Govorimo o odnosima. Šta je problem u građenju zdravih odnosa? Problem jesu
naše maske, to što se mi u
našoj nesigurnosti, slomljenosti, pretvaramo da smo nešto što nismo,
stavljamo
maske i u tim maskama se odnosimo prema drugim ljudima. A zašto imamo potrebu
za
maskama? Kako gradi međusobno poverenje, umesto stavljanja maski?
Osnovni problem odnosa sledeći – povređeni ljudi povređuju druge, i
sami budu povređeni. Kažemo:
„Ko se
jednom opeče, i u jogurt duva“, tj ko doživi
povredu svim svojim silama
pokušava da izbegne
da bude povređen. Niko ne voli bol. Čak i ljudi
koji se
samopovređuju, čine to zato što im fizička
bol omogućava da zaborave na
unutrašnju bol.
Bolje da me boli spolja, nego da mi duša pati.
Bekstvo od
emocionalnog bola jeste veliki problem čovečanstva. Odatle dolaze neuroze,
psihički
poremećaji. Jung je rekao: „Neurotično ponašanje
jeste zamena za
legitimnu patnju“, tj ljudi bežeći
od bola zbog povreda, zapadaju u depresiju,
pore-
mećaje ličnosti i slično... Bežeći od bola mi stavlja-
mo maske.
Mi ne možemo bez odnosa sa drugima. Studija Kalifornijskog
instituta za javno zdravlje, ispitujući
ljude koji nemaju odnose sa drugim,
pokazala je sledeće: oni koji se izoluju od drugih imaju tri do
četiri puta
veću šansu da umru mladi, imaju više šansi da obole od smrtonosnog kancera, i
značajno
uvećavaš šanse za emocionalni stres ili depresiju. Moramo biti iskreni
i priznati – iako ne možemo bez međuljudskih odnosa, teško je živeti sa njima,
jer odatle dolaze naše povrede. I kako onda kada si
ranjen, povređen, ponovo
verovati ljudima? Kako izgraditi poverenje? Jer bez poverenja – nema
ni odnosa.
NIŠTA NIJE CRNO-BELO
O problemima odnosa govori i Sveto pismo: „Ima
braće tvrđe nego grad utvrđen, i njihove su svađe
kao prevornice na
palati. Plodom usta svojih čovek
telo svoje krepi, rodom usni svojih sebe
štiti. Smrt i
život u vlasti su jezika, i ko ga miluje ješće od ploda njegova.
... Koji mnogo prijatelja ima, na nesreću ih svoju ima, ali ima prijatelja i od
brata vernijih.“ Poslovice 18:19,
24
Da bi razumeli tekst moramo znati nešto o knjizi Poslovica ili
Izreka. Ona se nalazi otprilike na sredini Svetog Pisma, odmah iza knjige
Psalama. Predstavlja zbirku poslovica koje je smislio Car Solomon. U I Kraljevima
5:9-12 piše: „Gospod je Solomonu dao
mudrost i razboritost, i srce široko kao pesak na obali morskoj ... Izrekao je
tri hiljade mudrih izreka.“
Neke od tih mudrih izreka je zapisao, a neke su
prikupili njegovi naslednici. Od srca vas savetujem da
čitate ovu knjigu,
proširićete vaše znanje i mudrost. Ako želite da krenete sa čitanjem SZ, Izreke
su vam možda i najbolji početak, tu je sve jasno. Neke od poslovica čak su
prihvaćene kao narodne, a da to ni
ne znamo kao što je „ko drugome jamu kopa, sam u nju upada“ (Poslovice 26:27).
Ovaj kratak odeljak koji sam odabrao govori o odnosima. Ima
interesantne i teško razumljive misli kao što je: „Ko mnogo prijatelja ima, na
svoju nesreću ih ima.“ Kako to razumeti? Šta želi da nam kaže ovaj mudar
čovek? Šta mislite?
Ja sam ubeđen da ne misli na iskreno
prijateljstvo, jer i sam kaže da postoje prijatelji bliži od brata. Pada mi na
um situacija u kojoj imaš mnoštvo ljudi koji od tebe nešto očekuju, zahtevaju,
zameraju, kritikuju, vređaju se, obeshrabruju te... Kažu da je najteži posao
kada radiš sa ljudima, jer nikada ne znaš šta će se desiti. Sa mašinama i
biljkama i znaš na čemu si, sa ljudima ne. Verovatno ste doživeli situacije
kada iz bezazlenog nastane pravi rat, povređenost, rane na duši.
