U planinara mokre gaće i priča o novogodišnjim odlukama

Balans - (Značenje izvedeno preko sinonima) ravnoteža, jednakost, ekvalibrij, uravnoteženost, harmoničnost, harmonija, usklađenost, snaga, sklad, ravnomernost. Sajt Šta znači navodi sledeća značenja: bilans, konačni račun; korak u igri kad telo stoji na jednoj nozi, figura u plesu.

https://unsplash.com/@acharki95


Jezikoslovac navodi još jedno interesatno značenje - ravnoteža između dviju protivnih sila ili utjecaja b. sila koja teži da proizvede ravnotežu

Sajt Opšte obrazovanje 

balans (francuski balance): 1) ravnoteža, sklad; održavanje ravnoteže, balansiranje; 2) u baletu, figura kad telo stoji na jednoj nozi; 3) u finansijama: poravnavanje dugova i potraživanja.

balansirati (francuski balancer): 1) održ(av)ati ravnotežu; dovesti, dovoditi u ravnotežu, uravnoteži(va)ti;

Serija Otpisani uvodi još jedan pojam koji doprinosi temi: Balansero.  

Balans je potreban da čovek ne bi pao.

Pad u potok 

U nedelju 2.1.2022. okupao sam se od glave do pete. Ne radi se o tradiciji, niti se kupam samo za Novu godinu. Pao sam celom dužinom u potok. 

Kamenolom Debeli Cer 

Šmucali smo oko izvora Čitlučkog potoka u Fruškoj gori. Taj deo Fruške rado posetim, okolina napuštenog kamenoloma Debeli Cer. Debeli Cer je bio kamenolom crvenog krečnjaka. Negde sam čitao da je ovaj krečnjak korišćen za izgradnju Vladičanskog dvora u Novom Sadu. Masivnost stena, ispleteni slojevi stena, crveni krečnjak... izgleda stvarno impresivno.

Sa jednog kraja kamenoloma ka drugom 




Čitlučki potok 

Na povratku smo pratili stazu kojom nismo išli do sada, i čuli jak žubor vode. Iako Čitlučki potok izvire iznad kamenoloma, ponire ispod dela gde je kamenolom, i pronašli smo lokaciju gde ponovo izvire kao vrelo. Oduševio sam se viđenim. 

I tada sam pao. 

Pad u Čitlučki potok 

Dok sam se nameštao da slikam vrelo, stojao sam na useku potoka, visine oko dva metra. Pretpostavljam da sam se okliznuo na blato, padu je doprinela vreža kupina u koje su mi se uplele noge, težak ranac na leđima me je povukao, pao sam na bok i skotrljao sam se u potok u sekundi. Celom dužinom, od glave do pete.

Šešir i ranac me je sačuvao od veće povrede. Šešir od jačeg udarca glave u stene i grane, ranac od povrede leđa. Malo sam ugruvan, malo mi je ugruvan ponos planinarsko-izviđački, mokar od glave do pete morao sam da pešačim par kilometara do kola... 

Izgubio sam balans i pao sam u vodu. 

Pad u buk Štrojila

Padovi mi idu od ruke u poslednje vreme. Letos na raftingu na Neretvi ispao sam iz čamca u buk Štrojila. Štrojila je najveći buk (vodopad) na Nertvi kod Konjica. U toku kampa na Boračkom jezeru, jedno popodne išli smo na rafting. Lepo je proticalo vreme, kupanje, veslanje nam je sve bolje išlo. 

Pred sama Štrojila, skiper nam je dao instrukcije da veslamo zajedno sa njim. Ušli smo u buk, i odjednom na udarac, našao sam se u vodi. Ne samo ja. Cela strana čamca na kojoj sam bio je pala u vodu. Instrukcije su bile pogrešne. Nismo trebali da veslamo, nego da se držimo za kanape u čamcu. To smo otkrili od ostalih učesnika raftinga (to su im rekli njihovi skiperi). 

Izgubio sam balans i pao sam u vodu.

Dva pada u vodu zbog gubitka balansa. 

Šta kada izubiš balans?

Prethodne godine, dok češće planinarim, razmišljam o ljudima koji su pali u provalije (bilo je više vesti). Nisu pali na opasnim deonicama, nego posle te deonice, kada su se opustili. Izgubili su balans i pali... Gubitak balansa, opasna stvar.

Gubitak balansa u duhovnosti 

1 Zato, dakle, i mi kad imamo oko sebe toliki oblak svedoka, odbacimo svaki teret i greh koji nas lako zapliće, strpljivošću trčimo trku koja nam predstoji, 2 gledajući na Isusa, začetnika i usavršitelja vere, koji je umesto radosti - koja je bila pred njim - podneo krst prezrevši sramotu, i seo s desne strane Božijeg prestola. 3 Razmislite, naime, o njemu, koji je od grešnika podneo takvo protivljenje protiv sebe, da ne malakšete i ne klonu duše vaše. Jevrejima 12

Pisac poslanice Jevrejima savetuje hrišćane da odbace grehe i teret koji ih zapliće tj dovodi do toga da padnu. Rečima današnjeg teksta, da ispadnu iz balansa.

Kada nosiš teret na leđima, i trčiš, uskoro noge počinju da se zapliću, i padaš. Kada nosiš greh, na kraju te zaplete, izgubiš balans i padneš. Što više dopuštaš da živiš u grehu, to stvari postanu komplikovanije, to je jasno. 

Međutim detalj koji mi pokreće pitanja je - a šta je teret?

Teret koji zapliće noge

Pisac pravi jasnu razliku između greha i tereta, ali ne daje jasne informacije na kakav teret misli? Jasno je da teret nije moralno pogrešna odluka, nije pitanje ispravnog i pogrešnog, inače bi to bilo greh. Radi se o onome što nam škodi, umesto da nam koristi. 

Teret može biti naša loša slika o sebi, pogrešno razmišljanje, kompleksi. Teret može biti i pogrešna ishrana, nedovoljno kretanja, višak kilograma. Teret može biti to da ne znamo da kažemo ne, to da trpimo previše. Teret nije greh, nije moralno pogrešan, on nas prosto izvodi iz balansa.

Razmišljam šta je moj teret? Šta to treba da odbacim da ne bi padao? 

Novogodišnje odluke

Sticajem okolnosti ili Božije promisli, ovih dana više puta sam govorio o novogodišnjim odlukama. Gale i ja smo snimili Pop-kulturu na tu temu (možete je pogledati u subotu 9.1.), a takođe govorio sam o tome na omladinskoj konferenciji "Zimnica - Kako da nam odluke ne umru?". Neću ovde da iznosim detalje, možete pogledati u videima.

Iskustvo pada u potok je promenilo moje viđenje novogodišnjih odluka. Do sada sam bio prilično negativan prema njima, najviše zbog ogromnog "groblja" odluka u kojima nisam istajao. Međutim pogled na odluke u svetlu "odbacivanja tereta koji zapliće", daje novu dimenziju. 

Moja novogodišnja odluka je da novogodišnje odluke od ove godine postaju za mene vreme preispitivanja da li postoji teret koji treba da odbacim, kako bi uspešno nasavio da trčim trku.

Beređi Dušan Bera 

Ovo nedeljna Teologija uz jutarnju kafu - šta proroci govore o Hristu, tj proročanstva Evanđelja po Mateju - o rođenju u Vitlejemu, i o bekstvu u Egipat. Gost Nataša Vučković. 


Нема коментара:

Постави коментар