Tekst prenosi zvanična Načela verovanja Protestantske Hrišćanske Zajednice. Sadrže osnove našeg verovanja.
Mi kao crkva Verujemo:
Verujemo da je Biblija ili Sveto pismo jedino pisano Božje otkrivenje
dato ljudima. Bog je autor Svetog pisma. Osim Svetog pisma drugog izvora načela
verovanja nema. Ono je jedino i potpuno pravilo za veru i praksu hrišćanskog
života i jedini je autoritet koji obavezuje ljudsku savest. Autoritet Svetog
pisma ne zavisi od svedočenja bilo kog čoveka ili crkve, nego od Boga, Njegovog
autora koji je sam Istina. Sadržaj Svetog pisma je istinit i ta Istina ne može
nikog dovesti u zabludu.
Sveto pismo su pisali sveti Božji ljudi nadahnuti od Boga. Bog je u svom
proviđenju nadahnuo same pisce biblijskih spisa, pripremao ih i opremio
potrebnim karakterom, sposobnostima i iskustvima. On im je natprirodno otkrio
znanja i određene sadžaje što ih je nameravao objaviti. Nadahnućem svog Duha
Bog je delovao na prirodne osobine pisaca usmeravajući ih u izboru teme, u
celokupnosti toka misli i u izražavanju rečima. Budući da je pisano po
nadahnuću, celokupno Sveto pismo je apsolutno nepogrešivo.
Bog je svojim proviđenjem hteo da Njegovo otkrivenje bude u potpunosti
zapisano i zato verujemo da je u Svetom pismu saopštena savršena volja Božja
namenjena ljudima. Svrha Svetog pisma jeste da objavi Boga i Njegovu volju za
spasenje ljudskog roda.
Sveto Pismo je takođe uputstvo za svakodnevni život vernika. Bog i danas
govori kroz njegovu reč posredstvom Duha Svetog. Prosvetljenjem On omogućuje
ljudima da razumeju Sveto pismo. Bog poučava vernika kroz Sveto pismo, menja njegov
život i osposobljava ga za svakodnevni život. Drugim rečima Sveto pismo služi
za učenje, za uveravanje i popravljanje hrišćana.
Božje otkrivenje koje se sastoji od šezdeset i šest knjiga Staroga i
Novoga zaveta, kako sledi:
Knjige Starog zaveta:
1.
Postajanje,
odn. Prva knjiga Mojsijeva;
2.
Izlazak,
odn. Druga knjiga Mojsijeva;
3.
Levitska,
odn. Treća knjiga Mojsijeva;
4.
Brojevi,
odn. Četvrta knjiga Mojsijeva;
5.
Ponovljeni
zakoni, odn. Peta knjiga Mojsijeva;
6.
(Knjiga
) Isus(a) Navin(a);
7.
Knjiga
o sudijama;
8.
Knjiga
o Ruti;
9.
Prva
knjiga Samuilova;
10.
Druga
knjiga Samuilova;
11.
Prva
knjiga o kraljevima;
12.
Druga
knjiga o kraljevima;
13.
Prva
knjiga letopisa;
14.
Druga
knjiga letopisa;
15.
Knjiga
Jezdrina;
16.
Knjiga
Nemijina;
17.
Knjiga
o Jestiri;
18.
Knjiga
o Jovu;
19.
Psalmi
Davidovi;
20.
Priče
Solomunove, odn. poslovice;
21.
Knjiga
propovednikova, odn. Propovednik;
22.
Pesma
nad pesmama;
23.
Knjiga
proroka Isaije;
24.
Knjiga
proroka Jeremije, odn. Jeremija;
25.
Plač
Jeremijin, odn. Jeremijine tužbalice;
26.
Knjiga proroka Jezekilja;
27.
Knjiga
proroka Danila;
28.
Knjiga
proroka Osije;
29.
Knjiga
proroka Joilja;
30.
Knjiga
proroka Amosa;
31.
Knjiga
proroka Avdije;
32.
Knjiga
proroka Jone;
33.
Knjiga
proroka Miheja;
34.
Knjiga
proroka Nauma;
35.
Knjiga
proroka Avakuma;
36.
Knjiga
proroka Sofonije;
37.
Knjiga
proroka Ageja;
38.
Knjiga
proroka Zaharije;
39.