Primetite da situacija u odnosima nije crno – bela. Mi smo skloni razmišljanju
ili-ili. Za nas prijateljstvo
je ili blagoslov ili prokletstvo. Ali ovde je
situacija šarena. Odnosi su i blagoslov i nisu, prijateljstvo
stvara probleme a
i jeste i jedna od najboljih stvari koju možemo doživeti. U životu retko kada
su stvari
crno-bele.
Još jedna oblast gde stvari nisu crno bele jeste i pitanje jezika,
reči koje izgovaramo. Naš jezik je opasno oružje. Njime i te kako znamo da
povredimo, nanesemo štetu. A neko je mudro rekao - reč koja je izrečena ne može da se vrati
nazad. Verovatno vam se dešavalo da nešto izgovorite, da bi još dok to govorite
zažalili, želeli da vam to nije prošlo preko usana. Ustima se nanose najveće
rane,
jer njima ljudi kažu svojoj deci: „Nikada neće ništa da bude od tebe“,
„Nesposoban si“, „Glupane“ i
slično, i time utiru često put propasti svoje
dece. Ustima povređujemo naše supružnike, ustima
povređujemo naše prijatelje.
Sa druge strane, kaže nam Pismo u pročitanom tekstu, ako ga
kontrolišemo, i koristimo mudro, da možemo imati i velike blagoslove od našeg
jezika. Ljudi će
nas poštovati, voleti. Mi našim rečima i hrabrimo,
i motivišemo, i usmerimo...
Neverovatna je snaga
naših reči – ja sam završio Poljoprivredni fakultet,
odsek
Inžinjer Uređenja voda. Već sam svedočio o
tome kako me je Bog vodio na
fakultetu, ali kada
sam došao do apsolvenskog, odslušao sva predava-
nja 4
godine, napustio sam fakultet, i nisam sedam
godina ušao na njegova vrata.
Radio sam već u
crkvi, bio sam svestan da se neću baviti tim zani-manjem, a i
ogromno brdo od 16 ispita koji su mi
ostali je bilo predamnom.
Ponekada bi
Mirjana rekla da ili treba da završim započeto ili se ispišem. I to se
razvlačilo sve dok mi
nije trebao neki dokument sa fakulteta, i kada sam došao
u studentsku službu, administrator mi je rekao
da ako tražim taj dokument,
ispisaće me sa fakulteta u roku od 24 časa, ako ne podnesem zahtev za
produženjem studija. Nisam znao šta da radim, uložene godine studija, novac i
samo tako da propadne.
Pošto naša sestra Marija radi na fakultetu, na mom
odseku, odlučim da je posetim, i usput u liftu
sretnem profesoricu koja mi je
predavala nekoliko predmeta – Vodovod i Kanalizacija, i Prečišćavanje otpadnih
voda i ona me prepozna i zaustavi sa pitanjem „Kolega, jel ste vi završili fakultet?“
Ja joj
kažem da nisam, i da sam stao na apsolvenskom. Njen komentar je promenio
smer mog života, bio je
sledeći: „Kolega, šteta je da ne završiti, sećam se
vašeg ispita, bili ste odličan student.“. I ja se zamislim, dogovorim sa
Mirijanom, i završim fakultet iako nam se tada Una rodila i imali smo mnoštvo
obaveza.
Kod te profesorice sam obdranio diplomski ispit, a posle mi je studija
na Poljoprivrednom omogućila
da brzo završim Teološki fakultet. Nečije dobre
reči mogu promeniti smer našeg života.
Naučimo da budemo mudri u našim rečima i delima, i o tome želim da
govorim u nastavku propovedi.
Mi ne možemo naterati druge da se menjaju, svako
bira svoj put, ali možemo učiniti šta je do nas da
utičemo na njih. Naša dela i
reči su ključ. Postoji nekoliko principa koji nam mogu pomoći u u tome
da mi
utičemo na ljude.
Prvi princip je: PRINCIP TEMELJA. Uvek polazimo od sebe. Ako nisam
iskren prema sebi, neću biti sposoban da budem iskren prema drugima.
