Događaji o kojima pišem desili su se jako davno, pre 3.000 godina. Drevni Judeji, Egipćani, Hananejci... drevna Palestina... ali i posle 3.000 godina ti događaji su aktuelna politička pitanja. Da li su Judeji osvojili zemlju ili ne? Da li su i pre Jošue živeli tamo? Kada su tamo došli, i ko je tamo bio pre njih? Prema tome kroje i savremenu politiku... liči na Balkan, barem meni...
Međutim iz navedenog razloga, politika utiče i na tumačenje istorije i arheologiju. Mnogi tragovi ostaju sakriveni pod velom tajne, često i odbačeni jer se suprotstavljaju stavovima trenutno političkih stavova ili su zloupotrebljeni od druge strane. Kada govorimo o Knjizi Joše, i događajima iz te knjige, to je oblast gde ima puno manipulacije.
Da li se međutim išta može saznati? Pre izvesnog vremena slušao sam predavanja Adama Zertala sa univerziteta u Haifi, o njegovim istraživanjima u oblasti Jerihona, koja želim izneti u ovom tekstu. Mislim da ova istraživanja iznose neke interesantne činjenice...
Međutim iz navedenog razloga, politika utiče i na tumačenje istorije i arheologiju. Mnogi tragovi ostaju sakriveni pod velom tajne, često i odbačeni jer se suprotstavljaju stavovima trenutno političkih stavova ili su zloupotrebljeni od druge strane. Kada govorimo o Knjizi Joše, i događajima iz te knjige, to je oblast gde ima puno manipulacije.
Da li se međutim išta može saznati? Pre izvesnog vremena slušao sam predavanja Adama Zertala sa univerziteta u Haifi, o njegovim istraživanjima u oblasti Jerihona, koja želim izneti u ovom tekstu. Mislim da ova istraživanja iznose neke interesantne činjenice...
Adam Zertal |
Poznati naučnici su predlagali da je celokupna priča o osvajanju ništa više od kasnije, etničke tradicije koja je preuzela i tumačila različite manifestacije u svetlu lokalne mitološke tradicije i folklora. Najnovija intenzivna istraživanja u centralnom planinskom delu zemlje, prikazuju jasno proces Izrailjskog naseljavanja kao najdominantniji pokret naseljavanja u to doba (1250-1100 pre Hrista). Stotine novo-nađenih, malih naselja, su uspostavljena u kratkom periodu u brdovitoj oblasti plemena Menasije, Efraima i Venjamina. Naseljenici su koristili karakterističnu keramiku, i njihove kuće su uglavnom građene po trosobnom ili četvorosobnom planu. Iako je Izrailjska keramika i arhitektura pod uticajem Hananeja, ona sadrži svojstvene i jedinstvene karakteristike. Zerdal
Iako je navedeno mišljenje interesantno, za naše razumevanje knjige Jošuine, posebno petog poglavlja, značajna su otkrića u okolini Jerihona, posebno vezana za Galgal. O Galgalu čitamo "I sinovi Izrailjevi ostaše u Galgalu, i tu su slavili pashu..." 10 stih, 5 poglavlja knjige Jošue (Isusa) sina Navinovog.
Šta je Zerdal našao u toj oblasti? Ime Galgal znači kameni krug, što je dugo bilo nejasno zašto to ime. Vođen tim rečima - kameni krug - Zardal je tražio nešto slično, i pronašao formaciju od kamena, visine do pola metra, veličine oko 3,5 ara. Razlog zašto ga je to zainteresovalo jer nije bio u pitanju tor za stoku, niti trag neke tvrđave. Takođe, formacija je bila drevna, utvrđeno iz gvozdenog doba, stara skoro 3.000 godina.
Dalje, utvrđeno je da se u centralnom delu formacije nalazio žrtvenik, napravljen od kamena. Kosti životinja su životinje navedene u Svetom pismu kao životinje prigodne za žrtve. Oko formacije, postoji staza koja je išla između dva zidića, koja je omogućavala da se obilazi formacija u krug. Sa strane formacije se nalazi brdo, koje je moglo da posluži za posmatranje, kao amfiteatar.
Daljim posmatranjem, iz vazdušne perspekitve, iznenađenja su se nastavila - formacija je ličila na stopalo. Interesantno je da je jevrejska reč za hodočašće, versko putovanje - aliya la-regel doslovno značila: "ići u stopalo", što do tog momenta nije bilo jasno. Zašto ići u stopalo? Možda zato što su to stvarno i radili?
Takođe, jevrejska reč za versku svetkovinu je hug, što znači krug. Krug? Zašto? Možda zato što je deo svetkovine bilo obilaženje oko žrtvenika... Ko zna???
Posle toga, pronašli su slične formacije na još pet mesta: Argaman, Bedhat esh-Sha’ab, Yafit - iz perioda od 13-8 veka pre Hrista.
Stopalo u Svetom pismu simboliše puno toga: stopalo je slika pobede nad neprijateljem ; zemlja je pod Božijim nogama (Jezekijel 43:7); i stopalo pokazuje vezu naroda i zemlje. I dan danas na Bliskom istoku kada žele nekog da uvrede - gađaju ga cipelom.
Zertal komentariše: "Oblik stopala, koji smo našli u dolini Joradana jeste prvo mesto koje su Izrailjci izgradili pri ulasku u Hanan i svedoči o biblijskom konceptu vlasništva nad zemljom." O konceptu stopala kao simbola vlasništva govori Ponovljeni zakon 11:24: Svako mesto na koje stupi stopalo noge vaše, vaše će biti; od pustinje do Livana, i od reke, reke Efrata, do mora zapadnog biće međa vaša. Gde stavite nogu, to i vama pripada.
Da li je ovo dokaz da je Biblija u pravu? Ne. Dokaz jeste samo pisani izvor, i to dobro potvrđen. Takvog izvora nema. Tačnije ima, Sveto pismo, ali ga u ovom tekstu ne navodim kao ključni dokaz, iako potpuno verujem u njegovu tačnost. Takođe nije politički korektno govoriti o osvajanju. Ali toliko indicija ne mogu da se zanemare.
A šta nas vodi putem vere, jer moja pisanja su istraživanje Vere na delu. Meni lično govori o veri - vera je koračati u Božijim obećanjima kao da su ispunjena. Tačno kako slika stopala govori o veri Izraelaca.
Beređi Dušan Bera
Moj prethodni tekst u ovoj seriji je bio o mani - hlebu sa neba (vidi link). Pročitajte i taj tekst...
Ako vam je moj tekst od koristi, prijavite se na listu čitalaca. Nalazi se sa strane teksta na PC-ju, ili ispod teksta na mobilnim uređajima.
Нема коментара:
Постави коментар