Knjiga
proroka Malahije;
Knjige Novog zaveta
40.
Evanđelje
po Marku;
41.
Evanđelje
po Mateju;
42.
Evanđelje
po Luki;
43.
Evanđelje
po Jovanu;
44.
Dela
apostolska;
45.
Poslanica
Rimljanima;
46.
Prva
poslanica Korinćanima;
47.
Druga
poslanica Korinćanima;
48.
Poslanica
Galatima;
49.
Poslanica
Efecima;
50.
Poslnica
Filipljanima;
51.
Poslanica
Kološanima;
52.
Prva
poslanica Solunjanima;
53.
Druga
poslanica Solunjanima;
54.
Prva
poslanica Timotiju, odn. Timoteju;
55.
Druga
poslanica Timotiju, odn. Timoteju;
56.
Poslanica
Titu;
57.
Poslanica
Filimonu;
58.
Poslanica
Jevrejima;
59.
Poslanica
Jakovljeva;
60.
Prva
poslanica Petrova;
61.
Druga
poslanica Petrova;
62.
Prva
poslanica Jovanova;
63.
Druga
poslanica Jovanova;
64.
Treća
poslanica Jovanova;
65.
Poslanica
Judina;
66.
Otkrivenje
Jovanovo;
Ovo je opštevažeći kanon Svetog Pisma. Druge knjige u njega ne ulaze.
II. BOG
Na temelju
Svetog Pisma verujemo u jednoga, živoga Trojednoga Boga, koji je u svom biću
Duh, savršen, beskonačan, samopostojeći, večan, svet, mudar, svemoćan,
milostiv, ljubav, pravedan i neizmenjljiv. On je prauzrok svemu, stvoritelj
(tvorac) sveg vidljivog i nevidljivog, apsolutno odvojen od sveta i iznad sveta
kao njegov stvoritelj, a ipak u isto vreme svuda prisutan. On je svedržitelj,
održavalac (promislitelj), suveren nad svima i sve čini po savetu volje svoje.
Trojičnost
Na temelju
Svetog pisma verujemo da je Bog sebe otkrio u tri lica (osobe): Otac, Sin i
Sveti Duh. Svakom od ova tri lica pripada jednaka čast, slava i poštovanje kao
istinitom Bogu. Sva tri lica Svete Trojice imaju jedno Božanstvo. Ova se lica
međusobno razlikuju po svojstvima (osobinama odn. osobenostima). Osobito lično
svojstvo Oca je nerođenost, Sina – rođenost, Duha Svetog – ishođenost: Sve što
Bog čini izvire od Oca - on je, po redu nabrajanja, prvi. Sve se obavlja i
događa posredstvom Sina - On je, po redu nabrajanja, drugi. Sve se usavršuje u
Duhu Svetome - On je, po redu nabrajanja, treći. Sva Božija dela su dela Svete
Trojice zajedno. Suštinski su sva lica jednaka, nema među njima ni starijeg ni
mlađeg, ni više večnog ni manje večnog. Međutim, kad je reč o delovanju
Božijem, onda postoji poredak i saglasnost (harmonija).
U Bogu nam je
otkrivena večna trojičnost. Ona se odnosi na red u Božanstvu: ista suština
(bit), ista svojstva (osobine), a različita lica (osobe).
Bog - Otac
Na temelju
Svetog Pisma verujemo da je Bog nebeski Otac onima koji veruju u Isusa Hrista. Oni
koje ne veruju u spasonosnu žrtvu Isusa Hrista, ne mogu se nazvati Božijom decom nego samo
Božijim stvorenjima. Bog nas je sve stvorio ali samo oni koji veruju u Njegovog
sina imaju to pravo da se nazovu njegovom decom i Bog sa njima postupa kao sa
decom.
Očevo ime je
sveto, Njegovo carstvo, sila i slava nemaju granica, Njegova volja je
sveobuhvatna. On čuva svoju decu, prašta im, dopušta iskušenja i izbavlja
od nečastivoga. On nastoji da Hristove sledbenike održi u neraskidivoj
zajednici sa sobom. Gospod Isus nas je naučio da sa Ocu obraćamo kao svom Ocu
na nebesima.