Samo-zavaravanje je neprijatelj odnosa. Ako
nam se ne može verovati u jednoj oblasti, ne može nam se verovati nigde. Mi smo
ili ljudi od reči ili nismo; ne možemo u jednoj oblasti biti dostojni poverenja,
a u drugoj ne. Neko je rekao da poverenje funkcioniše kao bankovni račun. Što
više novca imamo na računu možemo više da kupimo. Tako isto, što više poverenja
zaradimo, to ćemo moći više da utičemo na ljude, a i ljudi će biti spremniji da
nam oproste greške.
Deo iskrenosti prema sebi je i sledeća istina. Ako u našim odnosima
stalno imamo problema, osnovni
uzrok smo mi sami. Ako ja imam problem sa Viktorom,
i imam problem sa Dušanom, i imam probleme
sa Aleksandrom, i imam probleme sa
Miroslavom, i imam probleme sa Nebojšom, tada sam zapravo ja problem! Međutim,
takvi problematični ljudi retko okrivljuju sebe za probleme sa kojima se
suočavaju.
Oni gledaju samo na druge, prebacujući odgovornost na njih.
Posledica je da ih problemi prate gde god da idu.
Kako prepoznati da li smo takvi? U Materijalu Ekvip, Džon Maksvela daju sledeći
test, nazivajuću problematičnu osobu Pericom:
1. Perica je nosilac problema. Kao zarazna bolest, ovakvi ljudi nose
„virus“ koji kao magnetom privla-
či
negativne situacije.
2. Perica je pronalazač
problema. Potreban je talenat da se problemi poprave, ne da se pronađu.
Perica, međutim, ima oči da ih svugde nađe.
3. Perica je stvaralac problema. Ovakvi ljudi izgleda izazivaju
probleme gde god da idu.
4. Perica je prijemnik problema. Drugi ljudi vide Pericu kao sigurno
mesto za ogovaranje, žalbe i
vređanje drugih.
Da li sam ja takav? Teško je prepoznati sebe, ali imamo dobar test
da sebe ispitamo – da li ljudi meni
dolaze žaleći se, ogovarajući? Jer ljudi
dolaze onima koji su plodno tlo. Da li sam stalno u sukobu sa
nekim? Neophodno
je biti iskren prema sebi, sagledati sebe, priznati sebi i odlučiti da se
menjaš.
Iskrenost prema sebi je početak. Ovo je već šesta propoved u ovoj
seriji o odnosima, nadam se da ste
počeli sa ispitivanjem vaših odnosa, i da
rastete u njima. Ja moram priznati jesam, neke stvari su mi se
dopale, a neke
ne. Uvek je tako kada zagledamo u sebe, pronađemo dobre i loše stvari. Mudrost
je
menjati loše.
Drugi princip je: VERUJ U NAJBOLJE U VEZI LJUDI. To ne znači biti
slep i ne videti mane drugih
ljudi, nego znači otvoriti oči i uz mane videti i
njihove dobre strane. Često čujem komentar od ljudi,
kada razgovaramo o ovom
principu da ne žele da budu slepi. Ako je neko loš prema njihovom mišljenju, on
je loš i tačka. Ali fokusirajući se samo na mane, mi zapravo zaslepljujemo
sebe, sprečavamo sebe da
vidimo drugu stranu te osobe. Time smo jednostrani,
ograničeni, zarobljeni u našem svetu negativnosti.
Pismo nas poziva u Filipljanima poslanici, „Razmišljajte kao Hristos“. Kako je on gledao na nas? Da li je bio
slep za naše mane? Ne, nije. Umro je za nas dok smo još bili grešnici, njegovi
neprijatelji. Umro je za one koji nisu zaslužili pažnju, ni ljubav. A drugo
pitanje je da li ga je to sprečilo da umre za nas? Nije. Jer Hristos nije u
nama gledao samo ono što jesmo, nego ono šta mi pod uticajem Duha Svetog možemo
postati. Hristos je verovao u najbolje o nama, svestan najgoreg o nama. Da li
je bio slep? Nije, nego je i nas pozvao na isti pogled na ljude. Kada pristupa
ljudima trudim se da vidim njihove dobre strane, ali i kakvi mogu postati. Puno
puta sam video, da ljudi koji su bili na izgled predodređeni za neuspeh, ako im
posvetim pažnju, uložim u njih trud i
pažnju, vidim transformaciju u njima.
U starešinstvu Protestanske Hriscanske zajednice se držimo jednog principa takođe: „Ne verujem u
nešto, sve dok nemam dokaz za to“. I Korinćanima 13 nas poziva da uvek opravadavamo,
uvek
verujemo, uvek se nadamo. Kada čujem nešto negativno biram da ne verujem u
to, nadajući se da to
nije istina.
