Stubovi
se nalaze na ulasku u katedralu Svetog Peta (st. Pierra) u Ženevi,
jednog od najznačajnijih mesta u istoriji protestantske reformacije. To je crkva u kojoj
je propovedao Žan Kalvin, jedan od tri vodeća reformatora crkve. U šesnaestom
veku, tri osobe su bile ključne za nastanak protestantizma: Martin Luter u
Nemačkoj, Urlih Cvingli u Cirihu (nemačko govorno područje Švajcarske) i Žan
Kalvin u Ženevi (francusko govorno područje Švajcarske).
Stolica sa koje je Žan Kalvin propovedao |
Međutim,
kakve veze ima slika crkve, Žan Kalvin i stubovi ispred crkve i priča o knjizi Jošue 4 poglavlje? To je crkva u
kojoj je Kavin propovedao reformu, jedan od najznačajnijih istorijskih
spomenika protestantizma, mesto gde je crkva počela da se oslobađa okova dogme nastale
pod uticajem grčke filozofije. Danas kažemo – u ovoj crkvi se desilo „probuđenje“,
ljudi su se od okova filosofije vratili Svetom pismu.
Imao
sam priliku da posetim ovo mesto. Tada sam čuo i priču o
stubovima. Oni nisu originalno izgrađeni, nisu postojali ni u Kavinovo vreme,
dodani su kasnije, u vreme prosvetiteljstva i humanizma, 1752. godine. Zašto?
Prenosim pojednostavljenu definiciju humanizma: „Humanizam je razdoblje kasne srednjovekovne istorije obeleženo težnjom za upoznavanjem i istraživanjem klasične rimske i grčke književnosti i civilizacije. Karakteriše ga ... upotraba antičke filozofije i njeno uklapanje u hrišćansku srednjevekovnu filozofiju, a takođe i vera u sposobnost i vrednost čoveka.“ Sam humanizam rodio je decu prosvetiteljstvo, racionalizam, koji su sve više odbacivali hrišćansku misao, i na presto postavili filozofiju racionalizma.
Prenosim pojednostavljenu definiciju humanizma: „Humanizam je razdoblje kasne srednjovekovne istorije obeleženo težnjom za upoznavanjem i istraživanjem klasične rimske i grčke književnosti i civilizacije. Karakteriše ga ... upotraba antičke filozofije i njeno uklapanje u hrišćansku srednjevekovnu filozofiju, a takođe i vera u sposobnost i vrednost čoveka.“ Sam humanizam rodio je decu prosvetiteljstvo, racionalizam, koji su sve više odbacivali hrišćansku misao, i na presto postavili filozofiju racionalizma.
Hristos
od Boga, u crkvenim krugovima, počinje da se posmatra kao učitelj razuma, neko ko daje
dobre savete za život (ponovo pojednostavljeno). Isus je samo čovek od koga imamo šta da
naučimo. Rečima Tomasa Džefersona (savremenika stubova o kojima pišem, i delu Exstracts
from the Gospels), zadatak crkve, teologa postaje - „odvajanja onoga što je
stvarno njegovo od pleve u koju je zakopano, a to njegovo je lako razlikovati
po sjaju od troske njegovih životopisaca, i lako prepoznati od toga kao dijamat
od smeća.“ Troska (otpad) su za njega bila čuda, božanska priroda, čudesno začeće... Ostali su samo saveti za život.
„Teolozi“ tog vremena, ozbiljno pristupaju tom zadatku, srameći se evanđelja, pokušavajući da
hrišćanstvo „učine vrednim“ u vremenu koje se menja, da ga usaglase sa
savremenim pogledom na svet, da mu daju filosofski šmek. Propovedaju mudrost, savete... npr Isusova priča o
talentima (Lk 19,11-27), umesto poruke o ulaganje u Carstvo nebesko,
postaje poruka o ulozi roditelja da svojoj deci ostave nasledstvo, i omoguće im
dobar početak u životu. Stide se evanđelja, smatraju ga zaostalim.
Stubovi
su simbol toga, humanistički odgovor Reformaciji - gradski oci Ženeve su ih izgradili dve stotine godina posle Kalvina, pod uticajem filosofije njihovog vremena. Takvi stubovi nisu deo katedrala,
nego deo grčkih građevina i oni su slika osećaja sramote, pokušaj da se hrišćanstvo
učini prihvatljivim za duh ondašnjeg vremena, postane prosto pogled na svet,
prihvatljivo za ljude.
Posledice? Navešću samo jednu. Posetio smo i Kalvinov koledž - najstarija srednja škola u Ženevi. Osnovao ju je Žan Kalvin, 1559. godine. Stojali smo ispred škole, jer danas je hrišćanska poruka proterana iz nje...
