Izložba "Salvator Mundi - Svako doba traži spasitelja", održana 21.12.2022. u Protestantskoj Hrišćanskoj zajednici. Izložbu smo osmislili umetnica Ceclia Hajzler i ja.
Ideja izložbe se bazira na knjizi profesora Jaroslava Pelikana, "Isus kroz stoleća", iako nismo pratili njegov tok misli, nego, kako je to Cecilija rekla "intuitivno" smo tragali za delima koja predstavljaju misli o Hristu u određenom vremenu. Ograničili smo naš izbor na 16 dela vizuelne umetnosti.
Razlog: Smatramo da crkva gubi kada ne vidi značaj vizuelne umetnosti u komunikaciji istine. Reformacija, kojoj i sam pripadam, je objavila rat vizuelnoj umetnosti, ili je pretvorila u "traktatnu", u smislu da je dopustila samo određenu formu koja je odgovarala njenim ciljevima. Slike crkva doživljava sa nepoverenjem.
Smatramo i da je pogrešno sagledati istinu o Hristu samo iz jednog ugla, da je lepota u širokom pogledu. Dogmatski pristup nikada nije plodonosan. Zato smo želeli da prikažemo evoluciju misli o Hristu u vizuelnom. Izložbu možete videti na bogosluženjima PHZ.
U današnjem tekstu prikazujem prvih osam dela koja smo izabrali.
1. Vizuelni izražaj crkve prvih vekova hrišćanstva – hrišćanski grafiti
Pitanje vizuelne predstave u judeohrišćanstvu
tema je oko koje se lome koplja od početka vere. Sveto pismo jasno zabranjuje
klanjanje likovima kroz ceo Stari zavet (druga Božja zapovest), ali ne
isključuje vizuelnu umetnost. Hram je ukrašen bogato u Starom zavetu;
ornamenti, biljke imaju dekorativnu funkciju. Na kovčegu zaveta, u Hramu
Božjem, prikazani su anđeli, ne samo kao dekoracija nego i kao simbolički
prikaz Božjeg prisustva.
U Novom zavetu, i prvoj crkvi, zasnovanoj na
starozavetnim korenima, vizuelni prikazi su strani. Nema istorijskih potvrda
predanjima o prvim ikonama koje je napravio evanđelista Luka. Osnovna forma
umetničkog izražaja je pisana reč. Međutim, kako se crkva odmiče od judaizma,
polako se pomalja i vizuelni izražaj, prvenstveno kroz simbole koji govore o
Hristu i spasenju.
Skriveni u katakombama, hrišćani obeležavaju
grobna mesta, mesta sastanka, simbolima. Postepeno se formira hrišćanska
ikonografija simbola: krug = nebo, riba (na grčkom: ΙΧΘΥΣ, što je skraćenica za
Iesus Hristos Theou Yhios Soter –
Isus Hristos Sin Božji Spasitelj), palma (simbol mučeništva), golubica kao
simbol Duha svetoga, sidro (simbol spasenja, nade, krsta). S vremenom antički
motiv pastira s ovcom na ramenu postaje simbol "dobrog pastira",
jelen koji pije iz kladenca (krstionice) – simbol žudnje za krštenjem koje
očišćuje.
Česta je i upotreba slova grčkog alfabeta. Tako
se Hristov monogram (na grčkom X i P), tj. prva dva slova titule Hristos
koristi u raznim oblicima, pa i prikazuje kao točak kola. Prvo i poslednje
slovo grčkog alfabeta (alfa i omega – α i Ω) pišu se da se ukaže na to da je
Hristos početak i svršetak svega.
Da li je korišćenje simbola otvorilo put
idolopoklonstvu ili pokazuje potrebu ljudi vere da bitno komuniciraju i jezikom
koji ne čine samo činjenice? Da li je moguće živeti hrišćanski život bez
simbola ili tako sebe osakaćujemo za jedan od jezika naše duše?
2. Umetnost katakombi: Dobri pastir, Priscilina katakomba, 3. vek
Katakombe, prvobitno
naziv za lokalitet s ranohrišćanskim grobljem kraj današnje Crkve Sv.
Sebastijana u Rimu, danas pre svega označavaju podzemno groblje gde su
sahranjivani stari hrišćani. Često su velikih dimenzija, naročito u
ranohrišćansko doba, a najpoznatije su katakombe u Rimu: Sebastijanove,
Domiciline, Prisciline… Isklesane su u mekoj steni na svetom području koje
okružuje Rim.