Bog-Sin
Na temelju
Svetog pisma verujemo u Gospoda Isusa Hrista, drugo lice Svete Trojice, koji
je:
- Jedinorođeni sin, večna Reč,
obličje nevidljivog Boga - On je Bog sam;
- poslan od Oca, sišao s neba, uzeo
na sebe ljudsku prirodu čudom devičanskog začeća silom Duha Svetoga -
dakle postao je čovek kao i ostali ljudi, u svemu osim greha: On je bio i
jeste savršen Bog i savršen čovek (Bogočovek);
- predan na krst, umro na njemu da
zadovolji pravednost Božiju svojom zastupničkom smrću, izneo je na krst
grehe svega sveta i za njih podneo punu kaznu božanskog gnjeva umesto nas
– svojom krvlju postavši pravda Božija za nas;
- jedini posrednik između Boga i
ljudi ;
- sahranjen i treći dan ustao iz
mrtvih u istom, ali proslavljenom telu. Kroz njegovo uskrsnuće omogućio je
svima onima koji veruju u Njegovo delo, novi život – nanovorođenje.
Hristos nam je omogućio njegov identitet, njegovu pravednost i njegov
život.
- uzet na nebo gde sedi sa desne
strane Očeve kao prvosveštenik večni koji zastupa svoj narod;
- obećao da će ponovo doći u slavi i
da će biti sudija živima i mrtvima.
- on je punina Božijeg otkrivenja ali samo onako kako je saopšten u Svetom pismu.
Bog- Duh Sveti
Na temelju
Svetog pisma verujemo da je Duh Sveti treće lice Božanstva i da je u svemu
jednak Bogu Ocu i Bogu Sinu.
Sveti Duh je
pozvane ljude nadahuo za pisanje Svetog pisma. Prosvetljenjem On omogućuje
ljudima da razumeju Sveto pismo. Njega je pozvao Bog- Otac na osnovu dovršenog
dela Gospoda Isusa Hrista da delo spasenja sprovede u život. On uzvisuje
Hrista, presvedočava ljude za greh, pravdu i sud. On poziva ljude Spasitelju i
nanovo rađa. Svaki nanovo rođeni kad uzveruje, prima Svetog Duha u sebe.
Sveti Duh prebiva u svakom nanovo rođenom čoveku, zapečaćuje ga za dan
izbavljenja.
Verujemo u
potrebu vernikovog stalnog ispunjavanja Duhom Svetim. Ispunjavanje nije mogućno
kad lažemo, gasimo i žalostimo Duha Svetog. No posle pokajanja možemo ponovo
doživeti iskustvo ispunjenja.
Namera Duha
Svetog jeste da nas učini sličnima sinu Božijem. On izgrađuje hrišćanski
karakter, teši i kara verne ljude. Duh Sveti nam pomaže da imamo i održavamo
zajednicu sa Ocem i sa Sinom putem svakodnevnog pokajanja, pomažući nam da
rastemo u poznaju i blagodeti Gospoda Isusa Hrista.
Verujemo takođe i u "drugo" iskustvo sa Duhom Svetim, a to je silazak Duha Svetog na vernike. To iskustvo nazivamo "krštenje Duhom Svetim". Silazak Duha na vernike može biti doživljen uporedo sa nanovim rođenjem, ali može biti i poseban događaj. Manifestacija je izliće Božije sile u život vernika koja se manifestuje na neki način (kroz duhovne darove ili intenzivni doživljaj Boga).
Verujemo takođe i u "drugo" iskustvo sa Duhom Svetim, a to je silazak Duha Svetog na vernike. To iskustvo nazivamo "krštenje Duhom Svetim". Silazak Duha na vernike može biti doživljen uporedo sa nanovim rođenjem, ali može biti i poseban događaj. Manifestacija je izliće Božije sile u život vernika koja se manifestuje na neki način (kroz duhovne darove ili intenzivni doživljaj Boga).
III. STVARANJE
Na temelju
Svetog pisma verujemo da je trojedini Bog, Otac, Sin i Sveti Duh, u početku, po svojoj suverenoj volji stvorio sve tvorevine, uključujući sav
biljni i životinjski svet po svojim vrstama. Sve što je stvoreno bilo je
savršeno i veoma dobro. Bog je negovao neposrednu zajednicu sa svojim
stvorenjima. Činom stvaranja Bog je pokazao svoju večnu silu mudrost i dobrotu.
