Ove nedelje teško mi je da mislim o nečem drugom osim o Ti(N)sarenju. Napravili smo kamp za desetak naših Royal Regnera, tinejdžera. Kamp je bio nomadskog tipa, i selili smo se polako uz reku Tisu, posećivali znamenitosti, kupali se u Tisi, kampovali gde smo stigli.
Kamp u Molu |
Ponedeljak 4.7.2022. - Vožnja do Đale (mesta gde Tisa ulazi u Srbiju), odatle odlazimo u Sentu gde posećujemo Gradski muzej, Spomen vidikovac Senćanskoj bici - toranj, spomenik Senćanskoj bici, kupamo se na plaži u Senti... Popodne odlazimo do Mola, gde kampujemo na njihovoj plaži.
Utorak 5.7.2022. - Po pakovanju kampa u Molu, selimo se do Starog Bečeja. U S.Bečeju nas interesuje muzej u kući braće Tan, a posebno fakirov krevet (u postavci se nalazi 30tak spravica koje na popularan način objašnjavaju zakone prirode). Na staroj Ajfelovoj prevodnici za brodove saznajemo nešto o sistemu Dunav-Tisa-Dunav, i odlazimo do Novog Bečeja. U Bečeju Novom, kupanje, i potraga za ruševinama Starog grada Bečeja (zapuštene, bez oznaka ali smo pronašli). Noć provodimo pored ruševina Arače, stare tvrđave i crkve.
Sreda 6.7.2022. - Dan predviđen za istraživanje pošto nisam stigao da pripremim ovaj deo ture. Na putu do Čuruga tražimo gde se završava drevni rimski šanac koji je spajao Dunav i Tisu. U Čurugu osim kupanja, posetili smo Rođinu vetrenjaču, potražili smo spomenik Žrtvama Racije, i malo razgledali ovo selo. U Žablju smo (neuspešno) tražili drevni kurgan (mogilu), jedinu istraženu od hiljada u vojvođanskoj ravnici ali i dalje neobeleženu. Kupanje kod Žabaljskog mosta nas je razočaralo, pa smo otišli u Titel, kupali se, pričali o hrabrosti na Titelskoj Kalvariji i spavali na ušću Begeja u Tisu.Kraj Rimskog šanca u Čurugu |
Avantura se završila. Uživali smo maksimalno, videli svašta, uživali u lepotici Tisi i predivnim gradovima i selima. Ali nismo samo uživali... Molili smo za svako selo i grad kroz koje smo prošli. Tomas nas je jutrom vodio u pobožnosti kroz II Knjigu Mojsijevu, a uveče smo razmišljali o hrabrosti.
Tema kampa je bila hrabrost. 4 princip, ili strelica Royal Randžera kaže da je R.R. hrabar tj Rojal Rednžer ostaje hrabar u opasnosti i pod kritikom. Temu smo razradili razmišljajući o istoriji mesta i biblijskim paralelama.
Priča o hrabrosti u svetlu istorije
Dan prvi: Senćanska bitka
Bitka kod Sente je značajna istorijska prekretnica u Otomanskim ratovima. Od 1500. godine Otomansko carstvo je osvajalo deo po deo Evrope, sve do današnje Slovačke, veći deo Ukrajine, pa sve do Beča. Posle poraza pod Bečom, 1683. godine, Otomansko carstvo još jednom pokušava da osvoji Evropu. Bitka kod Sente, 11.9.1897, uništava njihove nade.
Vojskovođa Evgenije Sevojski, uspeva da iskoristi povoljan momenat, kada je turska konjica pontonskim mostom prešla preko Tise, da napadne pešadiju. Sultan Mehmed šalje pojačanje nazad, nastaje panika, hiljade se dave u Tisi, hiljade gine. Otomanski vojnici nisu ostali hrabri i poraženi su.
Rendžer (a i hrišćanin) treba ostati hrabar. Kada dopustimo da strah vlada, to je početak poraza. Kada se povlačiš već gubiš. Hristos se takođe bojao (Matej 26), u Getsemanskom vrtu, ali nije dopustio da strah ovlada njime. Postupio je ispravno i završio delo na Golgoti. Zato smi mi spašeni, i zato mi ostajemo hrabri, čak i kada strah dođe.
Dan drugi: Ruševine AračeArača manastir i tvrđava je sagrađena u 11. veku. 1407. godine Ugarski kralj Žugmund poklanja Araču Stefanu Lazareviću. Posle poraza Ugarske vojske kod Mohača, i pada Ugarskog kraljevstva, naseljen narod, Srbi oko Arače, održavaju sabor 1551. godine, i donose odluku da se pokore Turcima. U "znak zahvalnosti" Turci spaljuju tvrđavu i manastir da se više nikada ne obnovi.
Vojnici i seljani nisu ostali hrabri u opasnosti. Opasnost je realnost. Seljani nisu imali zaštitnika, kraljevstvo je propalo, knezovi su pobegli, a na Boga nisu računali. Paralela nam je bila priča sa carem Davidom, koji u opasnosti, znajući da je Bog na njegovoj strani, bira da se pouzda i pobedi. Da bi u opasnosti ostao hrabar, moraš imati u koga da se pouzdaš.
Dan treći: Šajkaški bataljon u Titelu
Šajkaški bataljon je bio deo Vojne granice Hazburške monarhije. Formiran je 1763. godine, velikim delom od izbeglih Srba, pristiglih u Seobama Srba. Obuhvatao je narod naseljen u oblasti oko Tise i Dunava, sa sedištem u Titelu. Uglavnom su se borili na brodovima, šajkama, služeći Caru kao ratna mornarica.
Zašto su izbegli prihvatili da budu vojnici Cara i da se bore protiv Osmanlija, ali i na Rajni, i u mnogim ratovima Imperije? Radi slobode. Da su ostali na teritoriji Kosova, Centralne Srbije, Tuci bi ih podjarmili. U Šajkaškoj oblasti, bili su slobodni (nisu bili u feudalnom sistemu kao vojnici). Radi slobode su bili spremnji da se žrtvuju.
U Seobama, Crnjanski opisuje period gašenja Šajkaške oblasti, 1873. godine. Pojedini vojnici su odlučili da se presele u Rusiju, radije nego da trpe da budu ponovo kmetovi. Sloboda nije imala cenu.
Royal Rendžer ostaje hrabar u opasnosti ali i pod kritikom. Kritika nas zarobljava ili oslobađa. Ako dopustimo da nas kritika definiše, mi se zarobimo, postanemo robovi njene poruke. Ako kritiku vidimo kao priliku da se promenimo, da povećamo našu slobodu, ona postaje alat. Hrabrost je sagledati sebe i doneti odluku da ćeš biti bolji. "Pouči mudroga i biće još mudriji" (Poslovice 9.9.). Hrabrost je da ne daš svoju slobodu ni po koju cenu.
Beređi Dušan Bera
Нема коментара:
Постави коментар