Hrišćani, kojima je vera
bila zabranjena, skrivali su se u podzemlju rimskih katakombi, gde su spojili
svoje potrebe propovedanja nove vere i sahranjivanja mrtvih u grobnice i
svetilišta. Kad ih je car Neron počeo progoniti, za molitvu su se sastajali u
grobnicama – u to vreme je svaki građanin na groblju bio bezbedan. Prema
rimskom zakonu, grobna mesta su bila sveta pa su Rimljani retko progonili
hrišćane u katakombama. Nakon osmog veka katakombe su se prestale koristiti i
zaboravljene su sve do njihovog slučajnog otkrića 1578.
U katakombama se nalaze
najstariji sačuvani prikazi Hrista i događaja iz evanđelja, a oslikavane su
freskama; u početku jednostavnim kompozicijama, a kasnije nastaju brojni
ciklusi slika prema Starom i Novom zavetu (Mojsije; Lazarovo uskrsnuće; Hrist
među apostolima; Majka božja s detetom i dr.), kao i scene iz svakodnevnog
života i portreti pokojnika. Prikazi nisu toliko slika određene ličnosti nego
metafora koja upućuje na sliku iz Svetog pisma, značajnu za prve hrišćane.
Skulpture i slike koje su
očuvane u katakombama rađene su u maniru grčko-rimskih mitova, tako da skoro
nema nikakve razlike između tzv. paganskih i hrišćanskih dela. Slika Dobrog
pastira ima mnoge elemente rimskog prikazivanja Hermesa koji nosi žrtvu.
Hristos kao Dobri pastir spasava izgubljenu ovcu.
Slika Dobrog pastira je
značajna slika za hrišćane prvih vekova. Vlast ih je progonila, ali svest da je
Hristos njihov Dobri pastir, koji sve ostavlja radi njih, pružala im je veliku
utehu. Dobri pastir ujedno je sugerisao i ideju života posle smrti, idiličnog i
mirnog. Ovo je sad postala hrišćanska tema, koja je u četvrtom veku nove ere –
prvom stoleću kad su hrišćani mogli slobodno da ispovedaju svoju veru u Rimskom
carstvu – poručivala da smrt nije konačna.
Priča o Dobrom pastiru je
nosila utehu prvim hrišćanima. Znali su da je on njihov pastir, koji ih vodi i
dolinom sene smrti (Psalam 23). Slika pastira za nas u 21. veku nema toliko
značenje. Možda bi trebalo da je obnovimo?
3. „Svedržitelj” („Pantokrator”,
grč. παντοκρατωρ)
Vizantija, poznata i kao Vizantijsko carstvo ili Istočno rimsko carstvo,
bila je nastavak Rimskog carstva u istočnim provincijama tokom kasne antike i
srednjeg veka, kad je prestonica bio Konstantinopolj (današnji Istanbul, ranije
Vizantion). Preživela je raspad i pad Zapadnog rimskog carstva u petom veku n.
e. i nastavila da postoji dodatnih hiljadu godina sve dok nije pala pod
Osmansko carstvo 1453. godine. Tokom većeg dela svog postojanja država je bila
najmoćnija privredna, kulturna i vojna sila u Evropi. „Vizantija” je termin
stvoren nakon pada države; njeni stanovnici su i dalje za svoje carstvo
koristili naziv Romejsko carstvo, a sebe su zvali Romejima.
Ikona (gr. eikṓn – slika, obraz, predstava) jeste slika na drvetu,
platnu ili kamenu s likom Isusa Hrista, Bogorodice, drugih svetitelja, anđela
ili događaja vezanih za istoriju crkve i Sveto pismo. U pravoslavlju ikona
predstavlja odraz duhovne stvarnosti koju prikazuje. Vernik, moleći se pred
ikonom, veruje da upućuje molitvu tom odrazu. Ikona je uz ahritektonska dela,
predstavljala ključni vizuelni izražaj vizantijske umetnosti.
„Svedržitelj” je glavna slika u Hristovoj ikonografiji, predstavljajući Hrista kao
nebeskog kralja i sudiju. Bog se u Starom i Novom zavetu mnogo puta naziva svemogućim. Hrist se može prikazati u celoj visini,
sedeći na tronu, do pojasa ili do prsa. U levoj ruci je svitak ili evanđelje, a
desna ruka blagosilja. Najstariji sačuvani primerak predstavlja ikona iz Manastira
Svete Helene na planini Sinaj iz VI veka.
