Tri osnovne veštine strateškog vođstva
Današnji tekst je izvod iz mog rada na temu strateškog vođstva, napisan za potrebe master programa, predmeta Stareško vođstvo, koji pohađam na Lee Univerzitetu. Podelio sam ga u nadi da će nekome biti korisan.
U ovom delu mog pisanja predstaviću tri osnovne grupe
veština koje su ključne za strateško vođstvo a to su:
- Definisanje
vizije i misije i identifikacija ključnih vrednosti,
- Vođenje
organizacije kroz promenu,
- Planiranje
promene.
U svojoj analizi izostavio sam korak formiranja tima i
identifikacije vođa, koji prethode samom procesu strateškog planiranja. Razlog
za to je što u ovoj analizi koristim lični primer u kojem je l tim vođa već
uspostavljen.
1. Definisanje misije, vizije i ključnih vrednosti
Prvi alat strateškog vođstva jeste definisanje ili
prepoznavanje „ko smo“ i „kuda idemo“ kao organizacija. U tom smislu, veština o
kojoj govorimo odnosi se na sposobnost vođe da strateški proceni organizaciju
kojom upravlja i definiše sledeća dva elementa: misiju i viziju organizacije,
kao i identifikaciju njenih ključnih vrednosti.
Misija nam govori šta treba da činimo. Ključno pitanje
glasi: Za koju svrhu nas je Bog stvorio? Ona predstavlja kontekstualizovani
božanski cilj crkve u našem vremenu i prostoru. Najčešće se izražava u nekoliko
rečenica u formi izjave o misiji.
Vizija je alat koji nam pokazuje kuda treba da idemo. Bil
Hajbels definiše viziju kao: „Vizija je slika budućnosti koja proizvodi
strast.“ Suština vođstva ogleda se upravo u poruci vizije, koja pokazuje pravac
u kojem organizacija treba da ide ili cilj koji treba da postigne. Vizija ne
govori o sadašnjosti; ona nije opis naše trenutne realnosti. Umesto toga, ona
predstavlja san o tome šta ćemo postati ili šta će se kroz nas dogoditi.
Ključne vrednosti nam govore zašto radimo ono što radimo i
otkrivaju naš stvarni identitet kao organizacije. Obri Malfurs definiše ključne
vrednosti kao: „Ključne vrednosti su trajna, strastvena, biblijski utemeljena
uverenja koja idu duboko i zaista osnažuju i usmeravaju službu.“ Naša misija i
vizija izgrađene su upravo na ovim ključnim vrednostima.
Prvi korak u strateškom vođstvu jeste sposobnost
prepoznavanja i definisanja ključnih elemenata strateškog plana. Ova veština je
od suštinskog značaja za vođu kako bi mogao strateški da vodi, jer omogućava
duboko razumevanje pravog identiteta i svrhe organizacije kojom upravlja.
Vizija, misija i ključne vrednosti Protestantske Hrišćanske zajednice
Moj zadatak je da analiziram i predstavim kontekst
strateškog planiranja i argumentujem zašto su ove vrednosti značajne za rast
crkve. Odlučio sam da to prikažem kroz lični primer. Pastorsku poziciju preuzeo
sam 2012. godine. U tom trenutku, crkva je imala definisanu misiju koja nije
bila aktivno korišćena—nastala je isključivo zbog nekog projekta. Vizija je već
bila ostvarena, a o ključnim vrednostima nismo imali svest. Intuitivno smo
započeli proces identifikacije svakog od ovih elemenata.
Prvi korak bio je integrisanje misije u svakodnevni život crkve, što je ujedno bio i najlakši zadatak, jer je zahtevao samo redefinisanje postojeće izjave o misiji i njenu efikasnu komunikaciju. Trenutna izjava o misiji glasi:
"Kao crkva mi postojimo da: (1) da propovedamo poruku spasenja ljudima u Novom Sadu i okolini; (2) da učimo i podržavamo vernike kako bi mogli da dožive puninu Duha Svetog; (3) da se aktivno uključimo u širenje Eevanđelja kako na lokalnom, tako i na nacionalnom nivou."
Proces razvijanja vizije pokazao se kao daleko veći izazov. Postojeća vizija bila je samo pismena izjava, stvorena radi formalnosti. Prvo što smo shvatili bilo je da je već ispunjena—opisivala je ono što jesmo, ali nije govorila o budućnosti. Pitali smo se: O čemu sanjamo da se dogodi? Mesecima smo se molili oko ovog pitanja, vodili diskusije i zapisivali svoje misli. Danas naša vizija glasi
"Kao Crkva Novog Sada, sanjamo o tome da naš grad bude transformisan
pod uticajem Duha Svetog. Ovaj san pretvaramo u akciju izgradnjom moderne crkve
u kojoj su svi dobrodošli, koja značajno doprinosi dostizanju deset procenata
populacije Novog Sada za Hrista."