Bog je stvorio
sva stvorenja i na kraju čoveka i ženu
kojima je dao vlast nad svim stvorenjima na zemlji. Verujući u da je Stvorenje čin našeg Boga, mi prihvatamo i ispovedamo Deklaraciju o brizi za stvorenje, Svetske Evanđeoske Alijanse.
Bog je čoveku i ženi dao
razum i besmrtnu dušu i u potpunosti ih
osposobio za život u skladu sa Bogom. Stvoreni
su po obličju Božijem i imali su znanje, pravednosti i svetost.
Verujemo prema Svetom pismu u dostojanstvo svakog čoveka kao stvorenja na slavu
Božiju, i protivimo se svakom vidu rasizma, šovinizma ili degradacije ljudskog bića.
Kao Zajednica, prihvatamo kao sastavni deo našeg veroispovedanja Zavet iz Lozane Evanđeoskih hrišćana - ; kao i Manifest iz Manile, i Zavet iz Kejp Tauna (koji nije preveden na srpski jezik), gde su definisani načini ispoljavanja naše brige za stvorenje i ljudsko biće.
IV. ČOVEK
Na temelju Svetog Pisma verujemo da je čovek vrhunac Božijeg stvaranja.
Bog je stvorio čoveka po svom obličju dajući mu duhovne, moralne i razumske
sadržaje. Čovekovo blaženstvo i zajednica sa Bogom, kao i čovekova vladavina
nad svim što je stvoreno, zavisilo je od predane poslušnosti Božijoj volji. No
u isto vreme čoveku je bila ostavljena sloboda izbora kao put njegovog
sazrevanja.
Čovek je svojim ličnim neposlušanjem otkrivenoj volji Božijoj postao
grešno stvorenje i začetnik grešnih potomaka, ogrehovljenih i koji čine greh.
Zbog toga su ljudi odvojeni od Boga i nalaze se pod pravednim Božijim sudom. Oni
u sebi nemaju nikakve sposobnosti za obnovu i spasenje mimo Božije milosti.
Ipak, svaki čovek je dostojan i vredan hrišćanskog poštovanja i ljubavi,
zato što je Božije stvorenje i zato što
je Hristos umro za njega.
Greh
Svaki čovek se rađa sa grešnom prirodom tj sa sklonošću ka grehu. Ni
jedan čovek (osim Bogočoveka Hristosa), nije rođen savršen i zbog toga čini
grehe. Svako od nas je kriv pred Bogom zbog dela koje je učinio a ne zbog greha
prvog čoveka, Adama.
Svi gresi su pred Bogom isti, u smislu da za svaki greh sledi kazna. Krajnja
posledica čovekovog greha je večna kazna. Mesto te kazne jeste pakao i svi oni
koji ne priihvate Božije rešenje će završiti u paklu. Pakao nije metafora nego
istinsko mesto.
V. SPASENJE
Na temelju Svetog pisma verujemo da spasenje uključuje otkupljenje celog
čoveka- duh, dušu i telo. Čovek se spašava blagodaću, verom u dovršeno delo
Gospoda Isusa Hrista. Spasenje se ne može zaslužiti niti sačuvati, niti
delimično niti u celini, nikakvom vrlinom ni delatnošću čovečijom, nego se
prima ličnom verom u Gospoda Isusa Hrista. U Hristu svi oni koji iskreno veruju u spasonosno delo Hristovo, imaju
dar večnog života, savršenu pravdu, posinjenje u Božijoj porodici, oslobođenje
od svake krivice i bezbednost pri svakom suđenju. To je njihov sadašnji posed.
U Hristu vernici poseduju svaku duhovnu silu potrebnu za život i
pobožnosti i imaju Božije jamstvo da nikad neće biti podvrgnuti Božijoj večnoj
kazni.
Spasenje je dostupno svima koji verom prime Isusa Hrista za Gospoda i
Spasitelja. On je svojom smrću, prolivenom krvlju i slavnim uskrsenjem postigao
večno iskupljenje za sve koji ga veruju. Spasenje primamo verom uz pomoć Duha
Svetoga.
U svom najširem smislu spasenje uključuje: poziv od Gospoda, ljudski odgovor kroz pokajanje i prihvatanje
Božijeg rešenja, opravdanje verom, rođenje od Boga, usvojenje, posvećenje i
proslavljanje.
