Hodati putem kojim je neko već prošao!!! - izgradi mentorski odnos - Vera na delu, dan XXVII - Jošua 4

Brajan Davd (Brian Dowd) definiše mentorstvo na sledeći način:  "Kao vođa, ti se krećeš u određenom pravcu, ka mestu na kome nikada do sada nisi bio. Ti počinješ svoje putovanje od mesta na kome se nalaziš, no putovanje zahteva nove elemente da bi se stiglo do cilja. Možeš sam da sakupljaš sposobnosti, resurse, i odnose, ili možeš da ideš bržim putem i koristiš elemente za putovanje osobe koja poznaje tu teritoriju. Svako ko već poznaje tu teritoriju postaje potencijalni mentor[7].

Biti vođa jeste odgovoran zadatak. Mnoge vođe ne izdrže pritisak i dožive slom. Smatram da su mentorski odnosi ključna pomoć u prevazilaženju tih i takvih prepreka. ...

Nekoliko dana već u mojoj seriji tekstova Vera na delu, pišem o vođstvu. Pokrenuo me je primer sveštenika u tekstu iz knjige Jošuine (Isus sin Navinov), četvrto poglavlje, na osnovu koje i pišem ovu moju seriju. Pročitajte taj tekst pod naslovom: Šta je uloga hrišćanskog vođe?  

Jedna od stvari koju sam napisao o Jošui jeste i da je bio osoba koja je vodila narod putem kojim nikada pre nisu išli. O tome sam pisao u tekstu: Koračati putem kojim nikad pre nisi išao (vidi link). Međutim, Jošua nije uvek hodao sam - dugo je pored njega hodao Mosije, njegov mentor. 

10 Sveštenici koji su nosili Kovčeg ostadoše da stoje nasred Jordana sve dok nije učinjeno sve što je Gospod zapovedio Isusu Navinu da kaže narodu da učini - isto ono što je Mojsije zapovedio Isusu Navinu... 14 Tog dana Gospod uzvisu Isusa Navina pred očima celog Izraela. Dok je bio živ, Izraelci su ga poštovali isto kao što su poštovali i Mojsija. Jošua (Isus Navin), četvrto poglavlje. 

Sjajan primer Mentorstva, zar ne? Jošua nije samo hodao novom stazom, hodao je stazom njegovog mentora, i na kraju dostigao istu čast. 

Pojam mentorskih odnosa
Mentorski odnos predstavlja relacioni proces između mentora s jedne strane, koji poseduje određeno znanje ili iskustvo, i učenika s druge strane; i u tom procesu mentor, na odgovarajući način i u odgovarajuće vreme, prenosi određene resurse (mudrost, informacije, iskustvo, pouzdanje, uvid, odnose, status i slično) na svog učenika, sa ciljem da podstakne njegov razvoj i osnaženje.“[1]

Mentorski odnos je proces učenja u kom moraju postojati dve strane, mentor i njegov učenik ili učenici. Cilj procesa jeste učenikov napredak u oblasti života ili službe, zbog koje je i započet mentorski odnos.

Klinton naglašava da mentorski proces treba da bude jasno vremenski definisan; ima početak, kraj, kao i određeno vreme zajedničkih sastanaka. Takođe, značajno pravilo je da se mentorski odnos gradi oko konkretnih potreba učenika. Prednost ovakvog pristupa je kontrolisani, merljivi napredak učenika. Učenik može da izvrši procenu svog napretka i time bude ohrabren za dalji razvoj svog potencijala vođstva.
Mentorske funkcije4

Podela mentorskih odnosa na devet funkcija je izvršena na osnovu grupe potreba koju učenici mogu imati, na osnovu nivoa predanja koji se očekuje od mentora[5], i intenziteta sastajanja. Ovakva podela omogućava lakše pronalaženje potencijalnog mentora: „Nema dovoljno idealnih mentora koji mogu sve da urade. Međutim ima mnogo ljudi koji mogu da ispune jednu ili više mentorskih funkcija. Sve što treba da uradiš je da identifikuješ određenu oblast za koju ti je potreban mentor.“[6] Vođa u tom slučaju samo treba da pronađe osobu koja može tu potrebu da ispuni.

