaj događaj opisuje kao krštenje Duhom
Svetim. Različite crkve označavaju to iskustvo različitim terminima: „Ispunjenje
Duhom Svetim”, „Isus nije više samo moj spasitelj nego i Gospod”,... i teološki se
razlikuju u pitanju kako se ovo iskustvo manifestvuje. Međutim duboko sam uveren da svaki vernik u jednom momentu svog sleđenja Boga ima to iskustvo, bez obzira na crkvenu tradiciju.
Međutim, koji god termin izabrali, Isus je svojim učenicima rekao: „Ali primićete silu kad na vas siđe Sveti Duh i bićete mi svedoci“ (Dela apostolska 1:8). Krštenje Duhom Svetim nije isto što i novorođenje. Iako se ova dva iskustva ponekad mogu dogoditi u isto vreme, Novi zavet pokazuje da nisu identična.
U Jovanu
20:22 Isus već daje učenicima Duha Svetoga rečima: „Primite Duha Svetog.“ Ipak,
nedugo zatim im zapoveda da čekaju dok ne prime silu odozgo (Dela 1:4–5). To
pokazuje razliku između prebivanja Duha u nama i delovanja Duha na nama.
Na dan Pedesetnice (Dela 2), Duh Sveti dolazi na učenike
na snažan i vidljiv način. Strah biva zamenjen hrabrošću, zatvorenost
svedočanstvom, a nesigurnost jasnoćom misije. To iskustvo nije bilo samo lično
i unutrašnje, nego javno i delotvorno.
Reke žive vode – Duh koji teče iz nas
Važno je naglasiti da krštenje Duhom Svetim prati stvarno
iskustvo sa Bogom. Ono se može manifestovati govorom u drugim jezicima, ali i
na druge načine: kroz snažno iskustvo Božije ljubavi, duboku slobodu u
slavljenju, unutrašnje oslobođenje, ili kroz jasnu i trajnu promenu koja se
vidi u služenju i svedočenju. Pojedine crkve ne praktikuju govor u jezicima, ali doživaljavaju to iskustvo kroz Božiji doticaj ljubavlju, novom strašću koja se rađa - opcija ima onoliko koliko ima ljudi. Oblik iskustva može biti različit, ali suština
ostaje ista: Duh Sveti dolazi da deluje kroz vernika.
Kao primer značajano mi je iskustvo moje supruge Mirijane (tada nismo bili u vezi). U crkvi smo slavili Novu godinu, i odlučili smo da dočekamo ponoć uz Večeru Gospodnju (Pričest). Duh se spustio na Mirjanu, i ona to iskustvo opisuje: "Preplavila me je duboka ljubav prema svima. Tog momenta sam mogla zagrliti banderu i reći da je volim". Nije ni čudo da je Mirjanin primarni dar pastirski.
A. W. Tozer je snažno insistirao na tome da se Bog ne
može svesti na teoriju, koristeći ilustraciju oranja: „Duh
Sveti ne dolazi kao blagi povetarac koji ništa ne pomera, nego kao plug koji
ulazi u zemlju, razbija tvrdu površinu, prevrće slojeve, i priprema tlo za novi
život.” Drugim rečima, istinsko delovanje Duha Svetoga uvek uključuje snažni doživljaj, a
ne samo razumevanje istine.
Isus u Jovanu 7:37–39 koristi snažnu sliku: „Ako je ko
žedan, neka dođe k meni i pije. Ko veruje u mene, iz njegove utrobe poteći će
reke žive vode.” Jovan odmah dodaje da je Isus govorio o Duhu Svetome. Piti od
Isusa govori o spasenju, oproštenju i novom rođenju. Ali reke žive vode govore
o nečemu što izlazi iz vernika prema drugima. To je slika krštenja Duhom
Svetim. Duh ne samo da nas obnavlja iznutra, već kroz nas donosi život drugima.