Poziv od Gospoda
Bog ni jednog čoveka ne ostavlja u neznanju spasonosne istine. On ne gleda
na vremena neznanja, nego poziva sve ljude da dođu k njemu i da budu spaseni. On
ne gleda ko je ko niti mu je milo da iko
pogine i inicijalno poziva svakog čoveka na pokajanje.
Ljudski odgovor
Spasenje je ponuđeno svima ali samo oni koji se odazovu pozivu biće
spašeni. Ljudski odaziv sadrži u sebi pokajanje zbog dela koje je do tada
učinio i veru u Hristovu žrtvu. Pokajanje i vera su neodvojivi doživljaji
blagodati. Pokajanje je istinsko okretanje od greha prema Bogu. Vera je potpuna
predanost i prihvatanje Hrista kao Gospoda i Spasitelja i prihvatanje Njegove
žrtve umesto nas.
Opravdanje verom
Grešniku koji veruje Bog u opravdanju uračunava pravednost Hristovu i
proglašava grešnika pravednim u Hristu, tako da u isto vreme i Bog ostaje
pravedan i opravdava onog koji veruje u Isusa Hrista.
Starozavetne vernike Bog opravdava na isti način kao i novozavetne
vernike.
Rođenje od Boga
Rođenje od Boga je deo Božije blagodati. Tim činom vernici postaju nova
stvorenja u Isusu Hristu. To je promena srca delovanjem Svetog Duha na temelju
presvedočenja za greh. Posledica nanovorođenja je promenjen život.
Usvojenje
Radi Isusa Hrista, svog jedinorođenog Sina, Bogu bi po volji da sva
opravdana lica učini učesnicima u blagodati usvojenja čime su oni pribrani deci
Božijoj i uživaju njihove slobode i povlastice. Svrh toga, Božije ime je
prizvano na njih, te primaju duh usvojenja i osposobljeni su da slobodno
pristupaju prestolu blagodati i zovu »Aba, Oče«
Kao Otac, Bog ljude sažaljeva,štiti, opskrbljuje i kara. On ih nikad ne
odbacuje, nego – ako ostanu zapečaćeni za dan izbavljenja – oni ulaze u posed
kao istiniti posednici večnog spasenja.
VI. DOBRA DELA
Na temelju
Svetog pisma verujemo da su dobra dela samo ona dela što ih je Bog zapovedio i
odredio u Njegovoj svetoj Reči. Dobra dela nisu uzrok spasenja u bilo kom
smislu, nego su samo dokaz spasenja i rodovi spasenja.
Držati
Hristovu reč, tražiti ono što je na nebesima, vladati se kao što se On vladao,
kao i odgovornost za najavljivanje i u najavljivanju Evanđelja izgubljenom
svetu – to su obeležja onih koje je Bog
opravdao. Pobedonosni i plodonosni hrišćanski život je moguć jedino kod ljudi
koji su pod blagodaću, a ne pod zakonom, i iz zahvalnosti za beskonačnu i
nezasluženu milost predaju sebe u službu Gospodu.
VII. CRKVA
Na temelju Svetog pisma verujemo da postoji jedna i istinita crkva,
tajnovito telo i nevesta Isusa Hrista, duhovno zdanje što ga je on počeo zidati
na dan Duhova i završiće ga o svom ponovnom dolasku. Crkvi pripadaju svi
vernici rođeni od Boga bez obzira na naciju, boju, rasu i stalež i denominaciju.
Na temelju Svetog pisma takođe verujemo da je mesna (lokalana) crkva
osnovna jedinica zajedničkog delovanja vernih osoba na području gde žive. Ona
je samostalana u svom duhovnom i privrednom životu i izravno je povezana sa
Hristom, bez posredovanja bilo kakve područne, okružne, pokrajinske, narodne,
državne ili univerzalne (opštesvetske) crkve ili odgovarajućih starešinstava.
Članovi crkve se dobrovoljno, slobodno, samostalno, jednakopravno,
pojedinačno i oduševljeno udružuju oko svog Spasitelja i samo su njemu
odgovorni kao Poglavaru- Glavi Crkve. Kao takvi su obavezni da se skupljaju u
mesnim crkvama (lokalnim zajednicama verujućih) radi slavljenja Boga, molitve,
zajedništva, učenja i zajedničkog svedočenja kao pojedinačno tako i svim
narodima na svetu.