Identifikacija naših ključnih vrednosti bio je najduži
proces, koji je trajao više od pet godina. U tom trenutku, nismo imali
definisane vrednosti, niti svest o njihovoj važnosti—funkcionisali smo
spontano. Spisak ključnih vrednosti nastao je dok smo pokušavali da sprovedemo
viziju, postavljajući sebi pitanje: Kako da postanemo ono što sanjamo? Kroz
ovaj proces, počeli smo da otkrivamo šta nam je zaista na srcu.
Naše crkvene ključne vrednosti su:
- Protestatnska
Hrišćanska zajednica – mesto gde
pripadam.
- Mi
zajedno pretvaramo san u akciju.
- Evanđelje
je u sili.
- Rast
kao izazov.
- Aktivan
odgovor na potrebe našeg grada.
- Radikalna
darežljivost – Moj Otac se brine za mene.
Ova tri alata—misija, vizija i ključne vrednosti—danas su
osnovni elementi kojima vodimo našu crkvu. Dva puta godišnje procenjujemo gde
se nalazimo u odnosu na njih i postavljamo pitanje: Šta ćemo učiniti u
narednih šest meseci kako bismo transformisali našu crkvu u ovom pravcu?
Tokom narednih šest meseci, propovedi, aktivnosti i pouke u velikoj meri su
usmereni ka ispunjavanju postavljenog cilja. To nas dovodi do sledeće tačke.
2. Vođenje organizacije kroz promene
Svaka organizacija, uključujući crkvu, prolazi kroz stalne
promene, bile one željene ili ne. Osnovna karakteristika ljudskog društva jeste
promena. Promena može dovesti ili do napretka ili do propadanja, a ishod u
velikoj meri zavisi od pristupa koji zauzimaju vođe i sledbenici.
Strateški lider, svestan neizbežnosti promena, vodi
organizaciju kroz periode nestabilnosti na način koji unapređuje viziju koju je
Bog dao, dok istovremeno čuva misiju i ostaje dosledan ključnim vrednostima.
Ova razlika označava granicu između teorije i prakse. Osvald Sanders mudro
primećuje: „Čovek koji ima viziju mora biti spreman da deluje prema njoj; u
suprotnom, on je samo sanjar, a ne vođa.“
Jedan od prepoznatljivih aspekata crkvene službe jeste to
što je crkva pre svega organizacija zasnovana na volonterskom radu. Samo mali
broj pojedinaca spreman je da služi nesebično, vođen ličnom posvećenošću ili
uviđanjem potrebe. Uloga vođe jeste da kroz liderstvo i komunikaciju inspiriše
i pokrene srca svih članova crkve, podstičući ih da učestvuju u ostvarivanju
vizije.
Kulturološko razumevanje crkve
Kako se crkva razvija, ona stvara sopstvenu kulturu. Iako
crkvu posmatramo kao živi organizam, sastavljen od ljudi koji čine telo
Hristovo, ona je ujedno i organizacija. Svaka grupa ljudi koja se okuplja
postaje organizovana na neki način, a način na koji se organizuje odražava
njenu kulturu.
Edgar Šajn definiše kulturu kao „obrazac zajedničkih
osnovnih pretpostavki koje je neka grupa naučila dok je rešavala probleme
spoljašnjeg prilagođavanja i unutrašnje integracije.“ Drugim rečima, kultura se
odnosi na način na koji rešavamo probleme i kako se međusobno odnosimo,
uključujući i kulturu vođstva.
Endru Sajdel objašnjava proces formiranja kulture na sledeći
način: kada se pojavi problem, neko u organizaciji pronalazi rešenje. Ako to
rešenje uspešno otkloni problem, ono će se koristiti i sledeći put. Na taj
način, rešenje postaje „pravi način“ za rešavanje problema, usvaja se i
prihvata, te tako postaje deo crkvene kulture. Na ovaj način, kultura se
prirodno gradi na vrednostima crkve, ali i na dubljem nivou—mentalnim modelima
koji stoje iza tih vrednosti.
Pogled na svet u odnosu na promene
Mentalni modeli mogu se razumeti kao „informacije i
pretpostavke koje oblikuju naše razumevanje i reagovanje na svet oko nas.“
Sinonimi za mentalne modele uključuju svetski pogled ili paradigmu. Mišel
Kearni definiše svetski pogled kao „našu percepciju realnosti. Svetski pogled
sastoji se od osnovnih pretpostavki i slika koje pružaju više ili manje
koherentan, iako ne nužno tačan, način razumevanja sveta.“ Svetski pogled
predstavlja paradigmu kroz koju tumačimo realnost oko nas, jer ga prihvatamo
bez analize ili provere.