Ove principe možemo primeniti i u našim odnosima sa Pericama,
ljudima koji su teški. Voleo bih da primenimo sledeće savete iz Ekvipa:
1. Odgovori mu pozitivnim komentarom: nemoj
mu se pridružiti u njegovom negativnom pogledu. Gledaj vedriju stranu.
2. Pokaži svoju zabrinutost ako je neko
kritikovan: Ne sudi njihove motive ili srce. Izrazi veru u njih kao osobe.
3. Navedi Pericu da misli pre nego što
govori: Da li je to istina? Da li je to na korist? Da li to inspiriše? Da li je
to neophodno? Da li je to ljubazno?
4. Ohrabri korake ka rešenju: Kada Perica
kritikuje, ubedi ga da govori toj
osobi, a ne o njoj.
5. Drži Pericu dalje od drugih: Kada je moguće,
spreči Pericu da bude izložen ljudima, izoluj problem.
I treći princip je: PRINCIP ROVA. Naslov za ovu tačku je došao iz
divne
misli Džona Maksvela: „Kada se pripremaš
za bitku, iskopaj
rov dovoljno velik i za prijatelja“. Mi se suočavamo sa mnogim
bitkama u životu, i pri tom „rovovi“ u kojima prebivamo imaju mnogo različitih
oblika i veličina: to je naš dom, organizacija u kojoj radimo, zajednica u
kojoj živimo, sportski tim ili grupa kojoj pripadamo. To su mesta na kojima
razvijamo bliske odnose sa drugima. Kada život postane težak, imamo saputnike
koji se zajedno sa nama suočavaju sa tim momentima. Gradimo naš život praveći
mesta i za druge.
Pravi primer tog principa se nalazi u Delima 9:26-27: „Kada je stigao u Jerusalim, pokušao je da se
pridruži učenicima, ali su ga se svi bojali, jer isu verovali da je učenik. Ali
Varnava ga prihvati i odvede apostolima, pa im ispriča kako je Savle na putu
video Gospoda i da mu je Gospod govorio i kako je u Damasku smelo propovedao u
Isusovo ime.“ Kada je Savle (kasnije poznat kao Pavle), posle obraćenja
došao u Jerusalim, učenici su ga se plašili i odbili da ga prime kao učenika.
Međutim, Varnava se sprijateljio s njim, i zastupao ga je pred drugim
učenicima.
Varnava je bio spreman da rizikuje i stao je svim srcem rame uz rame
sa Pavlom, istim onim čovekom koji je posmatrao i odobravao kamenovanje
Stefana. Pošto su apostoli bili krajnje uvereni u Varnavin integritet, odlučili
su da Pavlu pruže šansu.
Varnava je bio prijatelj iz rova jer: 1. Verovao je u
Pavla pre svih, kada mu niko nije verovao, on jeste. 2. Garantovao je za Pavlu pred ostalim vođama.
Uložio je svoj ugled za njega. Preuzeo je brigu za Pavlov napredak. 3. Pomogao
je Pavlu da postigne svoj potencijal. Mi možemo pratiti u Delima Apostola da je
prvo Pavle bio učenik, pa saradnik i na kraju vođa.
Život je borba, težak. Često smo povređeni, primorani da stavljamo
maske. Umesto toga možemo
odabrati teži, ali lepši put, put građenja poverenja,
put odnosa sa ljudima. Umesto da idemo sa strujom ogovaranja, suđenja ljudima,
mi izaberimo put da vidimo dobre stvari u ljudima. Umesto da brinemo
samo za
sebe, mi izaberimo da gradimo saborce. To je put sticanja poverenja.
AUDIO LINK ZA PROPOVED: http://sr.cross.tv/90273
Ako vam se dopalo šta ste pročitali, nudim vam nekoliko opcija:
1. Prijavite se na ovaj blog. Polje za prijavu se nalazi sa desne strane blog, ispod spiska imena
ljudi koji su se prijavili do sada ili ispod teksta.
2. Pišite mi na p.hriscanska.zajednica@gmail.com i tražite da vas upišem u mejling listu... Na taj
način dobijaćete obeveštenja o novim tekstovima ili video preko mejla.
3. Prijavite se na naše ostale platforme - youtube kanal, facebook... Likovi vam se nalaze takođe
sa desne strane teksta.
Нема коментара:
Постави коментар