Mila Vojvodina - zašto i kako?

Mila Vojvodina - zašto i kako?


Izvesno vreme vodim stranicu na Facebook - Mila Vojvodina, (takođe sam je i pokrenuo). Pišem i postavljam slike iz Vojvodine, o istoriji Vojvodine, lepim mestima za videti, posetiti, saznati. 


Da bi razumeli o čemu se radi, dole, u nastavku teksta, je prenešena priča o Bronzanom dobu u Vojvodini koju sam napisao u ponedeljak. Tekst je deo serije fotografija, u kojoj svake nedelje obradim jedan narod iz istorije Vojvodine, sa objašnjenjem gde mogu da se vide tragovi te civilizacije. 

Cilj nije promovisanje nauke (nije na tom nivou), niti turizma (nemam interes). Cilj mi je prikazati lepote, šta mislim da je interesantno u našoj Vojvodini. Pogledajte i recite mi vaše mišljenje. Takođe, pratite stranicu Mila Vojvodina na fb (kliknite LINK), i zapratite. 

Ali pre toga, zašto to u opšte raditi?

Mila Vojvodina - gubljenje vremena ili nešto drugo


Ako imaš dodatnog vremena...

Po zanimanju sam pastor, teolog. Vodim prilično dinamičnu crkvu - Protestantska Hrišćanska zajednica, i volim moj posao. Osim toga pišem ovaj blog KaHristu, snimam emisije Teologija uz jutarnju kafu... deo sam puno foruma, organizacija. Svake nedelje imam dovoljno posla i dovoljno sam intelektualno stimulisan. 

Zašto još jedan dodatni zadatak, jer ovo jeste dodatni zadatak? Potrebno je vreme da istražim, sastavim, napišem. Da li mi to oduzima vreme od dragocenih zadataka? 

Učen sam da tako mislim. Samo striktno duhovne aktivnosti su značajne, ostalo je gubljenje vremena. Umetnost, istorija, priroda... stvari koje volim su bile sekundarne, ostavljene za -"samo ako imaš vremena". Ali da li je to ispravan stav? 

Zašto Mila Vojvodina? - priča o ljubavi

Vizija #milavojvodina je da možeš voleti samo kada upoznaš. Dok nešto ne poznaješ, ne možeš reći da voliš. Možda ti se dopada ili ne dopada, ali dopadanje nije ljubav. 

Voliš samo ono što upoznaš, jer ljubav je više od emocije, ona je i odluka, stav, pogled na nešto. 

Voliš svoj grad, kraj samo kada ga i poznaješ. Barem tako kod mene funkcioniše. Zato istražujem, upoznajem, i više volim. To pokušavam da učinim i kroz Mila Vojvodina. Da ja lično više volim, a takođe izazovem i druge.

Zašto Mila Vojvodina? - priča o molitvi

Kada nešto volim to utiče na mene. Volim moju porodicu i molim za nju. Volim moju crkvu i molim za nju. 

Mogu da molim strastveno za promenu samo kada molim iz ljubavi. Obaveze, pravila, strah mi pomaže samo neko vreme. Samo ljubav je dovoljno snažan motiv. 

Takođe, što više molim, to više i volim. Molitva menja moje srce. To sam video i u našoj crkvi. Od kada molimo za Srbiju i Novi Sad, vidim i veću ljubav. 

Puno njih vide samo negativnosti, vide šta nedostaje, šta nam fali... to je prirodni pogled. Na ovaj način menjamo naš način razmišljanja.

Iz tog razloga vodim stranicu... kada razumeš, više i voliš. 

Vojvodina u vreme Bronzanog doba - tekst sa #milavojvodina


Bronzano doba na teritoriji Vojvodine je jedan od najinteresantnijih perioda što se tiče naše drage #milavojvodina. Napišite šta vam je nainteresantnije, šta vas zadivljuje i šta ste novo naučili...?

Bronzano doba pripada periodu praistorije, pošto nema pisanih izvora iz tog perioda (2,200-700 g.pre nove ere). Iz tog razloga mi ne znamo kako su se zvali narodi koji su živeli u našim krajevima. Arheolozi na osnovu tipičnih i srodnih osobina (oblici i ukrašavanje keramike, načini sahranjivanja, izrada alata), definišu taj period po kulturama.


Šta može da se zaključi o tom periodu naše istorije?


1. Početak bronzanog doba je period mira. Naselja se razvijaju iz perioda kamenog doba, i trgovinom (pošto u Vojvodini nema ruda bakra i kalaja), prelaze u sledeće doba. 

Naselja su stojeća (nisu nomadi), razvija se zemljoradnja - pšenica, ječam, proso, mahunarke a takođe se pripitomljuju životinje - u Vojvodini, gle čuda najdominantnije je svinja i govedo. Po svemu sudeći koriste neku vrstu kalendara, za šta su im služili koncentrični krugovi kod Vatina.

Najznačajnija kultura je Vatinska, koja je dobila ime po mestu Vatin u Banatu (definisana o Feliksa Milekera, pionira naše arheologije), sa nalazištima: Vatin, Feudvar, Židovar...

Trgovina je živa i to u dva pravca: 
a. prema Karpatima odakle se nabavljaju sirovine za izradu alata i 
b. prema Egeju - odakle se vide uticaji drevnih grčkih civilizacija Minoje i Mikene. 



Nema trgovine prema centralnoj Evropi, po svemu sudeći narodi tamo su ratnički nastrojeni, i postepeno se i u Vojvodini podižu odbrambeni zidovi radi zaštite od upada sa te strane.

U ovom periodu nastaju remekdela bronzanog doba - Votivna kolica iz Židovara, idol iz Feudvara... iako je keramika jednostavna što se tiče ukrasa. 

2. U periodu oko 1.300 godine pre nove ere dolazi do velikih klimatskih promena, i do seoba naroda prema jugu. Kako izgleda u Vojvodinu prodiru iz pravca ruskih stepa (uz Tamiš) i centralne Evrope (uz Dunav). Narodi su ratnički, i povećava se broj nalaza oružija. 



Dolazi do napuštanja stojećih naselja (razorena ili mirno napuštena), i prelazak u nomadski način života. 

Najčešći nalazi su bronzane ostave. Pretpostavlja se da su to bila skloništa za dragocenosti (alat i oružije), dok ne prođe neprijateljski talas. Najznačajnija je futoška bronzana ostava, koja se čuva u Muzeju Vojvodine.

Istoričari smatraju da su talasi naroda sa severa, pokretali lanačno seobe naroda, što je rezultiralo uništenjem Minoje, a kasnije i Mikene, kao i seobe Morskih naroda koji dopiru do samog Egipta... 

3. Poslednja faza je početak gvozdenog doba, i sve veće prisustvo indo-evropskih naroda. Vremena su i dalje burna, seoba naroda nije završena...



Mesta gde može da se vide najznačajniji nalazi sa teritorije Vojvodine - Narodni muzej Beograd, Muzej Vojvodine Novi Sad, Muzej Vršac, Vatin.
Beređi Dušan Bera 

Da li pratite moju emisiju Teologija uz jutarnju kafu? Kako je počelo pisanje Starog zaveta? 


3 коментара: