Poslednjih
meseci slušamo i gledamo katastrofalne vesti. Kriza i štrajkovi u Grčkoj,
okupacija Volstrita, pravedno/nepravedni rat u Libiji, kriza evra, glad u
Sudanu… Svet oko nas se ljulja i postavlja se pitanje ZAŠTO? Posle pada komunizma
izgledalo je da svet ide ka stabilnosti, ka društvenom uređenju u kome će ljudi
ostvariti svoje potencijale a rezultat je sve veća kriza i razočaranost.
Niek Tramper, Generalni sekretar EEA je
povodom ekonomske krize u Evropi izjavio: „Ova kriza nije slučajna nego je
posledica moralne krize. Ljudska i socijalna vrednost pravde, slobode i
solidarnosti su zamenjeni sa nepoverenjem, pohlepom i samo-postizanjem. Iza
moralne krize mi vidimo duhovnu krizu koja je donela strah umesto ljubavi,
egoizam umesto poštovanja prema Bogu i svome bližnjem.“ (Na generalnoj skupštini
Evropske Evanđeoske Alijanse).
Izjava koja je, smatram, pogodila u
centar problema. Problem je u tome što su ljudi otuđeni od Boga, beže u
individualizam, stavljaju sebe i svoje potrebe iznad svega. Možemo to nazvati
jednom rečju: sebičnost. Interesantno je da hrišćani ukazuju na taj problem već
jako dugo. Kada se odbaci Bog kao vrhovni vladar, kao vrhovna norma, merilo
ispravnosti, tada centar sveta postaje veliko JA! Martin Luter je opisujući pad
čoveka rekao „Čovek se okrenuo samom sebi“.
Upravo
to se desilo - šta ja mislim, šta ja trebam, šta ja želim jeste božanstvo
dvadeset i prvog veka. Interesantna je analiza telefonskih razgovora u
Njujorku. Najčešća reč u tim razgovorima je bila reč JA. Korišćena je 3.990
puta u 500 telefonskih razgovora. Idol našeg veka!
- Učinite mi uslugu. Prijavite se u listu čitalaca ovog bloga. Opcija se nalazi sa strane ili ispod teksta. Hvala.
Sa
druge strane Isus nam postavlja sasvim druga merila: odreći se sebe, onaj koji
hoće da bude najveći neka služi, najveća ljubav je dati svoj život za svog
brata… Biti hrišćanin jeste upravo suprotno sebičnosti. Isus
nam kaže u Mateju 10:8 „Dobili ste za džabe, za džabe i dajte.“
U radu sa zavisnicima koristim materijale 12 koraka. Interesantno je da se kao završne lekcije ovih programa uvek naglašava služenje, kao suprotnost sebičnosti. Sebičnost jeste jedan od sastavnih delova zavisnosti jer zavisnik misli samo na sebe, kako sebe da zadovolji, kako sebi da ugodi. Gradimo zavisnost jer smatramo da je život prema nama posebno nepravedan, tj. stavljamo sebe kao centar svega. Korak 12 kaže: „Doživevši duhovno probuđenje kao rezultat ovih koraka, mi pokušavamo da nosimo ovu poruku onima koji su još aktivni zavisnici…“. Nazivamo ovaj korak „vraćanje dobijenog“.
U radu sa zavisnicima koristim materijale 12 koraka. Interesantno je da se kao završne lekcije ovih programa uvek naglašava služenje, kao suprotnost sebičnosti. Sebičnost jeste jedan od sastavnih delova zavisnosti jer zavisnik misli samo na sebe, kako sebe da zadovolji, kako sebi da ugodi. Gradimo zavisnost jer smatramo da je život prema nama posebno nepravedan, tj. stavljamo sebe kao centar svega. Korak 12 kaže: „Doživevši duhovno probuđenje kao rezultat ovih koraka, mi pokušavamo da nosimo ovu poruku onima koji su još aktivni zavisnici…“. Nazivamo ovaj korak „vraćanje dobijenog“.
Bitna
mi je sledeća misao iz materijala: „Kada razmišljamo o služenju drugima to nam
ne zvuči baš primamljivo, zar ne? U stvari zvuči kao jako puno posla bez
nagrade. Ali znaš šta? Ubrzo pošto počnemo, mi shvatamo da je služenje drugima
pravo zadovoljstvo - mi završavamo tako što dobijemo od ovoga, toliko da mi
počinjemo čak da pomalo osećamo i krivicu jer nam se čini da mi više dobijamo
od toga nego osoba kojoj služimo! U suzavisničkom odnosu moguće je davati bez
ljubavi; mnogi od nas su to s vremena na vreme i radili. Ali u ovom novom
odnosu koji imamo sa Isusom nije moguće voleti bez davanja.“
Filip Jancej je jednom rekao: „U mojoj karijeri novinara, intervjuisao sam različite ljude. Gledajući unazad mogu da ih podelim na dve grupe: zvezde i sluge. U zvezde spadaju: poznati sportisti, glumci, muzičari, poznati pisci, voditelji TV emisija i slični. Po mom ograničenom iskustvu mogu da kažem da su ovi „idoli“ najbednija grupa ljudi koje sam ikada sreo. Većina od njih ima neuspešne ili razvedene brakove. Skoro svi su bespomoćni bez psihoterapije. Velika ironija je da ovi „veći od života“ heroji boluju od teške sumnje u same sebe.
Takođe proveo sam vreme i sa slugama. Ljudi kao što su Dr. Paul Brant, koji je radio dvadeset godina među najsiromašnijim slojevima u Indiji, ljudima bolesnim od gube. Ili da spomenem humanitarne radnike u Somaliji, Sudanu, Etiopiji, Bangladešu ili drugim mestima na kojim ljudi pate.
Divio sam se i poštovao ove slugama, navodio sam ih kao svetle primere. No nisam bio spreman da ih sledim. Ali danas, kada razmišljam o ove dve grupe, zvezdama i slugama, sluge svakako zaslužuju čast i pobedu. Oni su radili za male plate, duge sate bez aplauza, „traćili“ svoje talente i sposobnosti među siromašnima i neobrazovanima. No nekako u tom procesu gubljenja svojih života oni su pronašli pravi život.“
Služenje drugima jeste sastavni život
jednog hrišćanina. Da vas malo podsetim časova hemije iz osnovne škole, setite
se lakmus testa. To je onaj papirić sa kojim se određuje da li je nešto
kiselina ili baza. Uzmete lakmus papirić, umočite ga u tečnost i prema boji
saznate o čemu se radi. Kod nas hrišćana služenje/sebičnost jesu lakmus test
našeg duhovnog stanja. Ako ne služimo, znači da i nismo ono za šta se
predstavljamo da jesmo.
Pre više godina učestvovao sam na konferenciji za omladinske vođe. Reči govornika Kenet Hačersona (ogromni bivši igrač američkog fudbala, sada pastor crkve) mi i dalje odzvanjaju u glavi. „Biti hrišćanin znači slediti Hristove zapovesti. Ili promeni ime ili promeni ponašanje.“ Hrišćani nemaju opciju – Hristov put je suprotan sebičnosti. On se svojim rođenjem, kojeg se ovih dana sećamo odrekao svega. „I svaki od vas, umesto da gleda samo svoju korist, nega uzme u obzir i tuđu korist, imajući među sobom one osećaje koji behu u Isusu Hristu, koji, postojeći u obličju Božijemu, nije smatrao kao plen koji se grabi biti jednak sa Bogom, nego je sam sebe svlačio, uzevši obličje sluge…“ Filipljani 2. U božićno vreme slavimo najveći akt služenja i najveću pobunu protiv sebičnosti.
Ispitajmo
sebe, svoje srce, svoje stavove… Rik Voren je rekao „Najbolji pokazatelj
hristolikosti jeste koliko razmišljamo o drugima.“
(Članak je napisan za Sestrinski časopis, božićno izdanje)
Beređi Dušan Bera
- Ako vam je moj današnji tekst od koristi, podelite ga na društvenim mrežama. Hvala.
Poslednjih meseci slušamo i gledamo katastrofalne vesti. Kriza i štrajkovi u Grčkoj, okupacija Volstrita, pravedno/nepravedni rat u Libiji, kriza evra, glad u Sudanu… Svet oko nas se ljulja i postavlja se pitanje ZAŠTO?
ОдговориИзбриши