Pre nekoliko dana jedna me je osoba preko
interneta pitala šta je to evanđeosko hrišćanstvo. Pretraživajući net našao je
moj profil i videla da se tamo izjašnjavam kao evanđeoski hrišćanin. Moj
odgovor je bio da je evanđeoski hrišćanin onaj koji: 1. Potpuno veruje u božansku
inspirisanost Svetog pisma, kao jedinog merila vere, 2. Veruje u lični odnos sa
Bogom, zasnovan na veri, 3. Naglašava iskustva sa Bogom, kako obraćenja (prvog
susreta), ali takođe i u svakodnevnoj pobožnosti, posvećenost... 4. Doživljava iskustvo
sa Duhom Svetim kao ključno iskustvo u životu vernika; 5. Posvećen je služenju
ovom svetu kroz dobra dela i širenju spasonosne poruke Isusa Hrista...
Želeo sam da mu kažem da je evanđeoski
hrišćanin onaj koji je ozbiljan u vezi svoje vere, koji praktično živi svoju
veru. I upravo to mi je ukazalo na nešto što je nedostajalo mom odgovoru - 6.
Evanđeoski hrišćanin, je čovek vere. Moram to objasniti, šta mislim pod verom
jer u ovoj propovedi ne mislim na veru kao religiju. U srpskom jeziku mi
upotrebljavamo reč vera kao oznaka za religiju, ali i u drugom smislu npr. „da
nekome verujemo“. Zapravo pravo značenje reči vera – "pistis", grčki – znači poverenje,
poverenje u osobu koje podrazumeva i poverenje u njenu reč. Moja tema jeste ovo drugo, jer evanđeoski hrišćanin je onaj koji
veruje Bogu u vezi svog spasenja, ali i gradi svoj život verujući u Božija
obećanja, da će ih Bog ispuniti.
Biti hrišćanin znači biti čovek vere.
Pitanje jeste da li sam ja to? Da li si ti čovek vere? Današnja propoved se
bavi tim pitanjem. Koliko je vera značajna u našem životu? Da nam li je vera veoma
važna, ili je preskočimo, kao što sam je ja preskočio u nabrajanju toga šta je
evanđoski hrišćanin. Na kom mestu je vera u našim životima?
A: Zašto je vera tako važna?
Jer što se tiče vere, Sveto pismo poznaje četiri
tipa ljudi. Prva grupa su ljudi - nevernici. Kada govori o njima, Sveto pismo
govori o onima koji nisu doživeli Božije spasenje. Isus Hristos je na ovu
zemlju došao da umre umesto nas, da plati kaznu za naše grehe, da se na njega
sruši kazna koja je nas trebala da pogodi. Pismo to naziva otkupljenjem, jer
nas je otkupio od kazne, a ujedno time pomirio sa Bogom. Taj termin otkupljenje
je korišćen u Isusovo doba na tržnici robova. Rob ste mogli postati na sledeći
način: ako bi ste pozajmili pare od nekoga, i niste uspeli da vratite u
određenom roku, zajmodavac je imao prava da vas proda kao roba. I sada
zamislite da se to desilo, ja sam pozajmio pare od S. i posle nekog vremena nemam
da vratim. Dolazi S., i da bi namirio novac odvodi me na pijacu da me proda. I
stojim na pijaci, čekam moju sudbinu, gde ću – u rudnik, na njivu, moj život na
slobodi se završio... U tom nailazi moj
drugar P. i pita „Bera, od kud ti ovde“? Ispričam mu, i on kaže „ja ću platiti
tvoj dug“; odlazi do mog zajmodavca, plaća dug i ja sam slobodan. Slobodan, osim
ako kažem mom prijatelju, vidi, ja to ne želim, ne verujem ti da si iskren,
samo ćeš me iskoristiti, i odbijem slobodu. To je slika dela Hristovog, na
krstu je umro da nam da slobodu. Svako ko veruje u to, slobodan je. Ali ima i
nevernika, koji kažu „To mi ne treba, ne verujem da je tako“, i oni ostaju
zarobljeni. Za spasenje je potrebna vera da bi ga doživeli.