Epitet „svemogući”, napisan pored imena Isusa Hrista, između ostalog
izražava dogmu o ovaploćenju; epitet „svemogući” u punoj meri se odnosi i na božansku
i na ljudsku prirodu Hrista kao spasitelja. Sastavni je deo grčkih reči παν (sve) i κρατος (snaga). Epitet se najčešće shvata kao značenje svemoći
odnosno sposobnosti da se stvori apsolutno sve, što je jedan od prerogativa
Boga. Drugim rečima, manje književni prevod reči pantokrator jeste svedržitelj ili vladar svega/vladar sveta.
Ikona „Svedržitelj” prikazuje
dve prirode Isusa Hrista, Sina Božjeg. Jedna je božanska, po kojoj je
jednosuštastven Bogu, a druga je ljudska. Ako pogledate Isusa na ovoj ikoni,
videćete da je leva strana nesavršena, ona simbolično prikazuje ljudsku prirodu
Isusa Hrista. Njegova desna strana je savršenstvo, ona simbolično prikazuje
njegovu božansku prirodu. Pozadina je zlatna, što govori o nebeskom carstvu ili
nebeskoj prirodi prikazanog lika.
Bez obzira na to kako doživljavali ikonu, kao idolopoklonstvo, kao odraz
božanskog ili vizuelni prikaz koji govori o Hristu, „Pantokrator” otvara značajno pitanje: Ko je
Hristos za nas? Bog? Čovek? Oboje?
4. „Sakramentar Hajnriha II”, (Sakramentar Heinrichs II), ~1000.
Srednji vek obuhvata
istorijski period od petog do 15. stoleća. Ovo razdoblje u istoriji ljudskog
društva i kulture predstavlja zaokruženu celinu. Počelo je padom Zapadnog
rimskog carstva i okončalo se renesansom i dobom velikih geografskih otkrića.
Depopulacija, deurbanizacija, invazije i seobe naroda koje su počele tokom
kasne antike, nastavile su se i u ranom srednjem veku. Varvarski osvajači, među
kojima su dominirali razni germanski narodi, formirali su nova kraljevstva u
ostacima Zapadnog rimskog carstva. S Karolinzima i njihovim naslednicima
počinje obnova umetnosti u Evropi.
„Sakramentar Hajnriha II”,
koji se naziva i Regenzburški sakramentar, predstavlja rukopis liturgijskih
tekstova koji je nastao u Regenzburgu po nalogu cara Hajnriha II (r. 995-1024).
Poslednji član Otonske dinastije, Hajnrih je postao kralj Nemačke 1002.
Kanonizovan je 1146, a poznat je i kao Hajnrih Sveti.
„Sakramentar” spada među
najznačajnija dela otonske iluminacije. Na prednjoj korici povez je ukrašen
slonovačom s prikazom raspeća. Boja je korišćena da ilustruje tamu i stvori
dramatično okruženje. Nebeska tela Sunce i Mesec ugrađena su u nebo iznad
raspeća, ne samo da bi signalizirala mrak tokom dana već i da bi scene prožela
kosmološkim značajem.
Hrišćani su u ranim
vekovima retko prikazivali scene raspeća, više su se fokusirali na vaskrslog,
pobedonosnog Hrista. Prvi prikazi raspeća, kao deo crkvenog života, potiču iz devetog
veka. Prikaz na „Sakramentaru Hajnriha II” predstavlja jedan od
najranijih takvih prikaza.
Posmatrajući iz ugla 21.
veka, gde je raspeće bitno obeležje hrišćanstva, pomisao da je raspeće kao
simbol stran vernicima izgleda čudno. Da li je crkva u srednjem veku bila u
pravu? Da li fokus treba da bude na Hristu na krstu ili je to delo davno
završeno vaskrsnućem?
5. „Vaskrsnuće“, Pjero dela Frančeska („Resurrezione”, Piero della Francesca), 1460.
Kraj srednjeg veka –
rađanje renesanse – period je koji je obeležio 15. vek u Italiji i odatle se
proširio na druge zapadne zemlje. Društveno uređenje je ličilo na ono u
antičkoj Grčkoj: mnogo gradova-država koji su se takmičili i ratovali jedan
protiv drugog. Ti gradovi-države su razvijali manufakturnu proizvodnju,
trgovinu, geografska otkrića, štamparstvo (Gutenberg, 1440. godine) i nauku.