Gornji, „površinski“ nivo kulture čini nivo delovanja ili
običaja, dok dublji nivo kulture predstavlja svetski pogled. Kraft smatra da je
svetski pogled osnova kulture: „U srcu kulture, i samog ljudskog života, nalazi
se struktura osnovnih pretpostavki, vrednosti i odanosti. Te pretpostavke,
vrednosti i odanosti nazivamo svetskim pogledom.“
Svaka značajna promena koja crkvu vodi ka ispunjenju njene
vizije narušava „mir zajednice“, jer izaziva ustaljene norme i pretpostavke.
Ukoliko ne dođe do promene crkvene kulture, moguće su samo manje promene bez
dubljeg značaja. Darel Koner ispravno kaže: „Kad god postoji jaz između
trenutne kulture i ciljeva vaše promene, kultura će uvek pobediti.“
Suština promene leži u razvoju nove kulture; u suprotnom,
izjava o viziji ostaje samo prazna rečenica koja ne motiviše ljude i neće
doneti promenu. Ključno je da vođa razume da je ovo proces koji zahteva vreme i
komunikaciju. Lovet pravilno zaključuje: „Vizija mora biti integrisana u
kulturu pre nego što može doći do bilo kakve značajne promene.“
Tenziја između kulture i vizije
Koja je, dakle, veština strateškog vođstva u drugom koraku,
koji sam nazvao „Vođenje organizacije kroz promene“? Smatram da se ona sastoji
u vođenju crkve ili organizacije kroz kreativnu tenziju između trenutnog stanja
i kulture, s jedne strane, i željene vizije i nove kulture koja treba da se
razvije, s druge strane.
Herington i saradnici tvrde da „kreativna tenzija nastaje
kada se snažna vizija budućnosti i jasna slika trenutne realnosti drže u
stalnoj suprotnosti.“ Oni prepoznaju dva ključna elementa: generisanje i
održavanje kreativne tenzije. Tenzija se stvara kada se prepozna jaz između
realnosti i vizije, dok se održavanje tenzije odnosi na prepoznavanje ljudske
sklonosti da je ublaže i vrate se u status kvo, nakon čega je ponovo potrebno
generisati tenziju.
Sajdel identifikuje tri faze promene, gde se sadašnje stanje
zamenjuje prelaznim stanjem, koje na kraju dovodi do željenog stanja. Prelazno
stanje je faza između, neizvesna i haotična, ali upravo u tom stanju razvijaju
se novi stavovi i ponašanja koja nas vode ka ostvarivanju vizije.
Sajdel postavlja pitanje šta može pokrenuti ljude da napuste
sadašnje stanje, koje je sigurno i udobno, i pređu u prelazno stanje, koje nosi
sa sobom mnoga teška osećanja i iskustva. On tvrdi: „Ljudi će napustiti status
kvo samo kada bol ostanka u njemu postane veći od bola napuštanja.“ Ova „bolna
spoznaja“ javlja se kada posledice nečinjenja postanu toliko značajne da nam
nanose ozbiljnu štetu ili kroz stvaranje osećaja hitnosti, što je zadatak vođe.
Poenta je da vođa mora pokazati da će posledice otpora promeni na kraju biti
previše destruktivne, mnogo više nego nelagodnost samog prelaznog procesa.
Ključni alat, kao što je već nagovešteno, jeste stalna
komunikacija tenzije kroz predstavljanje trenutne situacije i posledica tog
stanja, kao i željenog pravca kroz podsećanje na misiju, deljenje vizije i
izgradnju ključnih vrednosti, odnosno stvaranje nove kulture crkve. Opisujući
transformaciono vođstvo, Benis i Nanus (1985) definišu ključne elemente ovakvog
vođstva na sledeći način: vođa mora imati jasnu viziju budućnosti organizacije,
delovati kao njen društveni arhitekta, graditi poverenje unutar organizacije
jasno definišući uloge svakog člana i, konačno, koristiti kreativnu
samoprojekciju kroz pozitivno samopoštovanje. Sve ove elemente prepoznajem kao
ključne.
Rešavanje konflikata
Nelagodnost promena stvara konflikte. Sajdel ističe: „Pošto vizija uvek
uključuje promenu, crkvena kultura mora donositi harmoniju i podršku viziji; u
suprotnom, konflikti će biti neprekidni.“ U fazi tranzicije, usred nelagode,
neizvesnosti i učenja novih načina razmišljanja, konflikti će eskalirati. Kao
alat komunikacije, vođa treba primenjivati elemente rešavanja konflikata.