Spasonosna vera dalje znači, i ovo mi je jako bitno
da zapamtite, da svako od nas, ko je zatražio spasenje Božije, već ima veru. Potreban
je čin vere da bi rekli „Bože verujem da si umro za mene, prihvatam tvoju
milost.“ Svaki verenik ima veru. Međutim, vera može biti u različitim
stupnjevima.
Što se tiče našeg nabrajanja stepena vere
- prva grupa su ljudi „bez vere“ - Marko 4:40. Isus naziva tim imenom učenike.
Događaj je oluja u kojoj učenici se ne pouzdaju u Njega. Kaže im vi ste bez
vere, ne pouzdajete se u mene.
Druga grupa su ljudi „male vere“ Drugom prilikom
u Mateju 8:26 26 I reče im: Zašto ste
strašljivi, maloverni? Tada ustavši zapreti vetrovima i moru, i postade tišina
velika.
Treća grupa su ljudi „velike vere“ – tu titulu Isus daje ženi
koja traži isceljenje. Daniel je govorio o njoj prošle nedelje, to je žena koja
ja tražila isceljenje, i nastavila da ga traži dok joj Isus nije iscelio ćerku.
Želim da naglasim, iako je Isus upotrebio
reč "bez vere" u prvom slučaju, sve tri grupe su vernici, radi se o učenicima
Isusa Hrista, apostolima, ljudima koji su verovali da je Isus Hristos. Njihova
vera je međutim bila na različitim stadijumima. Da bi mogli da vidimo ko smo
mi, postavicu to ovako:
Bez vere – to su oni koji nemaju nikakvu
korist od svoje vere, osim što su primili spasenje. Iako su Božija deca, iako
poznaju Boga, vera se ne vidi u njihovom svakodnevnom životu. Kada dođu
nevolje, izazovi, uspesi, ne vidi se vera. Ne zahvaljuju Bogu za uspehe, niti
ga mole za pomoć u nevolji. Bore se svojim snagama.
Male vere – to su oni koji očekuju
delovanje Božije, i dok je sve u redu i oni su u redu, ali kada dođe nevolja strah ih nadvlada. Oni
su spremni da se pouzdaju dok ne dođe veliki problem. Kada dođe problem
blokiraju se. Strah pobeđuje.
Velike vere – to su oni koji očekuju
delovanje Božije i grade svoj život na tom očekivanju. Bog jeste deo njihovog
života. Iako im je teško, dolaze kod njega moleći, vapeći, očekujući da će Bog
delovati. Jevrejima 11.6 A bez vjere nije
moguće ugoditi Bogu; jer onaj koji hoće da dođe k Bogu, valja da veruje da ima
Bog i da plaća onima koji ga traže. Vera je ključni element našeg odnosa sa
Bogom, jer vera omogućava Bogu da
deluje. Uslov dolaska Bogu jeste da Bog odgovara onima koji ga traže. Ljudi
velike vere u svakoj situaciji očekuju da Bog deluje.
U kojoj grupi se sebe prepoznao/la? Odmah
hoću da vas utešim. Iako Hristos upotrebljava reč „bez vere“, samim tim što ste
prihvatili Hrista kao svog spasitelja i Boga, vi veru imate. Kolika vera je
potrebna da bi se dogodila čuda? Kao gorušičino zrno. Koliko je to? Jako malo. Isus je rekao ako imate veru malu
kao gorušičino zrno, zapovedićete ovoj planini da se pomeri i ona će se
pomeriti. Da li imate minimu vere – imate, jer ste tu, večeras u crkvi i interesuje
vas pitanje vere. Zato tvrdim, problem nije u veri, imamo je, problem je u
nečem drugom – u neveri.
B: Vera i ne vera na istom mestu
Dugo sam mislio sa su vera i nevera
suprotni jedno drugom. Da ako veruješ, onda se nevera smanjuje, i obrnuto. Kao
da su suprotnosti, kao svetlo i mrak. Međutim, skoro sam promenio mišljenje. Već
dugo sam hrišćanin, i ne dešava mi se često da čujem nešto potpuno novo. I
dalje učim, i učiću dok sam živ, ali potpuno nove ideje su moram priznati
retke. Ne govorim ovo sa stavom oholosti, nego da naglasim koliko je ovo
značajna poruka za mene. Pre nekoliko nedelja sam slušao propovednika koji je
govorio na temu vere, u Leskovcu, i njegova poruka me je pogodila kao grom iz
vedra neba. Naime, pokazao mi je da vera i nevera u nama borave paralelno. Da je
nevera kao prigušivač koji guši našu veru. Mi imamo veru,
ali je guši nevera
koja boravi na istom mestu.
