Pedesetnica, Duhovi, Pentakost - kako je nastala zbrka oko ovog praznika?
Pedesetnica, Duhovi, Pentakost, isti praznik, tri imena. Praznuje se u spomen na događaj silaska Duha Svetog na apostole, opisan u Delima Apostolskim, drugom poglavlju.
Obeležava se 50 dana po Vaskrsu (tačnije Pashi, jer je u pitanju starozavetni praznik), zato se i zove Pedesetnica. Pentakost je grčka reč sa istim značenjem.
Naziv Duhovi je preuzet iz staroslovenskog, i predstavlja genitiv jednine, odnosi se na Duha Svetog, a ne na mnoštvo duhova.. Pravoslavna crkva takođe naziva ovaj praznik i Trojica, ili Trojičindan i spominje da se na ovaj dan javio i Duh Sveti, kao treća osoba Svete Trojice.
Koliko je Pedesetnica značajan praznik?
Značajan praznik, pri spominjanju se uvek naglašava da je treći po značaju... ali da li je u praksi? Trebao bi biti, zar ne?
"Sutra crkva Zapada proslavlja Pentakost. Jedna od tri velike hrišćanske proslave koje obeležavaju čudesno Božije delo među nama..
Na Božić divimo se tome da je Bog postao deo ljudske rase u Isusu.
Na Veliki petak jedva se usuđujemo da gledamo na Hrista, dok pati na krstu i spoznajemo šta smo Bogu učinili našim rukama.
Tri dana kasnije, na Vaskrs, proslavljamo dan nad danima: Božiju ljubav jaču od smrti, mržnje i mraka - jer Isus je živ.
Na Veliki petak jedva se usuđujemo da gledamo na Hrista, dok pati na krstu i spoznajemo šta smo Bogu učinili našim rukama.
Tri dana kasnije, na Vaskrs, proslavljamo dan nad danima: Božiju ljubav jaču od smrti, mržnje i mraka - jer Isus je živ.
50 dana kasnije, na Pedesetnicu, mi proslavljamo to da je Bog sa nama, i to ne samo na jednom mestu, u jednom momentu ili za jednu osobu - nego na svakom mestu, momentu i za svaku osobu koja to zatraži."
Isto misle skoro sve hrišćanske crkve.
Praksa pokazuje drugo. Pedesetnica je daleko iza... toliko da za razliku od Božićnog "Hristos se rodi", i Vaskršnjeg "Hristos voskrese", nemamo pozdrav za ovaj praznik, niti ga posebno spominjemo... Kako to?
Isto misle skoro sve hrišćanske crkve.
Praksa pokazuje drugo. Pedesetnica je daleko iza... toliko da za razliku od Božićnog "Hristos se rodi", i Vaskršnjeg "Hristos voskrese", nemamo pozdrav za ovaj praznik, niti ga posebno spominjemo... Kako to?
Zbrka sa Pedesetnicom u Starom zavetu
Pedesetnica je starozavetni praznik. Nazvana je praznik Sedmica (zbog brojanja - 7 sedmica plus jedan dana od praznika Beskvasnih hlebova), ali i praznik zahvale za žetvu - III Mojsijeva 23:15-21, dan proslave žetve.
U Ponovljenom zakonu 16:9-12, Bog naglašava da je cilj praznika da proslave osvajanje obećane zemlje, i da su oslobođeni od ropstva egipatskog.
Praznik Beskvasnih hlebova je prema tekstu iz III Mojsijeve padao neposredno posle Pashe - Četrnaestog dana prvog meseca uveče, pasha je Gospodnja. A petnaestog dana istog meseca praznik je presnih hlebova Gospodu; sedam dana jedite hlebove presne.
Pedesetnica je prema tome bila pedeset dana od momenta Izlaska iz Egipta, tj od proslave Izlaska. Teško je definisati zašto baš od ovog praznika, a ne Pashe, ali je bila praznik slavljenja slobode u novoj zemlji.