Ulazak Duha Svetog u naš život menja nas. Krštenje Duhom
Svetim, međutim, osposobljava nas da Duh kroz nas menja svet oko nas. U tom
iskustvu Božija sila se oslobađa, darovi Duha Svetog postaju aktivni, a vernik
dobija snagu da živi i svedoči kao novorođena osoba, na slavu Boga i na
izgradnju Crkve.
Bitno mi je da napomenem da smatrama da iskustvo silaska Duha Svetog na osobu ne čini hrišćansku elitu, nego je prirodni proces vere, koji se dešava spontano u životu vernika. Kvalitet vere se ogleda u karakteru, ljubavi, posvećenju, ne u iskustvu.
Da li je ideja o tri položaja Duha novoverstvo?
Reč novoverac koristila se u Vojvodini da bi se opisali hrišćani koji nisu pripadali tradicionalnim crkvama. Kasnije je taj izraz zamenjen rečju sekta, ali smisao je ostao isti: vera tih ljudi prikazivana je kao nešto novo, sumnjivo i izmišljeno, a ne kao deo drevne hrišćanske poruke. Zato je pitanje opravdano: da li je učenje o tri položaja Duha Svetog nešto novo, ili je ono ukorenjeno u hrišćanskoj tradiciji?
Kada pogledamo ranu Crkvu, nalazimo zanimljivu ravnotežu. Crkveni oci ne govore o Duhu Svetom u terminima koje mi danas koristimo, niti prave oštru podelu između „novog rođenja“ i „osnaženja“ kao dva jasno razdvojena događaja. Međutim, veoma jasno govore o različitim načinima na koje isti Duh deluje u životu vernika.
Kod Irineja Lionskog, na primer, Duh Sveti je Onaj koji najpre obnavlja čoveka, vraća ga u život i zajedništvo sa Bogom, a zatim ga postepeno uvodi u zrelost, rast i učestvovanje u Božijem životu. Spasenje nije trenutak koji se završi, već život koji se razvija. Duh najpre oživljava, a zatim osnažuje. To je jedan isti Duh, ali Njegovo delovanje ima dinamiku i pravac.
Sličan naglasak nalazimo i kod Ćirila Jerusalimskog. On govori o Duhu koji se prima u krštenju kao pečatu novog života, ali i o daljem iskustvu sile i delovanja Duha koje osnažuje vernika za borbu, svedočenje i vernost. Ćirilo ne pravi teološku šemu dva iskustva, ali vrlo jasno pokazuje da život u Duhu ne staje na početku, već se produbljuje i razvija.
Posebno je zanimljiv komentar Avgustina Hiponskog na Jevanđelje po Jovanu, gde on govori o učenicima pre Pedesetnice. Avgustin kaže da su učenici primili Duha, ali ne još na isti način:„Duh još nije bio dat, jer Isus još nije bio proslavljen. Učenici su primali Duha, ali ga još nisu primali na taj način. Primali su ga za oproštenje greha, ali još ne za silu čudesa.“ To je verovatno najbliži patristički izraz onome što danas opisujemo kao razliku između novogrođenja i osnaženja.
Kada pogledamo širu istoriju Crkve, vidimo da se ova dinamika stalno ponavlja. Crkva nikada nije učila da postoje dva Duha ili dva spasenja. Uvek je ispovedala jednog Duha Svetoga. Ipak, kroz vekove je postojala jasna svest da Duh najpre obnavlja čoveka iznutra, a zatim ga osposobljava za život, služenje i svedočenje. To vidimo u monaškoj tradiciji, gde je novi život u Hristu temelj, a kasnija iskustva duboke promene, sile i prosvetljenja delo Duha koji nastavlja da oblikuje čoveka. Isto vidimo i u kasnijim duhovnim pokretima, gde se govori o produbljenju vere, novoj snazi, gorljivosti i osposobljenju za misiju.