Primer koji nam ti ilustruje jeste zapisan
u Evanđelju po Marku 9. Učenici su ostali sami, i dok su bili sami neko je
tražio pomoć od njih - 14 I došavši k učenicima svojim vide narod
mnogi oko njih i književnike gde se prepiru s njima. 15 I odmah
videvši Ga sav narod uplaši se i pritrčavši pozdravljahu Ga. 16 I
upita književnike: Šta se prepirete s njima? 17 I odgovarajući
jedan od naroda reče: Učitelju! Dovedoh k Tebi sina svog u kome je duh nemi. 18 I svaki put kad ga uhvati lomi ga, i penu baca i škrguće zubima;
i suši se. I rekoh učenicima Tvojim da ga isteraju; i ne mogoše. 19
A On odgovarajući mu reče: O rode neverni! Dokle ću s vama biti? Dokle ću vas
trpeti? Dovedite ga k meni. 20 I dovedoše ga k Njemu; i kad Ga
vide odmah ga duh stade lomiti; i padnuvši na zemlju valjaše se bacajući penu. 21 I upita oca njegovog: Koliko ima vremena kako mu se to dogodilo?
A on reče: Iz detinjstva. 22 I mnogo puta baca ga u vatru i u
vodu da ga pogubi; nego ako šta možeš pomozi nam, smiluj se na nas. 23
A Isus reče mu: Ako možeš verovati: sve je moguće onome koji veruje. 24 I odmah povikavši otac detinji sa suzama govoraše: Verujem,
Gospode! Pomozi mom neverju. 25 A Isus videći da se stiče narod,
zapreti duhu nečistom govoreći mu: Duše nemi i gluvi! Ja ti zapovedam, izađi iz
njega i više ne ulazi u njega. 26 I povikavši i izlomivši ga
vrlo izađe; i učini se kao mrtav tako da mnogi govorahu: Umre. 27
A Isus uzevši ga za ruku podiže ga: i usta.
Vidimo u dijalogu da je čovek tražio prvo
od učenika da oslobode njegovog sina od demonskog uticaja. Učenici to nisu
uspeli iz razloga o kome ću govoriti možda sledeće nedelje u propovedi –
„Molitva vere“. Posle dolaska Isusa Hrista, čovek traži isto i od Isusa,
koristeći reči „ako možeš da ga isceliš“. Isusov odgovor je bio „Sve je moguće
onome koji veruje“, na šta čovek odgovara – „Verujem. Pomozi mome neverovanju.“
Drugim rečima u njemu boravi i jedno i drugo, i vera jer traži pomoć od Isusa
ali i nevera, koja ga blokira. I da bi Isus iscelio njegovog sina, nije trebalo
da naraste vera, nego da nestane ili umanji se nevera. Jer vera i nevera mogu biti na istom
mestu. Kada se moliš za nekoga ko je bolestan, ti veruješ da Bog može da isceli
tu osobu, ali sa druge strane muči te šapat u glavi: „neće Bog tebe upotrebiti,
ko si ti“, „Bog to više ne radi“; „Šta se filiraš?“: Problem je nevera, jer vera
te vodi da se moliš, nevera te obeshrabruje. Zato naš neprijatelj je nevera.
I ti možda moliš, Gospode uvećaj moju
veru. Ali zašto da je uveća, dovoljna je kao gorušičino zrno, dovoljna da se planina pomeri. Problem je u
neveri koja sprečava veru da deluje. Ali mi molimo pogrešno – „uvećaj moju
veru“ umesto „ukloni moju ne veru!“. Mene je to oslobodilo jer sada znam da
imam veru, samo treba da uklonim neveru. Jer ako nešto nemaš, kako to dobiti? A
ovako pošto imam, sada sam slobodan da radim da to oslobodim.
C.