Po novozavetnim načelima mesnom crkvom kao organskom skupinom (telom
Hristovim) upravljaju starešine, đakoni i njihovi pomoćnici.
Dužnost vernika je da održavaju, izdržavaju i pomažu mesnu crkvu i da se međusobno ispomažu.
Bogosluženja
Verujemo da je
slavljenje Boga inspirativno tako da u našim bogosluženjima ima puno muzike i
pesme.
Verujemo da
Božija reč menja ljudska srca i da je namenjena svim ljudima tako da se na
našim bogosluženjima čita i propoveda Biblija na narodnom jeziku.
Verujemo da
evanđelje treba da čuje svako ljudsko biće tako da su naši sastanci otvoreni za
svakog i svi su dobro došli.
Članstvo
crkve
Osnovna crkvena zajednica se sastoji od pojedinaca koji svesno, odlučno,
slobodno, odgovorno, i oduševljenopristupaju toj zajednici, prihvataju njena
veroispovedna načela, bogosluženja, poredak i ustrojstvo i ponašaju se u skladu
sa Hristovim primerom. Pojedinac ima pravo da istupi iz zajednice.
Posle Boga jedina duhovna vlast jeste osnovna crkvena zajednica.
Crkva kao telo Hristovo
Svaki pojedinac lično pristupa Bogu, Svetom pismu, spasenju i svemu što
spada u svetinju i svetost. Nema zastupanja od strane crkve,
postoje samo službe namenjene svima i dostupne svima.
Bog je svakom verniku namenio posebnu ulogu. Na osnovu teksta u I
Petrovoj 2.9. verujemo u sveštenstvo svih vernika. Čast i poziv je isti ali se
razlikuje uloga. Bog po svojoj volji postavlja ljude na različita mesta u telu
Hristovom. Jedni su starešine, drugi učitelji starijih ili dece, oni koji vode
Božiji narod u slavljenju Boga, drugi imaju ulogu da teše, hrabre i tako
nepregledno. Broj službi nije ograničen nego Bog svakog vernika poziva da da
svoj udeo shodno pozivu i sposobnositima koje ima.
Odnosi sa drugim crkvama
Na osnovu Svetog pisma verujemo da je Spasenje ponuđeno svakom čoveku bez
obzira na boju kože, naciju ili jezik. Pošto ni jedna crkva nije prisutna svuda
na svetu nego samo različiti predstavnici Hristove crkve verujemo da misija
Spasenja poverena svim hrišćanima bez obzira na denominaciju kojoj pripadaju.
Prihvatamo za bratske one zajednice koje ispovedaju veru u:
- Božanstvo Hristovo
- Spasenje
kroz milost, Hristovom žrtvom
Ostale načela su bitna ali nisu suštinska.
Misija crkve
Osnovna vizija Protestantske Hrišćanske Zajednice je da bude misijska crkva. Smatramo
da ne postoji drugi put spasenja osim kroz Hristovu žrtvu i da nam je Bog dao
zadatak da raširimo njegovu radosnu vest. Sve što činimo je pokoreno ovom
zadatku.
VIII. KRŠTENJE
Na temelju
Svetog pisma verujemo da je krštenje novozavetna uredba koju je ustanovio Isus
Hristos Gospod. Za krštenika ona predstavlja znak njegovog jedinstva s Hristom
u smrti i uskrsenju samog Spasitelja. Krštenje takođe predstavlja svesnu i voljnu predanost
krštene osobe Bogu posredstvom Isusa Hrista i sliku novog života u Isusu
Hristu.
Krštene mogu
biti samo one osobe koje su rođene od Boga. Krštenje nije uslov za spasenje,
niti je njegov uzrok, već odražava novi život u Hristu.
Krštenje se
obavlja uranjenjem krštenika u vodu na osnovu njegovog svedočenja. Krstitelj
pritom izjavljuje: «Na osnovu svedočenja
tvoje vere budi kršten u ime Oca i Sina i Duha Svetoga».