Istražujući danas došao sam do podatka (interesantnan blog - Was th Law of Moses given on Pentacost) da se prvi put ta ideja spominje znatno kasnije, i da je deo ravinske tradicije (ravini su judejski učitelji), tačnije od ravi Mojse Majmonid (oko 1200 godine nove ere). U starim spisima, a i u Starom zavetu nema napomena o tome.
Interesantno je da nema napomene? Kako je nastala ta zbrka? Prošle godine sam propovedao koristeći ovu analogiju - starozavetni Pentakost donosi zakon, novozavetni slobodu... ali izgleda da je osnova za ovu tvrdnju bila pogrešna...
Da li je jedina veza u tome da su plodovi zemlje bili znak novog života u obećanoj zemlji? Ako tako razmišljam, paralelu koju vidim jeste da je Sveti Duh rodio crkvu na Pedesetnicu, kao prvi plod novog saveza...
U Ponovljenom zakonu 16:9-12, Bog naglašava da je cilj praznika da proslave osvajanje obećane zemlje, i da su oslobođeni od ropstva egipatskog.
Praznik Beskvasnih hlebova je prema tekstu iz III Mojsijeve padao neposredno posle Pashe - Četrnaestog dana prvog meseca uveče, pasha je Gospodnja. A petnaestog dana istog meseca praznik je presnih hlebova Gospodu; sedam dana jedite hlebove presne.
Pedesetnica je prema tome bila pedeset dana od momenta Izlaska iz Egipta, tj od proslave Izlaska. Teško je definisati zašto baš od ovog praznika, a ne Pashe, ali je bila praznik slavljenja slobode u novoj zemlji.
Da li je Pedesetnica bila sećanje na Zakon Božiji?
Još jedna misterija je da li je Pedesetnica bila sećanje na dan kada je Mojsije primio Zakon Božiji? Ponovo, nalazio sam takve komentare u knjigama, ali nisam mogao da nađem poveznicu u Starom zavetu. Da li su se na taj dan Judeji se sećali momenta kada su primili Zakon Božiji?Istražujući danas došao sam do podatka (interesantnan blog - Was th Law of Moses given on Pentacost) da se prvi put ta ideja spominje znatno kasnije, i da je deo ravinske tradicije (ravini su judejski učitelji), tačnije od ravi Mojse Majmonid (oko 1200 godine nove ere). U starim spisima, a i u Starom zavetu nema napomena o tome.
Interesantno je da nema napomene? Kako je nastala ta zbrka? Prošle godine sam propovedao koristeći ovu analogiju - starozavetni Pentakost donosi zakon, novozavetni slobodu... ali izgleda da je osnova za ovu tvrdnju bila pogrešna...
Veza Pedesetnice u Starom i Novom zavetu
Uklanjanjem poveznice sa Zakonom, o čemu sam prethodno pisao, nastaje problem kako razumeti ovaj praznik, i zašto ga je Bog izabrao za dolazak Duha Svetog u Novom zavetu? Da li postoji neka veza?Da li je jedina veza u tome da su plodovi zemlje bili znak novog života u obećanoj zemlji? Ako tako razmišljam, paralelu koju vidim jeste da je Sveti Duh rodio crkvu na Pedesetnicu, kao prvi plod novog saveza...
Duh Sveti u Starom zavetu
Ličnost Duha Svetog u Starom zavetu je potpuno sakrivena, tek jedva vidljiva. Vidimo ga kao silu Božijeg delovanja. Duh Božiji lebdi nad vodama pri stvaranju, u Postanju, ali mi ga još uvek, čak i u tom događaju, ne vidimo kao posebnu osobu.
Duh Sveti se spušta na junake Starog zaveta, Solomona, Davida, proroke. Pod njegovim uticajem oni pobeđuju, prorokuju, izvršavaju zadato. Samo posebni su izabrani.
Duh Sveti se spušta na ljude radi određenog zadatka, promisli Božije. Deluje, i odlazi posle toga.
Njegovo delovanje nije jasno, ljudi ga ne poznaju i ne prepoznaju. Mesija je najavljen, najavljen je i Duh, ali ko je ON?