Tip
Definicija
  1. Mentor učitelj
Mentor učitelj je osoba koja odvaja značajan deo svog vremena da bi ga proveo (jedan-na-jedan) sa svojim učenikom, u cilju izgradnje osnovnih navika Hrišćanskog života. To je relaciono iskustvo, između dva učenika Isusa Hrista, u kojem iskusniji učenik prenosi na manje iskusnog osnovne pojmove, veštine i obaveze, potrebne za poznavanje i pokornost Isusu Hristu kao Gospodu.
  1. Mentor duhovnik
Mentor duhovnik je pobožni, utemeljeni učenik Isusa Hrista koji prenosi na svog učenika znanje, veštine, i osnovnu filozofiju o tome kako razviti, u svim oblastima života, rastuću i postojanu Hristolikost. Osnovni doprinos duhovnika uključuje razvijanje odgovornosti učenika prema duhovniku, savetovanje i sagledavanje u vezi sa konkretnim pitanjima, obavezama, i smerom, i time utiče na duhovnost (motivi unutrašnjeg čoveka) i zrelost (integrisanje istine sa životom) učenika.
  1. Mentor trener
Trening je relacioni proces ohrabrivanja učenika i treniranja učenikovih veština, potrebnih za ostvarivanje određenog zadatka.
  1. Mentor savetnik
Mentor savetnik je osoba koja, u pravo vreme, na mudar način savetuje učenika i nepristrasno procenjuje učenikov doživljaj sebe, drugih, okolnosti i službe.
  1. Mentor nastavnik
Mentor nastavnik je osoba koja učeniku prenosi znanje i razumevanje određene oblasti u momentu kada je to učeniku potrebno.
  1. Mentor pokrovitelj
Mentor pokrovitelj je osoba koja podstiče razvoj i promociju službe (karijere) svog štićenika, koristeći sopstvene resurse, kredibilitet, poziciju i ts.
  1. Mentor model (savremeni)
Mentor savremeni model je osoba koja svojim delom i životom modelira određene vrednosti, metodologije i ostale karakteristike vođstva na takav način da to inspiriše druge da se uporede sa njim.
  1. Mentor model (istorijski)
Mentor istorijski model je osoba čiji život (autobiografski ili biografski izvor) modelira određene vrednosti, metodologije, i ostale karakteristike vođstva na takav način da to inspiriše druge da se uporede sa njim.
  1. Mentor Božanski kontakt
Osoba čiji uticaj, u datom značajnom momentu našeg života, mi doživljavamo kao posebno Božije vođstvo. Ona može, ali i ne mora, da bude svesna značaja njene intervencije u našem životu i mi možemo, ali i ne moramo, da imamo dalje mentorske kontakte sa tom osobom.
Ne postoji učenik Isusa Hrista kome nije potrebna pomoć u napredovanju; vođama je takva pomoć još više potrebna. Jošua je bio čovek vere, ali je u svom iskustvu koristio mudrost njegovog učitelja Mosija. 



Ako vam se dopada moj današnji tekst, zamolio bih vas da ga podelite na društvenim mrežama. Hvala vam.



[1] Klinton; 1993:40.
[2] Klinton; 1999:5.
[3] Zbog razlike između srpskog i engleskog jezika, neke od termina je nemoguće doslovno prevesti i bio sam prinuđen da tražim srodne izraze u srpskom jeziku (duhovnik, pokrovitelj). Poseban problem je prevod reči discipler i teacher koje u srpskom prevodimo istom reči – učitelj. Da bih ipak napravio razliku između ova dva pojma koristim nazive učitelj za osnovnu pouku, a nastavnik za pouku u kasnijim fazama duhovnog razvoja, praveći paralelu sa školskim sistemom Republike Srbije.
[4] Klinton: 1999:21. Pun naziv slike u originalu je «Devet mentorskih odnosa koji se mogu odvijati u četiri kvadrata». Pošto u ovom radu ne predstavljam model sazvežđa mentorskih odnosa, skratio sam originalni naslov.
[5] Vidi Klinton&Stenli; 1993:40.
[6] Klinton&Stenli; 1993:40.
[7] Vidi Davd, „Pet mitova u vezi mentorstva“; www.nextstepcoach.com. Sajtu sam pristupio 23.3.2007.


PS: Da li pratite moje emisije na youtube? Prijavite se. 



1 коментар:

  1. Biti vođa jeste odgovoran zadatak. Mnoge vođe ne izdrže pritisak i dožive slom. Smatram da su mentorski odnosi ključna pomoć u prevazilaženju tih i takvih prepreka. U ovom blogu objašnjavam definiciju mentorskih odnosa, imenovati i objasniti mentorske funkcije i ukazati na moguće oblasti za građenje mentorskih odnosa.

    ОдговориИзбриши