IX. VEČERA GOSPODNJA
Na temelju
Svetog pisma verujemo da je Večera Gospodnja novozavetna uredba koju je ustanovio
Gospod Isus Hristos. Ona treba da se obavlja u Njegovoj crkvi do kraja sveta
kao neprestano sećanje i spomen Njegove žrtve na krstu. Ona je takođe
ustanovljena sa svrhom da svete utvrdi u verovanju kako svi blagoslovi Hristove
žrtve pripadaju njima. Večera Gospodnja nije čin spasenja nego čin slavljenja i prisećanje
vernika na to iskustvo.
Večera
Gospodnja poziva vernike da ispitaju sebe, da priznaju i osude greh i propuste
u odnosu na sve dužnosti prema Gospodu. Tek onda se može ostvariti zajedništvo
sa Hristom i među vernima. Svaki vernik sam za sebe pristupa večeri Gosponjoj
na osnovu svoje savesti. Ni jedan čovek nemože biti posrednik u tom činu.
Večera
Gospodnja nas podseća na visoku cenu što je Bog, jednom za svagda, platio za naše spasenje. Ona
nas podseća i na neiskazane blagoslove što ih imamo posredstvom Isusa Hrista.
Na sve ovo nas
podsećaju hleb i vino koji se koriste za ovu svrhu. Hleb i vino nisu prava krv
i telo Hristovo nego slika tela i krvi. U ovim elementima se ne nalazi sila
nego je sila samo u Hristovom delu koje je na krstu završeno.
X. BRAK
Nas temelju
Svetog pisma verujemo da je brak trajna Božija ustanova i može biti sklopljen
samo između jednog muškarca i jedne žene.
Bog je
ustanovio brak radi međuobnog dopunjavanja, uzajamnog blagoslova i uživanja i
radi rađanja novih ljudskih bića.
Nedopustivi su
polni odnosi izvan braka.
Brak je slika
Hristove ljubavi prema crkvi. Zato je brak svet, odgovoran.
Nisu
dozvoljeni razvodi i ponovo stupanje u brak koji nisu po odredbama Svetog pisma.
Nedopustivo je
ući u brak sa osobama u zabranjenom stepenu srodstva. Brak treba da bude sklopljen prema zakonima države, ali potpun blagoslov nad brak dolazi kroz sveti čin venčanja od strane crkve.
XI. PORODICA
Na temelju
Svetog pisma verujemo da su deca blagoslov Božiji. Dužnost je oba roditelja da
decu odgajaju u Gospodu, kao duhovno, tako i telesno i duševno.
XII. DRŽAVNA VLAST
Na temlju
Svetog Pisma verujemo da je državna vlast od Boga postavljena radi mira i
ispravnog poretka, te smo stoga dužni da joj se pokoravamo i da je podupiremo u
pravednim težnjama. U slučaju da se zahtevi vlasti suprotni Reči Božijoj vernik
treba da posluša Višu vlast tj Boga.
Hrišćani su
dužni da se mole za vlast kako bi pod njenom upravom živeli tihi i mirni životu
svakoj pobožnosti i čistoti.
Verujemo prema
Svetom pismu u odvojenje religije od države i ne vezujemo se za nacije,
političke organizacije i njihove ideologije. Svaki vernik ima međutim slobodu da
po svojoj savesti i razumevanju Božije volje odredi svoje stavove prema
politici, naciji i društvu.
XIII. HRIŠĆANSKA SLOBODA I SLOBODA VEROISPOVESTI
Bog je jedini
Gospodar savesti. On je nju oslobodio od svih obaveza da prima ili izvršuje
ljudske nauke ili zahteve koji su u suprotnosti sa Njegovom reči. Primoravanje
da se prihvate takve nauke ili zahtevi je poricanje odn. oduzimanje slobode
savesti. Nametanje veroispovedanja i traženje slepe poslušnosti nerazumno je i
izjednačava se sa ugrožavanjem slobode savesti. Pravi smisao hrišćanske slobode
se sastoji u sledećem: služiti Bogu, ispunjavati Božiju volju bez straha i u
svetosti i pravednosti pred Njim tokom celokupnog života.
Takođe ne
protivimo se tuđim stavovima i delatnostima sve dok to čine savesni i
odgovorni ljudi koji ne ugrožavaju ničiji život, zdravlje, imanje i poštenje.
Нема коментара:
Постави коментар