Principi rasta
Naslovio sam današnju propoved kako rasti
u veri namerno, da vas ne zbunim naslovom – „kako smanjiti neveru“, ali u
načelu moja tema jeste da odgovorim na pitanje kako smanjiti neveru u nama, da
bi naša vera mogla da se ispolji. Sledi nekoliko principa koji su bitni:
Čitajmo
reč Božiju i pamtimo je
Vera se zasniva na Božijim obećanjima. Apostol Pavle je u I Timoteju 3:16-17 rekao sledeće reči – "Celo Sveto pismo je Bogomnadahnuto, korisno za poučavanje, za
prekorevanje, za popravljanje, za odgajanje u pravednosti, da Božiji čovek bude
potpuno pripremljen za svako dobro delo“. Sveto pismo jeste izvor naše vere
jer Vera znači prihvatiti
samu Božiju reč i postupati prema njoj zato što je Božija reč. To znači
verovati u ono što Bog kaže samo i jedino zbog toga što je On to rekao. Naša vera raste ili nevera nestaje kako razumevamo ono što Bog
govori, i zato je jako važno da čitamo i pamtimo Sveto pismo.
Slušajmo
Božiji glas – remu
Rimljanima 10:17 kaže „Vera dolazi slušanjem poruke, a poruka biva
rečju Hristovom.“. Da bi razumeli ovaj stih moramo svatiti da su u grškom jeziku postojale dve reči za reč. Jedna je Božija poruka ili Logos, i o njoj sam govorio u prvoj
tački. Međutim, stih u Rimljanima koristi drugu reč za reč – a to je REMA ili
Božiji govor, Božija objava, specifična poruka od Boga baš za tebe. Rema je kada
čitaš i Reč ti oživi, i vidiš kako to funkcioniše u tvom životu. Nije samo
znanje nego životna poruka za tebe, menja te, transformiše, vidiš da Bog govori
baš tebi. To podiže našu veru.
Atmosfera
očekivanja
Očekivanje da Bog deluje. Pre nekoliko
godina sam bio na velikoj konferenciji u Južnoj Africi, hiljade hrišćanskih
vođa. Svaki dan je bilo predstavljano šta Bog radi na različitim kontinentima.
Azija – borba protiv ropstva, čuda, rast crkve – plakao sam od radost. Afrika –
ckrva pomaže deci žrtvama rata, dosežu muslimane sa evanđeljem, čudesa, znaci – plakao sam od
radot. A onda je došla Evropa i plakao sam od žalost. Sama prezenatacija je
bila dosadna, prikazani su mladi ljudi koji posmatraju crkvu kao dosadno mesto,
nebitno. Bez radosti, očekivanja da Bog deluje. Posle sam istraživao šta je
problem, i slušao puno propovedi, i odgovor je bio skepsa, neočekivanje,
nevera. Ništa
ne pokazuje osobenost naše vere kao naše ponašanje i naš stav nakon što smo se
molili. Ljudi od vere se nisu samo molili, već su i očekivali odgovore. Ponekad
kada smo u panici, mi se pomolimo Bogu, a onda kad panika prođe zaboravimo na
sve. Ispit naše vere je da li mi očekujemo odgovor. Martin Lojd Džons.
Ključni odgovor sam dobio u knjizi od Džona Bevira, u kojoj navodi razliku o tome kako ga dočekuju u Africi i na Zapadu. Kada dođe u Afriku, ljudi ga dočekaju očekujući čuda, Božije delovanje, kao Božijeg slugu.
Kada propoveda na Zapadu, dočekaju ga sa skepsom, prekriženih ruku. I šta
mislite gde Bog čini čuda?
Molitva
u Duhu Svetom
Molitva u Duhu Svetom uklanja neveru.
Postoji dva načina molitve. Jedan je: „Gospode smiluj mi se, ja ne zaslužujem,
ali ako ti želiš, i ako i ako i ako...“ Drugi način je: „Gospode, hvala ti što
mi u svojoj reči ukazuješ na svoju milost, što si se meni smilovao i što želiš
da razgovaraš sa mnom. Hvala ti za obećanja koja daješ, i ja se pozivam na ta
obećanja, i verujem da ti možeš i želiš da učiniš ovo delo jer si tako
obećao...“ Šta će smanjiti vašu neveru? O molitvi vere sledeće
nedelje a do tada slavite Boga, kličite mu, molite se u jezicima ako imate taj dar, ako nemate tražite ga...
Audio link za proved: http://cross.tv/106670
super tekst, mnogo mi je pomogao kod svedocenja o Hristu, hvala
ОдговориИзбриши