Trgovina s udaljenim krajevima ruši stari strah od prostora i prirode kojim se
sad pristupa na naučni način (ne kroz teološke dogme), tako se razvijaju
matematika, medicina; otvaraju se prvi univerziteti (Padova i dr.). U nastojanju
da se potpuno odbaci srednji vek i preporodi antika, u Evropi je počelo
stvaranje modernog čoveka. Umetnici prvi put bivaju cenjeni i priznati kao
stvaraoci i postaju glasnogovornici promena.
Pjero dela Frančeska
(1420–1492) italijanski je slikar rane renesanse. Verovatno je rođen u malom
gradu Sansepolkro (Borgo san Sansepolkro) u Toskani. Naučio je slikarski zanat
od više sijenskih umetnika koji su radili u Sansepolkru tokom njegove mladosti.
Veoma rano odlazi u Firencu, gde saznaje za razvijene tradicije perspektive
Paola Učela, što je postalo svojstveno njegovom slikarstvu. Radio je za dvorove
u Urbinu, Ferari, Arecu i rodnom Brogo san Sansepolkru. Kao pravi čovek
renesanse imao je širok spektar interesovanja i pisao je o algebri, geometriji,
perspektivi...
„Vaskrsnuće”
je freska naslikana 1460-ih u Palaco dela Rezidenci u Sansepolkru. Isus je u
centru kompozicije, prikazan u trenutku svog vaskrsenja, što sugeriše položaj
noge na ploči njegovog groba, koji je prikazan kao klasični sarkofag. Hristova
stroga, ravnodušna figura, prikazana u ikoničnoj i apstraktnoj fiksnosti, skoro
atletski, uzdiže se nad četiri usnula vojnika, predstavljajući razliku između
ljudske i božanske sfere (ili smrti, poražene Hristovom svetlošću).
Pejzaž, uronjen u
svetlost zore, ima i simboličku vrednost: kontrast rascvetalog mladog drveća
na desnoj strani i ogoljenog zrelog drveća levo aludira na obnovu čoveka kroz
svetlost vaskrsenja. Endru Grejam-Dikson primećuje da je, osim rane, Hristovo
„telo savršeno izvajano i bez mrlja kao kod antičke statue. Ali i na njemu ima
dodira čovečije prirode: neidealizovano lice sa skoro grubim crtama i tri
nabora kože koja se ocrtavaju na stomaku dok podiže levu nogu, time ističući
dvostruku prirode – i čoveka i Boga”.
Značajan detalj – usnuli vojnik
u braon oklopu s Hristove desne strane – Pjerov je autoportret. Umetnik
promišlja kroz taj detalj o svom odnosu prema vaskrsnuću Hristovom. Pitanje
vredno razmišljanja: šta za mene znači vaskrsnuće? Da li spavam? Da li sam
neprijatelj? S koje strane pejzaža na slici se nalazim?
6. „Evo čoveka”, Andrea Mantenja, („Ecce homo”, Andrea Mantegna), ~1500.
Renesansa (od latinskog renasci,
u značenju „ponovo se roditi, preporoditi se”) period je u evropskoj
civilizaciji neposredno nakon srednjeg veka. Obično se smatra da se zasniva na
porastu interesovanja za klasične nauke i vrednosti posle dugog perioda
kulturne stagnacije i pada. Ujedno predstavlja doba velikih otkrića i razvoja
nauke. Čedo renesanse – humanizam dalje stavlja čoveka i njegovu prirodu u
centar ljudskog interesovanja.
Andrea Mantenja bio je italijanski slikar i bakrorezac (1431–1506), najznačajniji predstavnik visoke renesanse u
Padovi. Rođen je u porodici siromašnog drvoseče. Kao mladić došao je u Padovu,
gde je pohađao školu Frančeska Skvarčona, zlatara i antikvara, arheologa
amatera. Od njega je primio ljubav prema istoriji i filozofiji stare Grčke i
Rima.
Slika prikazuje Hrista pred sud, uhvaćenog od njegovih neprijatelja. Ecce homo su latinske reči koje je
Pontije Pilat koristio u Evanđelju po Jovanu 19:5, u prevodu Vulgate, predstavljajući
bičevanog Isusa Hrista – svezanog i ovenčanog trnjem – neprijateljskoj gomili
neposredno pre njegovog raspeća.
Pored Isusa, predstavljeno je petoro ljudi: dvoje levo, jedno desno i
dvoje pozadi. Osoba s leve strane trebalo bi da bude Jevrejin, a ona desno u
turbanu – starica. Na slici se vide dve poruke latiničnim pismom: „Raspni ga,
uhvati ga, raspni [u krst]“ levo; i desno slična: „Raspni ga, raspni, zarobi
ga, raspni“. Tekst s leve strane je pseudohebrejski u kurzivnom pismu.
