Kad sam otkrio da se bojim

 Strah. 

Vadim Bogulov
Vikipedija kaže -

Strah je primarna emocija koja nastaje usled opažanja ili očekivanja stvarne ili zamišljene opasnosti, ili ozbiljne pretnje. To je urođena, genetički programirana reakcija na preteći ili bolan stimulus. Na fiziološkom planu, ispoljava se u ubrzanom radu srca, porastu tonusa mišića, povišenom krvnom pritisku, povećanom lučenju adrenalina, ubrzanom disanju, sušenju usta itd. Na planu ponašanja, manifestuje se karakterističnim držanjem tela koje je biološki svrsishodna signalna reakcija na opasnost. Osim realnog, postoji i neurotični strah, kao što je: strah od ispita, strah od kastracije, komadanja i sl. Strah je jedan od najefikasnijih i naravno najnehumanijih načina upravljanja ljudima i drugim živim bićima. Strah je osećaj depersonalizacije i urušavanja sopstvene ličnosti. Pripada delateljnom delu čovekovog duha.

Otkud u meni strah. Mislio sam da se ne bojim. Pobedio sam strah od visine (pisao sam o tome u tekstu - Strah od visine, kako sam ga pobedio?) Avanturista sam, rizikujem nekada i previše. Aktivista sam što nosi rizik. Smatrao sam da sam hrabar. Ne bojim se novih izazova... Otkud sada strah kao dominantna emocija?

Živeti slobodno

Počeli smo novi program u Crkvi. Zove se "Živeti slobodno" (staro ime je bilo "Tačka preokreta"). Cilj je pobeda nad životno kontrolišućim problemima, bili oni zavisnost ili destruktivne životne navike i osećanja. U grupi ljudi koji se suočavaju sa svojim ŽKP, diskutujemo, razmišljamo, i tražimo biblijski osnovano rešenje za problem koji nas muči. 

Ja vodim grupu i vodim i ceo sastanak kao predavač. Prihvatio sam se tog zadatka kako bi pomogao drugima. A onda u lekciji Odbrane i izolacije, u radnoj svesci o strahu prepoznam mehanizme kroz koje prolazim. 

Da ne prepričavam postaviću slike iz lekcije...

Interesantno. Druga radna sveska je bila o besu. Mislio sam da ću sebe prepoznati tamo. Čak šta više, lakše bi prihvatio da je moj mehanizam bes nego strah... Gde baš strah od svega. Nisam ja kukavica... Mrzim kukavičluk.

Stres - uznemirenost - izbegavanje - pojačavanje 

Ali tu je taj ciklus: stres - uznemirenost - izbegavanje - pojačavanje.

Moj strah nije od ljudi, nije od nesreće, strahujem od situacija nad kojima nemam kontrolu a da su mi neugodne. 

Imao sam staru vektru. Mogao sam da je prodam, ali nisam na vreme. Razboleo sam se, pa sam onda razbio vetrobran dok sam nešto popravljao, pa je istekla registracija. Prošlo je godinu dana, cena je stalno padala. A ja ni da je stavim u oglase. Na kraju sam je prodao za kikiriki, i to na pritisak prodavca starog gvožđa. Skoro da sam mu platio da je odnese. Prodao sam je te nedelje kada sam radio lekciju.

Ciklus je bio tu - stres - uznemirenost - izbegavanje - pojačavanje. Mogao sam da vidim moj postupak u celosti. 

Dok mi nešto ide od ruke sjajan sam. Kada krene nizbrdo, izgubim kontrolu, tonem. Stres - uznemirenost - izbegavanje - pojačavanje. Zar je to strah? Odakle on u meni? Ne, ne i ne. Pa ja mrzim strah.

Najgore od svega je što sve više uočavam taj obrazac. Mogu ga odjednom primetiti svugde. Nezgodan mejl koji treba da napišem. Situacija koju treba da proverim. Kupovina koju treba da obavim. Stres - uznemirenost ... Ključ nezgodnih situacija u mom životu ispade strah. 

U načelu je volim da otkrijem nešto novo. Naučim. Samo što je moralo baš da se nazove strahom? Ali sa druge strane, učim momke u rehab centru - upoznaćete istinu i ona oslobađa. Istina sa kojom se suočimo u svetlu Hristove lampe je uvek isceljujuća. 

Donosim odluku da se suočavam odmah sa nezgodnim situacijama. Ne čekam. Čistim stvari. Neću dozvoliti da strah vlada nada mnom. Malo strahujem od tog procesa, ali šta da se radi. Najgore je biti slep na ono što se dešava u tebi. 

Ujedno poziv - ako čitaš ovaj tekst, šta radiš da dublje upoznaš šta je u tebi i kako da budeš bolji muškarac/žena? 

Beređi Dušan Bera 

Нема коментара:

Постави коментар