Duh Sveti se spušta na junake Starog zaveta, Solomona, Davida, proroke. Pod njegovim uticajem oni pobeđuju, prorokuju, izvršavaju zadato. Samo posebni su izabrani.
Duh Sveti se spušta na ljude radi određenog zadatka, promisli Božije. Deluje, i odlazi posle toga.
Njegovo delovanje nije jasno, ljudi ga ne poznaju i ne prepoznaju. Mesija je najavljen, najavljen je i Duh, ali ko je ON?
Duh Sveti u Pedesetnici
Propovedao sam ove nedelje o događaju Pedesetnice u propovedi Kultura Duha Svetog. Ako vas interesuje više pogledajte tu propoved. Danas želim da spomenem drugi aspekt ove priče.
Pratite nas na Youtube... Mnogo korisnog materijala se nalazi tamo... pogledajte na PHZYOUTUBE.
Šta se promenilo sa dolaskom Duha Svetog na Pedesetnicu (Dela Apostolska 2)?
1. Duh Sveti je došao da ostane, spustio se na zemlju da tu deluje.
2. Duh Sveti se spušta na svakog vernika, svi su uključeni.
3. Duh Sveti donosi promenu u naš život, rađamo se nanovo kako je Gospod svedočio u Evanđelju po Jovanu 3.
4. Duh Sveti nas povezuje u Crkvu Hristovu. On je garant crkve, ne hijerarhija, episkopi... On je onaj koji vodi crkvu.
5. Duh Sveti je nas teši, poučava, hrabri, vodi, prekoreva. On je naš učitelj.
6. Duhom Svetim se dešavaju čuda i znaci, on je onaj koji to čini.
6. Duhom Svetim se dešavaju čuda i znaci, on je onaj koji to čini.
Zašto Crkva ne naglašava Pedesetnicu - gde je nastala zbrka oko ovog praznika?
Zašto Crkva onda više ne naglašava ovaj praznik? Zašto je ostao skriven kroz istoriju crkve? Kako je nastala zbrka?
Pitanje koje iznosim je kompleksno, svetan sam toga. Ne pokušavam da dam jednostavan odgovor na kompleksno pitanje, samo uočavam sledeće - poruka o Duhu Svetom je uvek nekako došla u zbrku... Da li vi to vidite?
Mislim da je dao odgovora u sledećem. Božić i Uskrs su informacije koje donekle možemo razumeti umom i ostati nepromenjeni. Susret sa Duhom Svetim menja naš život iz temelja ako ga pustimo u naš život. Ali ako ga ne pustimo, mi u načelu ne razumemo ko je On, i šta On čini.
Zato zbrka oko Duha Svetog i Pentakosta. To je treći veliki praznik, za koji znamo da je veliki, ali ne i šta da činimo sa njime. Mora se doživeti da bi se razumeo.
Beređi Dušan Bera
Moja emisija - Teologija uz jutarnju kafu - pratite je...
Saopštenje Komisije za Religijske Slobode, Svetske Evanđeoske alijanse, povodom mogućnosti smrtne kazne zbog bogohuljenja (tj ispovedanja hrišćanstva) za Said Musu, Afganistanca koji je prihvatio hrišćanstvo.
ОдговориИзбришиovde u biblijskoj skoli u Norveskoj imamo 4 afganistanca, oni imaju status izbeglice, nemaju pravo na posao imaju hranu i smestaj. NEMAJU PRAVO NA AUTOBUSKE KATR ZA SKOLU I TO IM OTEZAVA DOLAZAK U SKOLU. MOLIT ZA FINANSIJE ..pozdrav od jasne
ОдговориИзбришиovde u Norveskoj imamo 4 avganistanca u biblijskoj skoli, od drzave imaju hranu i smestaj ali nemaju pravo na rad dok ne dobiju ostanak, ako dobiju, neki cekaju i vise godina . Molite za nase afgance da ostanu u biblijskoj i da ih Bog blagoslovi autobuskim mesecnim kartama za skolu jer nemaju novaca za to niti za skolarinu. molite za njih, hvala
ОдговориИзбришиjasna