Da li znate šta je Prokrustova postelja?

"Prokrustova postelja" je fraza koja se upotrebljava kada se nešto silom pokušava uklopiti u neodgovarajuće okvire. Npr. u filosofiji, kada se neka činjenica prekraja da bi postala arugument za našu tezu.  Ili u teologiji, kada "vadimo" stihove van njihovog konteksta da bi argumentovali stav koji se ne nalazi u tim stihovima. 


Krevet za pokojnika - Muzej u Korintu 

Šta je to Prokrastova postelja?

Danas sam prvi put čuo za taj termin. Zapravo, ranije nisam obratio pažnju na njega. Čuo sam za termin za odlaganje obaveza - prokrastinacija - što je očigledno povezano sa ovom pričom, ali nisam znao poreklo reči. Šta to znači?

Putovanja Apostola Pavla i razbojnici

Pišem ovaj teks u Atini, na konferenciji. Danas smo posetili drevni grad Korint. Putovali smo stopama Apostola Pavla. Interesantno je da je autoput od Atine do Korinta sledi put kojim je putovao i Pavle.

Tu počinje priča. Iza Megare, vodič nam je pričala o njegovom putovanju, i da je ta oblast uvek bila oblast u kojoj su živeli razbojnici. Apostol Pavle, u opisu svojih stradanja u II poslanici Korinćanima, spominje da je doživeo opasnost od razbojnika, možda i u toku tog putovanja.

Drevni razbojnik Demastes


Mnogo vekova pre Apostola, u toj oblasti su takođe delovali razbojnici. Posebno je bio opasan i surov Damastes kovač. Legenda govori da je posedovao gostionicu, u koje je pozivao putnike da se odmore. 

Nudio im je poseban krevet, koji se kasnije pretvarao u spravu za mučenje. Kažu da je "kratke" rastezao na dimenziju kreveta (uz pomoć kanapa), a "dugačke" skraćivao na dimenziju kreveta (odsecajući im noge ili glavu). 

Legenda dalje govori, da ga je pobedio čuveni Tezej, osnivač Atine. Oborio ga je na njegov krevet, koji je Demastesu bio prekratak i ubio ga. 

Kako je Demastes postao Prokrust?


Nadimak Damestesa kovača je bio "Prokrust", što znači "Rastezač". Ostalo je jasno, krevet koji je koristio postao sinonim za prekrajanje istine. 

Mene zapravo u današnjem tekstu dotiče skraćivanje. Umanjenje. Odsecanje. Prirodna tendencija uz ovu priču je da govorim o pristupu Svetom pismu.  Mnogi ga "isecaju, umanjuju ili rastežu". Ali nije mi to na umu.

Na umu mi je priča o viziji. O odsecanju vizije...



Helen Keler - kada ne dopustiš da te "odseku"


Ne konferenciji samo čuo citat od Helen Keler (1880). I ranije sam čuo o njoj, ali mi je njena priča ostala samo u podsvesti. 

Čudesna priča Helen Keler

Helen je zapamćena kao pisac i pedagog ali i kao medicinski fenomen. Kao beba, obolela je od encefalitisa, i ostala gluva, nema i slepa. Mrak, muk.

Sa sedam godina, dobila je negovateljicu En Mensvild Saliven, koja je probrazila život tog deteta. Koristeći dodir, vibracije grla dok se priča, polako je učila malu Helen da komunicira. Naučila je Brojevo pismo, čitala knjige, na kraju uspela da završi studije književnosti i literature. Pisala je knjige, čitala na četiri jezika... iznad svega je bila zainteresovana da pomogne onima koje je opisala rečima "ti koji bulje u mrak u kojima jedino mrak bulji u njih."

Pre nego nastavite čitanje teksta, podržite KaHristu:
1. Čitajte tekstove sa ovog bloga. Zbog toga postoji. Kliknite na link OVDE.
2. Postanite naš čitalac i prijavite se na listu čitalaca.
3. Podelite ovaj ili neki drugi tekst na društvenim mrežama i preporučite nas.

Šta je najgore slepilo?

Fascinantna žena. Od nje, reči koje je rekla, imaju dublji smisao - "Jedina stvar gora od slepila je imati vid a nemati viziju". Najgore od svega je odseći viziju. Tu je mrak najveći. Kada ne sanjaš o promeni, o mogućnosti, o napretku. Tu je mrak najcrnji. 

Vizija je san o budućnosti koji budi strast kod tebe i tvojih sledbenika. Moja omiljena definicija vizije. San koji mi daje strast, o promeni, o budućnosti u mom životu i svetu oko mene.

Razmišljam o tome koliko ljudi je leglo u prokrustovu postelju što se tiče vizije i sna o promeni? 

Da li znate šta je Prokrustova postelja?
Za kim zvona zvone - za onim koji je mrtav

Krevet za mrtve

Juče sam posetio Korint. Prilikom obilaska muzeja, naišli smo na čudno grobno mesto tj postolje za pokojnika. 

Napravljeno je kao krevet, od kamena. I jastuk je od kamena. Drevno je, staro preko 2000 godina. Smatra se da je povezano sa filosofijom Platona, koji je govorio a je smrt samo san... možda.

Meni govori o viziji, i prekrustovoj postelji i svemu što sam napisao u ovom tekstu. Krevet mi je simbol sna koji je kao smrt. Kada spavaš a ne "sanjaš". 

Stanje bez vizije je kao da si mrtav dok si još uvek živ. Najcrnje je gde se ne vidi nada i mogućnost promene. Zato je pravo pitanje ovog teksta - da li imaš viziju? Ako ne, moli se i vapi da ti Hristos podari veliki poklon - viziju vrednu da je sanjaš. 
Beređi Dušan Bera 


Da li pratite moju emisiju Teologija uz jutarnju kafu? Ako ne, predlažem vam da pogledate i počnete. Svega deset minuta koje će obogatiti vaše razumevanje Svetog pisma. 



Нема коментара:

Постави коментар