Posledice? Navešću samo jednu. Posetio smo i Kalvinov koledž - najstarija srednja škola u Ženevi. Osnovao ju je Žan Kalvin, 1559. godine. Stojali smo ispred škole, jer danas je hrišćanska poruka proterana iz nje...
Posmatram
hrišćanstvo danas, ponovo pod napadima kritike. Optuženo da je zastarelo,
radikalno, fundamentalno, „zaostalo“, i ponovne pokušaje da ga se „osavremeni“,
da mu se postave stubovi koji ga čine društveno prihvatljivim. Međutim priroda
hrišćanstva jeste da je ono uvek bilo društveno neprihvatljivo, jer ono
proziva, ukazuje na greh, ukazuje na odvojenost čoveka od Boga, ukazuje na
korumpiranost ljudske duše, ukazuje da je Isus Hristos jedino rešenje, a to u
vremenu lažne tolerancije ne može biti tolerisano.
Crkva mora da ima odgovore za savremenog čoveka, ali ne sme i ne može da se uklopi u trenutne trendove društva. Šta je put, kako ostati relevantan a ne robovati trendovima društva? Mislim da kamenovi sećanja, o kojima sam pisao prethodni put jesu dobar metod. Ići napred, ali sećati se ko jesi. Čovek vere, zna ko jeste i to ne kompromituje, on zna ko je Bog i šta je suština vere - menja samo metode, nikada ne suštinu.
4 Jošua pozva dvanaest ljudi koje izabra između sinova Izrailjevih, po jednog čoveka iz svakog plemena, 5 i reče im: Idite pred kovčeg Gospoda, Boga svoga, usred Jordana i uzmite svaki po jedan kamen na rame, prema broju plemena sinova Izrailjevih, 6 da vam to bude znamenje među vama. Jošua 4
Crkva mora da ima odgovore za savremenog čoveka, ali ne sme i ne može da se uklopi u trenutne trendove društva. Šta je put, kako ostati relevantan a ne robovati trendovima društva? Mislim da kamenovi sećanja, o kojima sam pisao prethodni put jesu dobar metod. Ići napred, ali sećati se ko jesi. Čovek vere, zna ko jeste i to ne kompromituje, on zna ko je Bog i šta je suština vere - menja samo metode, nikada ne suštinu.
4 Jošua pozva dvanaest ljudi koje izabra između sinova Izrailjevih, po jednog čoveka iz svakog plemena, 5 i reče im: Idite pred kovčeg Gospoda, Boga svoga, usred Jordana i uzmite svaki po jedan kamen na rame, prema broju plemena sinova Izrailjevih, 6 da vam to bude znamenje među vama. Jošua 4
- Ako vam se dopao ovaj moj članak učinite mi uslugu i podelite ga na društvenim mrežama. Time mi puno pomažete. Hvala vam.
- Prijavite se na listu čitalaca bloga. Hvala.
- Da li pratite moje emisije na youtube? Prijavite se na našu stranicu, svake nedelje više video materijala... Ove nedelje pogledajte - Da li možemo verovati evanđelju po Jovanu?
Odlican clanak pastore Beredi i vrlo dobro pokazano na sustinu danasnjeg "problema: Evandjeoskih Hriscana.
ОдговориИзбришиJa sebe nisam nikada smatrao protestantom, iako sam se rodio i roditelji me odneli i kao malog krstili u Protestantizam (Luteranske Auzb. veroispovesti), ali ni Evandjeoskim Hriscanom. Drugi su me svrstavali, te ovamo te onamo.
Svi mi, kako god se deklarisali i bez obzira iz koje grupacije dolazimo ili u njoj jesmo trebamo biti SAVREMENI-sadasnji u prenosenju, metodama kojima se sluzimo, ali ujedno i stari-konzervativni, noseci propovedajuci Rec, to Dobro staro Jevandjelje o Hristu i Njegovoj milosti. Tada smo u Centru i Hristo Centricni , cinimo volju Bozju i u ovoj generaciji.
Da, moderni teolozi i moderni Hriscani se pokusavaju dodvoriti drustvu i pokusavaju da steknu naklonost ljudi, ali ostaje ona dobra stara Istina; SAMO Jevandjelje je Sila Bozja...!
Hvala. Potpuno se slažem sa Vama. Moram priznati da i sam i sam nerado nosio epitet Protestant. U poslednje vreme sam promenio mišljenje, ne iz rozloga da sam se približio onome šta protestantizam danas predstavlja, nego razmišljam da smo i danas postavljeni da se suprotstavio moralnoj i teološkog degradaciji crkve, kao što su to reformatori uradili a ujedno da učinimo poruku evanđelja životnom, ponovo, baš kao u doba reformacije. Tako da nisam Protestant koji se prilagođava, nego koji protestvuje.
ОдговориИзбриши