Sende definiše konflikt kao „razliku u mišljenjima koja
uznemirava, remeti i podriva naše potrebe, želje i ciljeve.“ Međutim, konflikt
ne treba posmatrati isključivo kao destruktivan, već kao priliku da se Bogu
donese slava. Ako savladamo konflikte praktikujući otvorenost i ispravan stav,
možemo proći kroz tranzicioni period sa minimalnom štetom po crkvu.
3. Planiranje promena
Konačni set veština koji ću analizirati u ovom radu jeste
izrada plana sprovođenja promena. Jedan potencijalni rizik koji uočavam u svom
ličnom vođstvu jeste da, usled preteranog fokusa na teorijske aspekte i analizu
trenutnog stanja, možda neću uložiti dovoljan napor u konkretnu izradu plana za
sprovođenje neophodnih promena.
Sajdel predlaže da se promena planira radeći unazad, počevši
od vizije ka akcionom planu. Vizija odgovara na pitanje: Šta nas Bog poziva
da uradimo? Sledeći korak koji on navodi jeste definisanje željenih
rezultata postavljanjem pitanja: Šta mora da se dogodi da bi se vizija
ostvarila? Ovi rezultati opisuju ključna postignuća neophodna za ostvarenje
vizije. Treći korak obuhvata postavljanje specifičnih ciljeva za svaki rezultat
– određivanje šta sve mora biti postignuto da bi se ostvario svaki od
rezultata. Završni korak jeste definisanje akcionog plana kroz prepoznavanje
procesa potrebnih za ostvarenje svakog cilja.
U procesu izrade plana, nekoliko ključnih elemenata je od
presudnog značaja, pri čemu je najvažnije izbeći spontanost u rešavanju
problema. Crkveni kontekst na Balkanu često preterano naglašava spontanost,
smatrajući je esencijalnim elementom Božijeg vođstva. Međutim Duh Sveti
predstavlja sastavni deo procesa izrade plana, to ne treba zaboraviti.
Jedan od vrednih
alata u izradi plana, definisanju rezultata i postavljanju ciljeva jeste SWOT
analiza – procena snaga, slabosti, prilika i pretnji. „Ova analiza koristi
mešavinu kvantitativnih i kvalitativnih informacija, od kojih se većina treba
prikupiti i analizirati pre početka planerskog sastanka.“ Navedeni citat ističe
značaj pripreme za analizu zasnovane na konkretnim podacima, a ne samo na
organizovanju sastanka za brainstorming, što je uobičajena praksa u našem
crkvenom kontekstu.
Nakon sprovedene analize, izuzetno je važno izabrati ključna
područja delovanja: „Ne pokušavajte da iskoristite svaku priliku ili adresirate
svaku slabost identifikovanu u SWOT analizi.“ Određeni koraci treba ostaviti za
budućnost, dok se akcionim planom treba baviti period od šest do dvanaest
meseci.
Posledice odsustva strateškog planiranja u kontekstu
crkve na Balkanu
Posledice nedostatka strateškog planiranja su brojne, ali ću
istaći dve ključne tačke vezane za sprovođenje vizije u delo.
Prva tačka jeste da, pod uticajem savremene kulture, mnoge
crkve u našem kontekstu imaju definisane izjave o viziji i misiji. Međutim,
problem je što su one često kreirane isključivo za potrebe seminara, projekata
ili jednostavno zato što se smatra da treba da ih imaju. Kao rezultat toga, te
izjave ostaju samo prazna slova na papiru. Primarni nedostatak koji primećujem
jeste nemogućnost implementacije vizije kroz konkretan akcioni plan. Vizija
često ostaje kao nepraktičan koncept, nepovezan sa stvarnim životom crkve.
Posledica toga je da ne dolazi do napretka, već se sav fokus usmerava
isključivo na rešavanje problema.
Druga tačka jeste da odsustvo konkretnog plana dovodi do
nejasnih uloga. Kada su uloge u timu neodređene, ljudi postaju pasivni, dolazi
do konflikata zbog preklapanja odgovornosti, a na kraju vođa ostaje sam, sa
potpunom odgovornošću za svaki aspekt sprovođenja vizije. U takvim uslovima,
vizija na kraju umire.
Zaključak
Strateško vođstvo mora se pristupiti na način koji je
kontekstualno relevantan unutar balkanskog okruženja, integrišući znanje i
iskustvo šire crkvene zajednice.
Beređi Dušan Bera
Нема коментара:
Постави коментар