Zato ideja o tri položaja Duha Svetog nije novoverstvo. Ona nije pokušaj da se izmisli nova doktrina, već nastojanje da se jezikom našeg vremena opiše ono što Crkva oduvek živi: jedan Duh, jedan život, jedan proces. Duh Sveti nas rađa, prebiva u nama i deluje kroz nas. Ne kao tri različita iskustva koja moraju imati tačno određeni red i oblik, već kao jedan put rasta u kome isti Duh vodi čoveka od spasenja ka zrelosti i služenju, na slavu Boga i na izgradnju Crkve.
Kako je to iskustvo izgledalo u mom životu?
Moj put kroz
tri iskustva Duha Svetog
Odrastao sam u porodici u kojoj vera nije imala mesto.
Hrišćanstvo sam doživljavao kao nešto nazadno i besmisleno. U isto vreme, ceo
moj unutrašnji svet bio je obeležen dubokim osećajem bezvrednosti i potrebe da
se dokažem. Kako nisam umeo da to činim na dobar način, krenuo sam putem
samouništenja, pre svega kroz alkohol. Ono što je u početku izgledalo kao beg i
zabava, vremenom je postalo ropstvo i praznina iz koje nisam znao kako da
izađem.
U tom periodu, iako toga tada nisam bio svestan, Duh
Sveti je bio „pored mene“. Uveravao me je u istinu, razotkrivao besmisao mog
života i vodio me ka trenutku odluke. Sećam se večeri kada sam, pijan i očajan,
prvi put ozbiljno razgovarao sa Bogom, gotovo se svađajući sa Njim i tražeći da
mi se pokaže ako zaista postoji.
Nekoliko nedelja kasnije, došao sam na bogosluženje.
Nisam razumeo mnogo toga, ali sam osetio da sam došao na mesto gde pripadam.
Pesme su dotakle nešto duboko u meni, ali odluka još nije bila doneta.
Poslednje pijanstvo bilo je potpuno prazno i ponižavajuće. Probudio sam se sa
jasnim osećajem: ovako više ne mogu.
Naredne nedelje, tokom službe, suočen sam sa jednostavnim
pitanjem koje me je razgolitilo: nisam imao odgovor, ali sam znao da moram
nešto da promenim. Te večeri, dok sam bio sa društvom i borio se sa snažnom
željom za alkoholom, u očaju sam se obratio Bogu. U jednom trenutku, na mestu
gde sam bezbroj puta bio pijan, Duh Sveti je ušao u moj život. Želja za
alkoholom je nestala. Bio sam slobodan. To je bio trenutak mog obraćenja i
novorođenja - Duh je došao „u mene“. Počela je unutrašnja promena, novi život.
Ipak, iako spašen, znao sam da mi nedostaje snaga za
istrajnost. Plašio sam se da će mi vera dosaditi, kao sve drugo u mom životu. Doživeo sam nešto lepo, ali šta ako mi to
dosadi? Ponovo me privuče ulica? To je bio užasan strah - ponovo u beznađe, u
mrtvilo... Šta ako priča o Hristu nije istinita kako sam verovao do tada?
Tog jutra sam čitao dečiju knjigu Kristine Rojeve pod
naslovom Sunčeva dolina. Knjiga govori o dečaku koji sasvim slučajno pronalazi
Novi zavet i počinje da ga čita, bez ikakvog prethodnog znanja. U jednom
trenutku dolazi do dela u kojem učenici ostavljaju Hrista kod krsta. Dečak u
priči počinje da plače i izgovara rečenicu: „Ja da sam bio tamo, nikada te ne
bih ostavio.“
U tom trenutku iz mene je provalio plač. Iste te reči
izašle su iz mog srca, sav teret je nestao, a ja sam doživeo iskustvo koje mogu
opisati jedino kao da sam bio uronjen u talase koji me nose i preplavljuju, od
glave do pete, kao da sam potpuno uronjen u Duha. To iskustvo je bilo krštenje
Duhom Svetim i početak mog služenja. Duh je sišao "na mene".
Beređi Dušan Bera

Нема коментара:
Постави коментар