Motiv stradanja Hristovog u 15. i 16. veku postaje centralna tema
zapadne pobožnosti, gde scena ece homo
dobija velik značaj. Vizuelni prikaz scene uključivao je sliku naroda Jerusalima
u veoma kritičkom svetlu, kao prikaz unutrašnje mržnje gnevne gomile prema
Isusu.
Mantenja menja uobičajeni pristup drugih umetnika stavljajući Hrista u
fokus slike. Prikazuje Hrista plastično, kao skulpturu od mermera, podsećajući
na antička dela, prikaze heroja antike. Perspektivom ističe Hrista, skoro
gurajući njegovo telo napred ka gledaocu, omogućavajući mu da se lično
poistoveti s događajima stradanja.
Hristos više nije samo mistično biće – iako su prisutni atributi
božanstva – nego biće od krvi i mesa koje pati. Gleda pomirljivo, prihvatajući
sudbinu, skoro depresivno. Pitanje je da li slika budi naše obožavanje ili
saosećanje?
8. „Spasitelj sveta”, Domeniko Teotokopulos - El
Greko
(„Salvator
Mundi”, Δομήνικος Θεοτοκόπουλος-El Greco), 1614.
Kontrareformacija je naziv za period obnove
Rimokatoličke crkve koji je nastao kao odgovor na protestantsku reformaciju.
Međutim, razlozi su bili i unutrašnje prirode: neobrazovanost sveštenika,
veliki broj biskupa koji obavljaju političke dužnosti , humanizam… Ključni
događaj kontrareformacije su Sabori u Trentu (1545–1547, 1551–1552. i
1561–1562), gde Rimokatolička crkva usvaja doktrine i principe koji su usmerili
budućnost ove crkve ali i umetnički izraz.
El Greko (1541–1614) grčki je slikar, vajar, arhitekta
španske renesanse, ikonopisac Kritske škole, vrhunski majstor manirizma. U
svome delu je objedinio tri sveta: Grk po poreklu (rođen na Kritu) i Italijan
po umetničkim shvatanjima (venecijanski kolorizam visoke renesanse), El Greko
se poistovetio s verskim duhom Španije postavši vizuelni predstavnik španskog
misticizma (većinu svog stvaralaštva proveo je u Španiji). U poslednjim
decenijama života, stvarajući u Toledu, postaje vizuelni nosilac
kontrareformacije, slikajući motive suprotne protestantizmu, kao što su prikazi
apostola kao posrednika između Hrista i običnih vernika.
“Salvator Mundi” je ikonografski prikaz Isusa Hrista sa desnom
rukom u pozi blagosiljanja, a levom rukom položenoj na globus. Mnogi umetnici
su koristili ovaj način prikazivanja Hrista: Da Vinči, Rubens, Ticijan… El
Greko je posvetio veliku pažnju ovom prikazu Hrista, slikajući ga u različitim
simboličnim interpretacijama. Promene koje je El Greko unosio u svojoj seriji
odnosile su se na boje haljine Spasitelja, dajući slikama različito značenje:
crvena kao ljudske elemenat, simbol žrtve, plava za nebo, purpurna kao
kraljevska boja.
Spasitelj sveta ili Hrist Spasitelj u sebi spaja
vizantijsku tradiciju i tehniku renesanse. Hristos gleda posmatrača direktno,
krupnim očima suznog sjaja. Poza i fizionomija podsećaju na vizantijske slike,
a lice je blistavo i obasjano božanskim sjajom oreola. Desna ruka mu je
podignuta u blagoslovu, a leva položena na globus obavijen naborima ogrtača,
koji bojom govori o žrtvi na krstu. Globus simboliše svet, a položaj ruke
govori o Spasitelju i svetlosti sveta
Slika „Hrist Spasitelj” prenosi snažno duhovne emocije i posebnu toplinu na posmatrača. Ona približava Isusa Hrista koji se svesno žrtvuje iz ljubavi prema drugima. Slika komunicira osećanja, religijski doživljaj, postajući posrednik između čoveka i transcedentnog Boga. A nama postavlja pitanje da li je s odbacivanjem mističnog u vizuelnoj umetnosti hrišćanstvo reformacije izgubilo ili dobilo na vrednosti?
Beređi Dušan Bera
Нема коментара:
Постави коментар